Annons:
Etikettträning
Läst 1396 ggr
CelsiusT
5/31/13, 2:43 PM

Hur ofta?

Hur ofta tränar ni agility? Har ni någon tanke med hur ni fördelar träningen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
CelsiusT
5/31/13, 2:53 PM
#1

Alltid svårt det där med att svara på undersökningar, men man får ju göra något snitt. Jag tränar på klubben ihop med mina kompisar en gång i veckan och då kör vi mest ban-träning. Utöver det så händer det ibland att jag åker dit ytterligare en dag om det är något särskilt jag vill träna på. Sedan har jag ju 2 hopphinder, slalom och en ring hemma så det händer ibland att vi tränar lite hemma med. Men jag valde 2dagar/v.

Jag funderar lite på hur man ska ställa sig till det här med regelbunden agilityträning. Hur påverkar det hunden att träna ofta? Jag har ju en large-hund men brukar oftast träna på mediumhinder, men kör då och då på large-höjd. Men banträningen känns kanske påfrestande på hunden även då vi kör på medium eftersom det är mycket snabba svängar och när det blir fel så blir det ju lätt ännu mer tvära stopp, snabba vändningar osv. Däremot om jag kör hemma i trädgården så går det ju lite lugnare till + att vi kanske mest jobbar på att ta slalomen rätt, det känns inte lika slitsamt, även om slalomen faktiskt sliter en del.

Tänker lite jämförelse till häst-hoppning där man inte gärna tränar själva hoppningen mer än 1-2 ggr/v just för slitage på hästen. Dock så bär ju hästen på en ryttare också som ger extra slitage vid just hoppningen.

Hur tänker ni? Hur fördelar ni träningen för att få effektiv? Tänker ni mycket på slitaget på hunden när ni tränar? Lägger ni upp träningen med hänsyn till slitaget på hunden?

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfan-13
5/31/13, 4:37 PM
#2

Jag svarade 1 gång i veckan. Som det är nu är han ju bara valp och agilityträningen är ju egentligen grundträningen som kommer i allt vi gör typ. 1 gång i veckan är vi dock ute på klubben och tränar på riktiga hinder lite mer, kontaktfälten och hindersug och sånt. Skulle kunna svara dagligen, då följsamhet, skickande, korppskontroll är sånt vi tränar dagligen och som jag ser som superviktigt inför när vi startar "riktiga" agilityträningen.

Emaljoh4
6/6/13, 1:03 PM
#3

Jag svarade "Annat", här hemma varierar det endel. 🙂 Det kan vara alt ifrån några gånger i veckan till varannan/var tredje vecka. Nu har jag haft väldigt mycket att göra innan studenten, så då har det inte blivit nånting alls nästan. Men snart är vi på G igen! 😃

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Vargafrost
6/7/13, 11:42 AM
#4

Jag svarade "då och då", eftersom att agility inte är huvudfokus med Gerpla, men vi har våra perioder då vi kör lite mer. 🙂

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

[Bolten]
6/7/13, 11:46 AM
#5

Svarade 1 gång / veckan =) Tränar drygt 1 gång i veckan till 1 gång  varannan vecka.

nathalieswahn
6/11/13, 10:23 PM
#6

Jag svarade varje dag o ja fördelar min träning som så att lägga fokus på de som är mest problem o träna bara det och en till sak den dagen o sen andra dagen tränar ja problem nummer 2 o en till sak som ja kan skida emellan med. Och tredje dagen tränar ja problem 3 o en till sak o sen börjar ja om med problem ett och 1 dag i veckan tränar vi bana. O så gör ja till problemet är löst och byter ut det. De behöver tomte vara ett problem utan något som ja tycker att dom ska bli bättre på. Ja kommer aldrig till planen utan att veta vad ja ska göra har alltid en plan och ett mål innan ja kliver på och av planen :)

Annons:
[EllenAlicia]
6/12/13, 3:16 PM
#7

ca 1 gång i månaden :) med mina kaniner. 

bara för det är kul

Jetaime
6/19/13, 10:13 AM
#8

Vi har inte börjat med agility än, så svarade annat.

Michaela-N
6/20/13, 12:29 PM
#9

Då och då, det är inte regelbundet.

Upp till toppen
Annons: