Annons:
Etikettinlärning
Läst 3524 ggr
[Bolten]
2013-06-10 01:06

Lära slalom

Vad anser ni är bästa sättet att lära in slalom?

Kör ni med eller utan bågar?

Annons:
Pennybus
2013-06-10 01:20
#1

Snabbaste sättet är nog med bågar, dock tror jag att just min hund skulle tveka och krypa under/hoppa över eller backa, då är det bästa sättet för mig utan bågar, så jag tror det är väldigt individuellt.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-10 01:22
#2

#1 Det var snabbt svar med tanke på vad klockan är! 😃

Jo det är sant, tror mycket väl att även min hund skulle kunna få för sig att hoppa över, får väl testa och se om de funkar med annars får vi köra utan^^

Pennybus
2013-06-10 01:27
#3

#2 Kan inte sova pga. oro, men det är en annan femma, så är inne här istället :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-10 01:52
#4

#3 Ah låter inte så kul, hoppas du får ro så du kan somna!

sarae
2013-06-10 07:28
#5

Helst skulle ajg vilja träna det med hjälp av 2 x 2 metoden då jag tror att de ger hunden en ökad förståelse för vad de gör, men min fröken har väldigt svårt med det här att tänka frammåt, och har dåligt med driv frammåt, så hittills har vi inte haft någon lycka med den metoden. Istället tränar vi på ett 4 pinnars slalom, som vi sedan baklängeskedjar till ytterligare ett 4 pinnars slalom och sedan kedjar till ännu ett. Det verkar fungera betydligt bättre för Önska.

CelsiusT
2013-06-10 14:30
#6

Jag tror också att 2x2 metoden egentligen är väldigt bra. Men jag kan inte riktigt, så vi har istället provat channel wave och tycker inte riktigt att det var så bra, har provat bågar och min hund hoppar bara över, och till slist så har vi provat med att bara peka och det gick på 2 pass så klarade han 12 pinnar =) 

Dock har vi ingen stabilitet i det och det är ännu svårt för honom att klara det i farten efter andra hinder. Jag undrar hur man får hunden sådär jäkla säker på slalomet. Om det gäller att bara nöta eller om folk tränar det på något särskilt sätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
sarae
2013-06-10 17:48
#7

#6 jag tror främst att det är nöta nöta nöta som gäller, och om man använder sig av hjälper eller lockande så gäller det att arbeta bort dem så fort som möjligt så att hunden inte låser sig vid dem.

Har man en hund som fattat det här med externbelöningar så är det ju ett sätt att öka på hastigheten i alla fall.

CelsiusT
2013-06-11 12:59
#8

#7 Ja hastigheten vill jag inte öka på!!! Hua mig, det är ju det som är problemet att han kör så fort så att han inte hinner tänka rätt. För han kan slalomet, oavsett var jag står eller gör. Men bara om han tar det lugnt. Går det snabbt (tex i rasande fart från flera andra hinder) så måste jag vara där före honom och bromsa och eventuellt peka så ingången blir rätt. Men om vi bara tränar på själva slalomet så kan jag stå var som helst och då tar han det lugnt och då blir det korrekt. Externbelöning använder jag däremot för att få honom att inte titta bak mot mig när han närmar sig slutet, vill ju att han ska dra framåt efter slalomet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sarae
2013-06-11 13:14
#9

#8 haha okej, bara jag som är så van att ha problem med hastigheten.. har en hund som är överjordiskt snabb… förutom i träningssammanhang.. där lullas det bara på - så letar alltid sätt att öka på fart och energi ;) 

Om du kortar slalomet till 4 eller 6 pinnar? "slarvar" han också då med hög fart? Annars kan ju det vara ett sätt att få honom att lära sig klara det även med racertempo utan att behöva bromsa honom

CelsiusT
2013-06-11 13:19
#10

#9 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag körde ju med färre pinnar från början. Men sen när han lärt sig slalomet så har jag dumt nog bara lagt på hinder framför. Men det är klart att man bör sänka svårigheten på slalomet när man ökar svårigheten med hinder framför, ska testa och se hur det fungerar.

Har iof tränat race med 6 pinnar på klubben. Fast då utan hinder framför. Och tränat med att ladda och jaga honom genom slalomet, med mig i massa olika positioner och med honom i olika positioner för olika ingångar. Det har ju fungerat jättebra. Kanske ska testa lite sånt även med hinder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sarae
2013-06-11 13:28
#11

#10 testa och se! Håll dig till typ 4 pinnar tills det sitter oavsett fart och om du har hinder framför.. Sen kan du ju baklängeskedja på ytterligare 4 pinnar.  Öva på te.x 2 stycken 4 pinnarsslalom på rad men lägg te.x 2-3 meter emellan - så att det blir ett avbrott mellan dem. Det kan ju få honom att mentalt stanna upp och tänka till "aha just ja - det var slalom vi körde" istället för att bara blåsa på. Successivt kan du ju flytta ihop dem till en 8:a osv osv 

Uppdatera gärna om hur det går :D 

Vi forsätter här att traggla på våra 4 pinnars :P Idag ska jag se om jag inte kan kedja på en till 4 och se om vi fixar en 8:a (hon har klarat 12 men det sitter inte alls, så v kör back to basics) . Alternativet är att hålla oss kvar på 4 och se om jag där kan öka tempot innan jag lägger på ännu en 4:a. Vet inte helt vad som är bäst?

Vargafrost
2013-06-11 18:55
#12

Gerpla började jag med en port för att få in "skicket". Därefter körde jag ett 3-pinnarsslalom med båge mellan 1 och 3 (=skicka "runt" 2), och la snabbt på en fjärde pinne och båge med det. Körde det i väldigt lugnt tempo i höstas, 1-2 gånger under ett helt "pass" (som delades med min gammelhund som fick köra desto mer).

Nu i våras råkade vi "springa på" ett 4-pinnarsslalom utan att det alls var tanken. Swopp! Där försvann hunden i ett klockrent slalom. 😍

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

sarae
2013-06-11 22:29
#13

#12 klockrent  när det bara "faller på plats" trots längre uppehåll :D 

Idag åkte vi ut för att främst träna slalom. delade upp slalomet på 3 x 4 pinnar med ca 2 meter i mellan och baklängeskedjade ihop 2 stycken… sen var jag tvungen att testa med det tredje, vilket faktiskt funkade såpass att hon tog ett 12 pinnars två gånger. Sen gjorde hon som vanligt och "glömde bort" det, så jag fick minska ner till 8 pinnar istället. Hälften av gångerna sätter hon det, hälften av gångerna tar hon fel vid andra porten.  Men det största problemet skulle jag väl säga är bristen på fart och ja.. glädje? Hastighetsmässigt så blir vi ju omkörda av pensionärer i rollator med punkterade däck, och det verkar vara nästan omöjligt att få henne att öka tempot - och det gäller nästan alla hinder faktiskt--- hunden som annars är snabb som blixten lunkar sävligt över balansen, gäspar sig genom en tunnel och vinglar sig över gungan. Suck!

Annons:
Vargafrost
2013-06-12 11:15
#14

#13 "Hastighetsmässigt så blir vi ju omkörda av pensionärer i rollator med punkterade däck" 😃

Hur fungerar hon med leksaksbelöning, antingen med kamp eller jakt?
Sedan kan ju jag känna att hellre en långsammare säker hund, än en snabb som missar oftare än den lyckas.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

sarae
2013-06-12 14:42
#15

#14 fast om folk hinner packa ihop sig och gå hem innan vi klarat av hela banan så börjar jag känna att man hamnat på fel sida hastighetsgränsen liksom :D 

Leksaksbelöning är något jag jobbar mycket med för att få upp värdet. För att få henne att acceptera en  leksaksbelöning måste jag först leka upp henne i varv - och även då är det oerhört sällan hon faktiskt arbetar för att få den belöningen. Hittills har jag bara lyckats få henne att ta leksaksbelöning vid hoppträning te.x men inte vid slalom. Men vi jobbar vidare - tror det är det enda sättet jag kan få igång henne lite.

agilityaddict
2013-07-07 13:40
#16

Jag körde med kompostgaller när jag skulle få in en säker högerslalom. Hon hoppade över första gången men sen gick det galant! Efter några träningar började jag ta bort ett galler i taget på olika ställen. Om hon började missa och slarva så satte jag bara tillbaka gallret igen! Funkar utmärkt! Är samma tanke som med bågarna fast hunden kan inte krypa under kompostgaller. Nu använder jag bara galler om jag ska köra svåra ingångar. Jag sätter gallret så det blir som en extra hjälp för hunden att hitta rätt. Funkar super bra! Vet några som kör med nät också. Tanken är det samma. Jag använder mig av "plaststrips" för att fästa gallret i slalomen. Lycka till! =)

MelliPirelli
2013-08-06 14:29
#17

Vi körde på 2x2, funkat utmärkt! :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

Candy123
2013-08-29 10:28
#18

Ursäkta men vad betyder 2x2 metoden? :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Upp till toppen
Annons: