Annons:
Etikettträning
Läst 1677 ggr
Emaljoh4
6/11/13, 11:38 AM

Hur var era hundar i början?

Hur var era hundar i början när ni började träna agility? Flummiga, långsamma, för snabba, otåliga, ja berätta! 😃

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Annons:
Emaljoh4
6/11/13, 11:39 AM
#1

Moa fick busryck i början, i princip varje gång vi tränade så hon var okontaktbar. Jag trodde aldrig det skulle gå över, haha! 😃

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

 

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

CelsiusT
6/11/13, 1:11 PM
#2

Vi började ju inte med att träna utan det började ju med att min lilla valp på 8v rymde från mig gång på gång när vi var på klubben. Och han rymde alltid till samma ställe: agilityplanen! och så rejsade han genom tunnlar, säcken och över Balanshinder så mycket det bara gick innan matte hann fram och fick tag i honom. Han hade alltid den där busiga blicken och liksom sa: kom igen då matte, det är det här som är livet! Men matte förstod inte alls utan hon ville bara träna tråkig lydnad.

När han sedan var över 1 år och vi började lite smått att för skoj skull träna agility så sa han wow!!! matte är med mig!!! och lyssnade ivrigt på vart han skulle och uppförde sig som den perfekta agilityhunden. Han kom liksom färdigtränad. Men det gick foooort.

Sen efter några år så insåg jag att det är agility han är född till så det är bara att ge upp den där lydnaden och börja med agility på riktigt istället. Så då lärde jag in slalomen och provade att tävla lite med honom, och han sa bara att: äntligen har matte börjat lyssna, det är det här jag sagt hela tiden att vi ska syssla med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

sarae
6/11/13, 1:22 PM
#3

#2 Underbart! Kan jag få en klon av sin vovve tack? :D 

Här var det långsamt, virrigt, mycket rädslor och försiktighet. Men vi började också verkligen från grunden - nosduttar, tasstarget, runda hinderstöd, jaktinkallningar, skrammelträning osv - långt innan vi ens petade på ett hinder. Bara att få henne att våga sätta tassen på ena hörnet av ett Kontaktfält har varit ganska mycket pyssel med min väldigt försiktiga dam. Men jag såg snabbt att hon faktiskt tyckte det var kul. Däremot har hon ännu inte riktigt förstått det här med att det faktiskt finns en plan bakom hur man ska ta alla hinder och att matta är ganska bra att ha koll på. Hon fjantar gärna iväg och kör sina egna banor… men kul tycker hon att det är… så om ett par år kanske vi vågar oss på en tävling iblåbärsklass :P Sen är matte även perfektionist så allt måste sitta perfekt om vi ska våga tävla öht ;)

CelsiusT
6/11/13, 7:02 PM
#4

#3 Hehe.. jag är tvärt om! Tävla först och träna sen ;P Man måste ju få tävlingserfarenhet också och den skaffar man sig inte på träningsplanen hemma…

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
6/11/13, 9:47 PM
#5

Vi är i början så allt är läskigt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

sarae
6/11/13, 10:22 PM
#6

#4 så sant som det är sagt… men jag är för feg för sånt :D Och som det är nu så finns det nog inga tävlingar som består av bara typ 4 hinder i en raksträcka hahaha :D

Annons:
smurfan-13
6/12/13, 2:55 PM
#7

Vi är i början nu (han är 7 mån) och han ÄLSKAR det! Det går gärna i 180 och jag börjar inse att jag kommer få lite av ett helvete att hänga på honom i de där springiga klass 1 banorna.

Just nu funderar jag på hur vi skall göra m kf. Vi har tränat 2 av 2 på, vilket han kunde stenhårt när han var yngre, men nu när han har så mkt driv på banan är det som att han inte riktigt fixar att pausa så där. Funderar på om man skulle våga ha running, men hjälp då bär det ju av ännu snabbare :P En "paus" vid varje kf kommer ju matte behöva för att komma ikapp. Just nu känns det dock inte som att vi kommer kunna få till en paus där om matte ligger långt bakom… :/ svårt det här.

MEN jag är skitnöjd m hans fart och att han älskar det så mkt. Tids nog kommer vi ju hitta ett system som tar oss fram (på rätt väg) tillsammans :)

CelsiusT
6/13/13, 12:16 PM
#8

#7 Jag har också en sån där snabb hund (BC). Jag har kommando för kontaktfältet, "trampa" säger jag. Då kan man ropa det även om man är längre bak och då stannar han ändå. Ropar jag inte det så drar han gärna vidare. 

Var försiktig när du tränar med en så pass ung hund. Man rekommenderar inte att börja träna före 1 års ålder egentligen, och det finns absolut anledning till att följa den rekommendationen (speciellt med en snabb hund).

Medarbetare på westernridning.ifokus

smurfan-13
6/13/13, 3:31 PM
#9

#8 jo vi är försiktiga ;) Än så länge är det tunnlar, hopphinder (m bommen på marken) och kf vi tränar. Bangleken har vi börjat och lite annan grundträning som man kan göra utan agilitybanan.

Har funderat på att sätta kommando på trampandet, men vet de fan om han kommer få till det ändå… Det blir ju en sån tvärnit om han kommer i 180 och antingen så far han vidare o sen skuttar upp på kf igen (vill man ju inte alls!) eller så blir det en jättebelastning på framdelen när han skall göra den typen av inbromsningar… Svårt svårt. Samtidigt så har vi ju lång tid på oss att bestämma oss för hur vi skall göra. Seriösa balanshinderträningen kommer jag inte sätta igång m förrän tidigast när han är 12 mån, men kanske dröjer det tills han är närmare 18 mån (vintersäsong när han blir 12 & då är det svårare att få till regelbunden träning av balanshindren här)

CelsiusT
6/13/13, 4:32 PM
#10

#9 Säga det tidigare. Jag säger det redan innan han är på nerfarten. Då anpassar han hastigheten och ser till att han kan stanna (men han är ju ändå snabb dit för han vill ha sin belöning).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
6/13/13, 10:17 PM
#11

Förvirrad, ja han var helt galet förvirrad och förstod inte riktigt meningen med att springa upp på läskiga saker och gå genom tunnlar. Nu däremot tycker han det är super kul =)

Pennybus
6/13/13, 10:30 PM
#12

Opsis är seg, fattar inte vitsen.

Dock har vi inte tränat "på riktigt".

Penny var snabb och tycker det är kul nu.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Upp till toppen
Annons: