Annons:
Etikettträning
Läst 1819 ggr
CelsiusT
6/18/13, 9:46 AM

Slalomträning

Det vi behöver allra mest är slalomträning. Han klarar av att gå igenom slalomen, men jag anser inte att han "kan" det riktigt eftersom han inte är helt säker på det. Har suttit och brutit på momenten lite och försökt komma på hur jag ska träna dom olika delarna.

Första delen jag tänkt jobba på är ingången. Han brukar normalt sett kunna att han ska in från höger. Men ibland tar han 2a porten, ibland tar han vänster ingång *suck*. Minns då att jag nån gång såg en youtube-film med en amerikanska som körde med omvänt lockande för att lära in en trygg ingång. Men jag hittar inte filmen igen, minns inte vem det var och kommer inte riktigt ihåg hur man skulle använda omvänt lockande vid ingångsträningen. Någon som vet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Vargafrost
6/19/13, 1:11 PM
#1

Har tyvärr inte sett någon med omvänt lockande, men just för att träna ingången på första porten kanske den här kan vara till hjälp?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
6/19/13, 3:39 PM
#2

Hehe.. ja det var ju en idé… Kan ju testa, men han tycker det är precis lika kul att göra fel som att göra rätt, görandet är det roligaste oavsett om det avslutas med belöning eller ej =S

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
6/19/13, 8:48 PM
#3

Vilken metod använde du för att träna in det från början?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

CelsiusT
6/21/13, 7:43 PM
#4

#3 Har provat flera olika metoder, men den metod som jag använde som fick honom att klara av det är att bara peka, och sedan peka mindre och mindre.

Nu fungerar slalomet bäst om jag går lite bakom honom, är jag för långt fram blir han stressad och slarvar direkt, är jag långt bakom eller inte hunnit fram så slarvar han gärna också. Det fungerar även att gå framför/brevid honom om jag är med och pekar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vargafrost
6/24/13, 5:23 PM
#5

Har du testat någonting med bågar, för att säkra honom?

Annars känns det väl som att det är ingångarna och "retningen" han behöver?

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Cahira
7/1/13, 12:45 AM
#6

Detta kanske vore nåt?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
CelsiusT
7/1/13, 10:12 AM
#7

#5 Ja vi har testat med bågar, men det stressar honom mest så han hoppar hellre över dom. 

#6 Ja, det ser ju väldigt fint ut. Men det fungerar inte så för min hund. Min hund vet hur man får slalom, men kunskapen brister på sina ställen. Det är inte intressant för mig att ställa mig och lära om från början + att vi testade den metoden vid inlärning och det fungerade inte för oss, det blev för hög stress och för mycket frustration.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cahira
7/1/13, 6:08 PM
#8

Stress och frustration brukar bli då det är för svårt. Grunder kan man inte nöta för mycket. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CelsiusT
7/1/13, 7:58 PM
#9

#8 Ja, fast denna stress och frustration som uppstår är pga att det blir för tråkigt. Varken jag eller hunden är bekväm med övningen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: