Annons:
Etikettträning
Läst 4676 ggr
Pennybus
2013-06-21 23:08

Hur ofta är det okej att träna?

Hej!

Jag undrar hur ofta det är okej att träna agility.

Har en Aussie med fria höfter och armbågar och jag hade helst velat träna slalom, hopp och tunnel 3-4 dagar i veckan,  i någon halvtimma och kanske åka till brukshundsklubben och träna där någon dag i veckan, dock lite längre pass. Låter det rimligt, eller finns det en risk för att han ska "gå sönder"? 

Tränar självklart inte mer än vad jag känner att han klarar av, men låter det vettigt? Han tycker det är ganska kul och blir väldigt "stolt" när han gör rätt, och det känns som en bra aktivering för honom.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
CelsiusT
2013-06-22 10:32
#1

Jag har 2 hopphinder och ett slalom uppställt här hemma. Jag tränar slalom nästan dagligen, iaf 5-6 ggr i veckan just nu för att verkligen nöta in slalomet. Men jag tränar ju aldrig så mycket som en halvtimme om dagen, tycker det låter ganska mycket men jag vet inte. Jag kör 2-3ggr och sedan bryter vi, kanske att vi kan köra 2-3 ggr till på eftermiddagen. Sen åker vi till klubben och tränar 1ggr/v. Då är vi där totalt 1,5h och under den tiden ingår byggande av bana och undanplockande av hinder efteråt + att vi är 2-3 som turas om att träna. Så hundens träningspass blir kanske 5x3min (vi tränar kanske 2-3min, och sedan byter vi ekipage och turas på så vis om att träna och då blir det totalt ca 4-6ggr man är inne på planen och tränar på en kväll)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pennybus
2013-06-22 12:34
#2

#1 En halvtimma är kanske att överdriva, har också bara 2 hinder, ett slalom, men vi går ut och kör korta pass på kanske 10-15 minuter och sedan går vi in för att köra en kort pass igen, jag håller på att få honom att fatta slalomet, och då jobbar jag lite med det varje dag.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

CelsiusT
2013-06-22 12:44
#3

#2 Ja, men det är som jag läste på klickerklok.se. På agilitytävling är man bara på banan 1-2min, så det finns ingen anledning till att träna uthållighet, tvärt om så förlorar man på det. Så ett träningspass bör bara vara någon eller några ytterst få minuter. 

Jag tycker generellt att det är svårt att mäta ett träningspass i tid, för tid är inget man räknar när man väl står där och tränar, det är svårt att hålla en tidsuppfattning utan att klocka sig. Däremot är det lätt att hålla koll på hur många repetitioner man gör. Jag brukar köra max 3 repetitioner, sedan bryter vi. Men vill man kan man ju köra 3 repetitioner till senare på dagen. Men det finns ingen anledning till att nöta mer egentligen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Pennybus
2013-06-22 12:55
#4

#3 Jag kör väl slalom 3-4 ggr(Som är "lyckade" dvs att han inte går ur det), och sedan hopp några gånger per gång vi tränar, det som tar mest tid är väl mest att kalla in honom, att kampa och belöna, inga långa pass utan mer nu i början så han fattar vad allt går ut på, han är lite seg i skallen.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 17:33
#5

Jag skulle själv inte tränat mer än 2 gånger i veckan max. Både för att inte trötta ut de för hunden och för att jag inte tror de är bra med likadan träning så många dagar i veckan. Så hade varvat agility max 2 gånger/veckan med annan varierad motion och träning =)

Pennybus
2013-06-22 18:13
#6

#5 Klart att jag bara inte tränar agility, haha! Tränar spår, sök, lydnad, freestyle och frisbee också, inte under samma dag kanske menmen :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
[Bolten]
2013-06-22 18:16
#7

#6 De har jag inte sagt att du inte gör ;) Menar bara att jag skulle inte tränat agility så ofta utan max 2 gånger/veckan helst 1gång/veckan och resten av tiden göra andra aktiviteter :)

CelsiusT
2013-06-22 20:20
#8

#7 Ja, det beror ju så på vad man har för hund. Hehe… Har man en BC som älskar agility så är det inte säkert att man tröttar ut den även om man kör ett litet pass varje dag. Men jag håller med om att en halvtimma låter väldigt mycket att träna varje dag, även 10-15 min låter mycket att traggla varje dag.

Och när jag skriver3 repetitioner så menar jag inte 'lyckade repetitioner', jag menar antalet "försök". Dock lägger jag upp träningen så att hunden ska lyckas ofta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Bolten]
2013-06-22 22:23
#9

#8 Inte alltid man tröttar ut den för agility men jag skulle själv inte träna så ofta. De bästa är varierad träning och att köra agility 15-30 om dagen tycker jag inte är så varierat om man gör de 3-4 dagar i veckan.

Pennybus
2013-06-22 22:50
#10

#9 Jag tränar inte "bara" agility de dagarna, brukar oftast bli lydnad, freestyle, frisbee, spår eller något annat den dagen också, inklusive alla andra dagar. Jag kör varierad träning, t.e.x. idag körde vi slalom och ett hopp, på kvällen lydnad. Igår körde vi freestyle, lite slalom och hopp, och innan det uppletning av saker. Så jo, varierad träning kör vi. Om du tycker att 15-30 minuter 3-4 dagar + en massa annat inte är varierad träning vet jag inte vad.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 22:51
#11

#10 Tycker inte det är varierad träning när man kör slalom och hopp två dagar i rad och framförallt inte om man kör det 3-4 dagar i veckan.

Pennybus
2013-06-22 23:02
#12

#11 För mig och Opsis funkar det, och för mig är det varierad träning, punkt slut :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 23:08
#13

#12 Men nu var de ju faktiskt så att du ställde en fråga på ett forum och då får du förvänta dig svar som inte håller med dig och som inte tycker de är varierad träning när man gör samma sak flera dagar i rad.

Annons:
Pennybus
2013-06-22 23:11
#14

#13 Suck, läs det jag skrev, det funkar för mig och Opsis, är det så svårt att fatta? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 23:13
#15

#14 Här är vi trevliga ja.

Om de nu funkar för er och du inte tänker ta dig till någon annans åsikt, varför skriver du då och frågar ifall de funkar?

Pennybus
2013-06-22 23:16
#16

#15 Jag skrev inte om det "funkar" utan om det är OKEJ att göra så utan att slita ut hunden för mycket. Klart att jag blir irriterad när folk inte vill läsa, och visst kan jag ta till mig andras åsikter, men, när jag skriver att det funkar för oss, och du fortsätter, då blir jag irriterad.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 23:24
#17

#16 Om du inte kan skriva trevligt fast du blir irriterad så bör du nog inte ställa frågor på forum. 

Du verkar inte heller förstå vad det är jag skriver heller. Att du tränar andra saker utöver agility varje dag gör inte träningen med varierad för du gör fortfarande samma moment som sliter flera dagar i rad och de är inte varierande för hunden eller hundens muskulatur.

Pennybus
2013-06-22 23:30
#18

#17 Suck, anledningen till varför jag "Bara" kör slalom och hopp är för att jag för tillfället inte har något annat, har precis börjat med det, det är tänkt att jag ska börja dra mig till brukshundsklubben och träna där inom kort men det just människor som ska ifrågasätta allt och alla som gör att jag skjuter upp det. Dessutom är det inte varje dag jag tränar :-) Jag hade varit trevlig om du hade varit trevlig, och vi förstår uppenbarligen inte varandra, kan vi lämna detta ämne nu? :-)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bolten]
2013-06-22 23:34
#19

#18 Jag har inte varit otrevlig, du har det. 

Om du inte vill att folk ska ifrågasätta eller tycka till så fråga inte om vad andra tycker, brukar faktiskt underlätta.

Absolut kan vi lämna denna diskussionen, inte för att de inte har med ämnet att göra.

Pennybus
2013-06-22 23:37
#20

#19 Även anledningen till varför jag nästan aldrig vågar fråga något. Men visst, vi kör på vad du säger, kör på aaaaallt annat som Opsis inte är så jätteförtjust i och skiter i agilityn.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
[Bolten]
2013-06-22 23:39
#21

#20 Har jag aldrig påstått nu är du bara larvig. Fråga inte om vi kan lämna ämnet och börja provocera istället. Otroligt omoget.

[Bambis]1
2013-06-23 12:07
#22

#21 DU bråkar på alla sajter på varenda tråd, är bråka det ända du vill? Du skriver att pennybus är omogen, det är hon inte, om det är någon som är omogen är det du.

[Bolten]
2013-06-23 12:45
#23

#22 Vad blev du själv nu? :) Gå du in på min profil och sedan inlägg och kolla igenom där innan du påstår något som inte stämmer.

smurfan-13
2013-06-23 18:24
#24

Så länge hunden tycker det är kul och att man varierar sin träning (agility har ju så sjukt många olika moment och delar som hunden behöver behärska!) så ser jag inga problem att träna agility flera gånger om dagen.

Att tänka på är ju dock att många moment sliter hårt på hunden (tex slalom, kontaktfältshinder) och att det kan vara smart att sätta upp ett maxantal repetioner för de hindrerna oavsett hur bra/dåligt hunden tar dem. Att träna slalom och hunden envist missar sista porten och "man skall bara avsluta m ett bra slalom" kan ge grymt många repetioner om man inte tänker sig för. Och för hundens del innebär det ju att den gör stort sett ett helt slalom och belastar lederna en massa, men att matte/husse envist tragglar vidare för "ett bra avslut". Inte så smart! Själv sätter jag ofta upp en regel m MAX 5 repetioner oavsett hur det går. Bättre att göra något enkelt för att avsluta m den braiga känlsan isf!

Vargafrost
2013-06-24 17:18
#25

Jag vill be er att behärska er i tråden och skippa påhoppen, inlägg som framöver spinner vidare i samma spår i tråden kommer att plockas bort.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

Upp till toppen
Annons: