Annons:
Etiketttävling
Läst 942 ggr
CelsiusT
7/24/13, 12:07 PM

Springer av vippen och gasar på tävling

När jag tränar bana hemma på klubben så är min hund jätteduktig. När jag säger 'vippen' så saktar han in, går lugnt och fint upp, stannar på mitten och väger över, går lugnt och fint ner och stannar på kontaktfältet. Eller ja, han är ju BC så lugnt och fint innebär sansat och koncentrerat men ja, det går ju ändå ganska snabbt (så det är tidsmässigt inget jag bekymrar mig för inför tävling). Jag är nöjd med hur han går över vippen hemma.

Men så fort vi kommer på tävling så springer han av den i luften. Han blir så mycket mer taggad på tävling över lag att hela banan blir så mycket svårare att ta sig igenom. Men det förstår jag, vi är ju båda nybörjare så det är väl inte så konstigt. Jag räknar med att det lugnar ner sig med att vi får lite tävlingserfarenhet.

Men det här med vippen är ganska jobbigt, jag har brukat att diska oss och gå tillbaka och göra om den. Då går han lugnt över den. Men när vi kommer i fart på en tävlingsbana så är det näst intill omöjligt att få honom att sakta in, och även om jag får honom att sakta in så hoppar han ändå av den i luften. Hemma är han lika lugn över den trots att vi kan ha tävlat dagen innan och han då sprungit över den. Hel bana hemma är inga som helst problem på något sätt, han är superduktig på banan hemma.

Hur ska jag jobba för att få honom mer sansad och koncentrerad på tävling?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Sugar Mist
7/24/13, 6:05 PM
#1

JAg tänker ju helt spontant att kanske lära in något kommando som gör att han saktar in, innan hindret. Opsis rusade över A-hindret och Balansbommen, hoppade rakt av/mitt i, då lärde jag in "Saktaaaa" samtidigt som handen åkte ut en bit framför honom.

-

CelsiusT
7/24/13, 10:17 PM
#2

#1 Jag använder 'Sakta' för att bromsa och sedan 'trampa' för själva kontaktfältet (där han ska stanna 2 av, 2 på). Men på tävling hinner han inte. Han är så gasad så det går inte att bromsa. Och även om han bromsar kanske lite så är det lååångt ifrån tillräckligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
7/24/13, 10:18 PM
#3

#2 Börja säga Sakta redan efter hindret som är före vippen/kontaktfältshinder?

-

CelsiusT
7/24/13, 10:22 PM
#4

#3 Det hjälper inte.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
7/24/13, 10:42 PM
#5

Dom andra kontaktfältshindren är inget problem, han har inte missat ett enda KF. Dom står ju där dom står så det är ju bara att trampa på dom (och stanna till och ta ögonkontakt så matte blir nöjd). Och han tar kontaktfältet jättefint även på vippen, missar inte en enda gång. Det är bara det där med att behöva stå still så länge och vänta på att vippen slår i backen. Stå still, när man kan springa i 110 till nästa hinder - vi måste ju komma fööörst i mål, det är ju tääävling! säger min lilla vovve.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
7/24/13, 10:43 PM
#6

Taggar du honom mer för tävling än för träning?

-

Annons:
CelsiusT
7/24/13, 11:05 PM
#7

#6 OOOOO NEJJ!! Definitivt inte… Men HAN taggar SIG.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
7/24/13, 11:07 PM
#8

#7 Se till att åka på så många tävlingar och evenemang som möjligt- utan att tävla, och se till att han slappnar av. Se till att du inte är orolig heller, så lär han nog vänja sig :)

-

BettySue
8/5/13, 3:49 PM
#9

Något jag hört som trick från kända agility-tävlande, är att arbeta under samma stressnivå hemma som på tävling. Dvs byt ut godis mot en boll eller annan leksak som din hund taggar till rejält på. På så sätt får du chans att träna en bra vipp hemma, men under samma hastighet och energi och stressnivå som på tävlingar :) de tävlande hade samma problem som dig, och det löste problemet :)

CelsiusT
8/5/13, 10:17 PM
#10

#9 Ja det kan ju vara något. Jag kör alltid med boll och han är i hög nivå även hemma. Men det är inte alls samma nivå som det blir när vi kommer ut på en tävling.

Medarbetare på westernridning.ifokus

BettySue
8/6/13, 2:42 PM
#11

Pröva en leksak som ökar stressnivån ännu mer :) det gäller att hitta rätt knappar att trycka på. Annat som kan hjälpa är att få någon att ta tid på er. Det kör vi på träningen ibland, och plötsligt börjat man göra massa fel man inte hade några problem med innan. Det ökar din stressnivå lite, så kanske han taggar till på det också.

CelsiusT
8/6/13, 4:04 PM
#12

#11 Jag tror det kan vara mycket i det som problemet ligger. Att min stressnivå ökar. För dom gånger som det gått riktigt bra på tävling så har jag klarat av att tagga ner. Och tex kan vi bli stående och traggla på slalomen på tävling, tills jag plötsligt kommer på att jag är för i för hög energi och så fort jag taggar ner så klarar han det suveränt. Så nu har han fixat slalomen jättebra på tävling, för att jag kommer ihåg att varva ner när jag kommer dit. Så att ta tiden var faktiskt ett bra knep. Bättre leksak är nog svårt, tror inte det hjälper faktiskt. Det är hela stämningen runt som gör honom stressad. Han är inte helt "chill" med situaitonen med alla hundar och andra som kör osv. Men på träningen så är det ju ändå fler hundar och han får ofta stå och titta på när dom andra kör för att han ska lära sig att inte gå igång på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: