Annons:
Etikettallmänt
Läst 777 ggr
[SammieS]
2013-08-06 14:44

Tips.

Jag vet knappt vad agility är men jag har en jack russel och har hört att det är en aktivitet som skulle kunna passa min vovve.

Så jag undrar om ni kunde ge mig nybörjar tips allt som ni vet! 🙂

/ SammieS

Annons:
Frida B
2013-08-06 15:24
#1

Vad vill du veta och vad vet du redan?

Agility är en fartfylld sport som kräver samspel mellan hund och förare, då hunden alltid måste hålla koll på föraren och lyda minsta vink (bokstavligen) för att det ska funka . Men för att hunden ska uppfatta de signaler rätt måste föraren visa tydligt och rätt vart den ska, det handlar om att lita på varandra och att ha kul.

Det finns två klasser, hoppklass och agilityklass. I agilityklassen är alla hindrerna (hoppen, däcket, långhoppet, tunneln, platta tunneln, balansbrädan, bommen, A-hindret och slalom) med, men i hoppklass är inte balansbrädan, bommen eller A-hindret med. I tävling kan man få pinnar, som representerar hur långt man har kommit. Man kan som mest få tre pinnar i vardera klass, och svårighetsgraden ökar (tror jag) för varje pinne man tar. 

För att en hund ska få tävla i agility måste hunden vara minst 18 månader gammal och vara registrerad i skk. För att tävla med en blandras måste ni ha ett speciellt tävlingsbevis, men vad det kallas kommer jag inte ihåg. Föraren måste vara medlem i någon klubb (brukshundsklubben, sveriges hundungdom etc).

Man bör röntga hunden innan man börjar utöva agility, och hunden bör vara färdigväxt för att flrebygga skador.

Vill du veta någonting mer är det bara att fråga :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
2013-08-06 16:11
#2

#1 Vad menar du med att svårighetsgraden ökar för varje pinne man tar? Så länge man är kvar i samma klass så ökar inte svårighetsgraden för att man har pinnar med sig sen tidigare. Hur skulle det gå till? I ett och samma startfält så kan det ju vara med både hundar som har pinnar och hundar som startar för första gången någonsin. Alla startar på lika villkor. Pinne får man om man är felfri och en av dom 15% (i klass 1) bästa placerade (Tex av 100 startande hundar så är det dom 15st felfria med bäst tider som får var sin pinne).

Däremot så ökar svårighetsgraden när man går upp i klass. Man börjar på klass 1 och det finns totalt 3st klasser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Frida B
2013-08-06 16:30
#3

#2 haha oj, jag menar självklart klasserna! Blandade ihop pinnar och klasser…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SammieS]
2013-08-06 18:05
#4

åh låter komplicerat men de faller säkert på plats sedan, min lilla valp är bara 3 månader, så ja har tid kvar o lära mig 🙂

CelsiusT
2013-08-06 21:51
#5

Det är inte så svårt, det där med pinnar hit och dit kan du glömma tills du börjar tävla.

Man kör en bana på tid, tiden räknas från det att hunden passerar första hindret till dess att den passerar sista hindret. Var föraren är påverkar inte tiden, det är hundens tid genom banan som räknas. Förare och hund får inte röra varandra på tävling och föraren får inte heller röra hindre, så man visar hunden genom banan på avstånd. Gör hunden fel (vägrar, river, missar Kontaktfält osv) så får man felpoäng, gör hunden större fel (tar hinder från fel håll eller i fel ordning, kissar på planen osv) så blir man diskvalificerad. En bana brukar bestå av ca 16-20 hinder, och oftast finns alla varianter med (förutom i hoppklass då det inte finns några balanshinder): hopphinder (vanliga hopp och däck), tunnlar (vanliga tunnlar i olika längder och säcktunnel), Balanshinder (A-hinder, balansbom och vippbräda) och slalom. Och hindren måste tas i rätt ordning och från rätt håll. Den hund med minst fel och kortast tid vinner.

Hundarna delas in i klass small, medium och large efter deras mankhöjd, hindrens höjd är olika beroende på storleksklass. Så man tävlar mot hundar i ungefär samma storlek. 

Vill du lära dig så vill jag tipsa dig att gå på en nybörjarkurs hos din klubb. Det är bästa sättet att börja med agility, för det är annars stor risk att man lär in fel och då kan det bli farligt. Brukshundklubbar brukar erbjuda kurser men det finns även privata instruktörer som håller agility-kurser.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SammieS]
2013-08-06 23:42
#6

vem kontaktar man för nybörjarkurs?

Annons:
Frida B
2013-08-06 23:45
#7

#6 en brukshundsklubb. eller någon annan som annordnar kurser.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CelsiusT
2013-08-07 14:13
#8

#6 Som jag skrev i #5 så brukar Brukshundklubbar ofta anordna kurser. Men det finns även privata instruktörer runt om i landet. Googla tex "nybörjarkurs agility *ortsnamn*" så få du se om du hittar något i din närhet (om du inte rakt av väljer att gå till brukshundklubben först och höra med dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[SammieS]
2013-08-07 14:16
#9

Jo vad jag tänkte, bra 😛 undrar om ja ens kommer få min hund så lydig.

Frida B
2013-08-07 15:27
#10

#9 självklart kommer du det, det kan vem som helst. Bara man har kunskapen och viljan :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SammieS]
2013-08-07 15:47
#11

Okejokej, jo hon kan redan flertal trix men är bara en 3 månaders valp så de krävs en del arbete

Upp till toppen
Annons: