Annons:
Etikettträning
Läst 773 ggr
Emelie_C
8/24/13, 9:36 AM

Belöning vid slalomträning?

Hej!

Jag håller på att nöta slalom med min hund just nu och det går inte överdrivet bra. Jag använder mig allé metoden, har nu kört fast på var jag ska ha belöningen. 

Har jag distansbelöning i slutet av slalom rusar han bara tanklöst igenom och har bra fart. Vilket resulterar i att så fort pinnarna hamnar så nära att han måste sicksacka lite så missar han pinnarna. 

Har jag belöningen i handen måste jag gå bredvid honom hela vägen och de går jätte långsamt samt att han fokuserar lite väl mycket på mina händer så de slutar med att jag måste visa med händerna hur han ska gå. 

Distansbelöning på sidan av hindret då tar han första luckan och kanske någon till innan han sätter av till belöningen. Ingen koncentration alls. 

Det senaste jag körde var med hjälp av min sambo han fick vara på ena sidan och släppa iväg Bilbo (min papillon) och jag satt på andra sidan med belöningen då koncentrera han sig. Men vet inte riktigt hur jag ska kunna utveckla denna belöningsform?

Annons:
smurfan-13
8/24/13, 11:55 AM
#1

Hur snabbt har du satt ihop pinnarna? Kanske behöver du gå långsammare fram om han inte klarar av att jobba m en externbelöning? Har du tränat in så han förstår koncepteptet m externbelöningen för sig?

Jag har inte börjat sätta ihop pinnarna ännu, men tränar ju allt annat m min hund kring allen nu. Vill att han skall vara helt säker på att slutföra allen oavsett var belöningen finns, var jag finns, ingångar mm INNAN jag börjar sätta ihop pinnarna. Sen blir det att sätta ihop pinnarna så långsamt att han knappt inser vad som händer ;)

Emelie_C
8/24/13, 6:25 PM
#2

Externbelöning kan han och det är inga problem med att använda det med alla andra hinder. 

Jag har växlat upp och ner lite med hur brett jag har pinnarna. Troligen borde jag backa lite och ha en bredare allé men jag är fortfarande lite fast på hur jag ska göra med belöningen. Har jag den i handen så måste jag springa precis bredvid. Har jag en externbelöning utan medhjälpare så sätter han fokus på skålen och springer raka vägen till den så de funkar jätte bra om man sätter honom på ena änden av slalom och den på andra men så fort man flyttar någon lite åt sidan så funkar det inte alls. Så svårt att bygga vidare när dm flytt gör att han inte kan göra det alls.  

Antar att ända alternativet är att köra med en medhjälpare som passar skålen.

smurfan-13
8/24/13, 10:11 PM
#3

Skulle inte säga att du har en helt fungerande externbelöning då. Du skall ju kunna lägga belöningen stort sett bredvid hunden, peka på hindret du vill att hunden skall utföra & få hunden att ta det innan den återvänder till belöningen. Först när hunden förstår konceptet att slutföra innan han får ta belöningen har man ju en fullt fungerande externbelöning.

Jag skulle nöta externbelöning separat och köra m medhjälpare vid slalomet. Sen skulle jag backa i alle-bredden om han inte helt förstått vad det handlar om.

Upp till toppen
Annons: