Annons:
Etikettträning
Läst 1126 ggr
MissanTissan
2013-08-30 14:47

Hej hej

Jag har nyligen adopterat en border collie från Irland. Han är väldigt duktig på att hoppa och är smidig har jag märkt. Men han kan bara sitt och hit. Tror han skulle tycka det var kul eftersom han älskar att springa runt och lyssnar skit bra på mig när vi springer. Men hur börjar man? Och är det svårare med en hund som blivit misshandlad?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Sugar Mist
2013-08-30 17:07
#1

Först och främst tycker jag du borde bygga upp din hunds förtroende, er relation och hundens balans. Ett jättebra sätt att vöra det är att börja lite lätt med Dog Parkour. Du kan gå in på Dogparkour Sweden's grupp på FB och fråga hur man börjar, och läsa lite på www.dogparkour.se

-

MissanTissan
2013-08-30 17:54
#2

Han har börjat få väldigt bra självförtroende. Har haft honom i cirka två månader. Och tack, ska testa på det!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

fridaaocrazy
2013-09-18 17:44
#3

Du kan nog börja på agilitykurs, du kan j börja med ett enkelt hinder/tunnel (som valpar nästan) eller kanske börja på grundkurs :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[annajohannas]
2013-09-18 22:02
#4

Tror inte det spelar någon roll att han blivit misshandlad tidigare. Har du fått hundens förtroende, och han är glad och trivs med er, så skall ni gott och väl kunna träna agility. Men du kan även träna vanlig lydnad med honom, som stanna kvar mm. Lycka till, och berätta gärna hur det går.

MissanTissan
2013-10-11 14:15
#5

Jag tänkte börja i en kurs. Men han var så himla rädd för alla andra människor där så det var omöjligt att få honom nära dom andra. Han hoppade inte ens ut ur bilen utan vi fick bära honom. :(

Han klarar att gå förbi människor men kan inte stå still med för många runt omkring..

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Sugar Mist
2013-10-11 14:16
#6

#5 Miljöträna! Sätt er där det går förbi en massa människor och bara ta det lugnt!

-

Annons:
MissanTissan
2013-10-11 14:20
#7

Jag håller på med det. Han är väldigt rädd för barn också så vi går förbi min förra skola varje dag.

Han har gjort stora framsteg men kommer ta lite tid innan jag kommer kunna ta honom till stora platser.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Sugar Mist
2013-10-11 14:54
#8

#7 Det kommer ta väldigt med tid :) Därför rekomenderade jag DP just för att jag vet att det kommer ta tid ;) Jag har själv en omplacering som inte är helt haj på varken människor eller hundar men agerar med "anfall" istället, och under det halvåret jag haft honom kan jag fortfarande inte ha honom i samma rum som gäster och fortfarande inte möta en hund utan att behöva lägga all min fokus på hunden för att han inte ska skälla, det tar tid men det är värt det. Stressa inte fram med kurser och tävlingsplaner för då blir allt fel. Träna lite på hemmaplan och åk till klubbar och hjälp hunden känna sig trygg i sådana miljöer!

-

MissanTissan
2013-10-11 17:18
#9

 #8 Om vi började med agility så skulle inte det vara för att tävla, utan bara för skojs skull. Sen är han lite annorlunda från andra hundar och lär sig väldigt snabbt! Tog bara en vecka innan han började lita på mig. Och en månad för resten av min familj. Han är inte rädd för människor om dom kommer hit. Och han har träffat hela min släkt (Dom är ganska många) Flera gånger. Visst han blir lite rädd i början men kan lägga sig ner och slappna av efter en liten stund.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Sugar Mist
2013-10-11 18:21
#10

#9 Det blir bättre med tiden iaf, kämpa på! :)

-

Upp till toppen
Annons: