Annons:
Etikettinlärning
Läst 4004 ggr
Sweetbebban
9/12/13, 4:13 PM

Agility grunder valp??

Hej! Jag undrar vad och hur man ska träna grunderna i agility med en valp? Så som cirkelträning och sådana övningar, vad mer för övningar ska man köra om man vill ha en stabil agilityhund? Skulle även vara tacksam för olika övningar som man kan träna valparnas kontroll av bakben tillexempel:) Tack på förhand!!:)

Annons:
Frida B
9/12/13, 7:11 PM
#1

Bakdelskontroll (ha framtassar på en låg låda eller ngt, och bakbenen ska följa dig runt), tass och nostarget, ögonkontakt, lära sig att titta frammåt och inte hela tiden hålla sig till dig :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sweetbebban
9/12/13, 8:46 PM
#2

Åå vilka bra tips!:) tack så hemskt mycket!:) gärna fler sådana, toppen!:p

Frida B
9/12/13, 8:58 PM
#3

Sedan kan man ju lära in tunneln, platta tunneln och att gå igenom "hopp pinnarna" (dom två som står upp, alltså hindret utan själva hopppinnen…) :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sweetbebban
9/12/13, 9:02 PM
#4

Tack, tack super bra:))

Beckibus
9/16/13, 11:29 AM
#5

Jag kan ge dom valptips jag alltid kört med. Mina har varit runt 9-10 veckor när dom får följa med första gången till hundklubben, då utan andra hundar (bara våra) sen har själva valpträningen startat när dom fått sin spruta. 

Tunnlar, du kan lära in bakombyten, framförbyten, blindbyten osv på bara en tunnel. Oftast är det också de valpen tycker är roligt. Olika former, färger och vinklar på tunneln är också effektivt. 

Hoppa mellan hinderstöden, kan hunden tunnel och "hopp" kan du när den är äldre göra lite kombinationer på bara tunnel och hopphinder. 

Skogsagility är ju också jättebra träning.

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Sweetbebban
9/17/13, 7:52 PM
#6

åå tack:) men hur tränar man blindbyten och hur fungerar det?

Annons:
Beckibus
9/19/13, 3:48 PM
#7

Hmm lämnar nog över det som kan förklara bättre :) 

Googla och kollar youtube är jätte jätte bra!!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

MelliPirelli
9/20/13, 10:03 AM
#8

Cirkelträning, kroppskontroll, tasstarget, starter och runda stolpar är det jag kommer på nu :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[annajohannas]
9/20/13, 8:35 PM
#9

Ser nog ut som en fågelholk när jag läser allt ni skrivit. Men vänta bara, snart har jag lärt mig, och kan stolt visa att jag också fattat😉.

Ronja&Ila
9/23/13, 11:51 AM
#10

Nu kapar jag tråden här (ber om ursäkt) . Det här med Bakdelskontroll, vill någon förklara de lite närmare?=)

BettySue
9/23/13, 2:47 PM
#11

#10 Det handlar om att lära hunden att vara medveten om och ha kontroll över sin bakdel. Som i ingången till fotgående, när hunden går in på din vänstra sida, och svänger in rumpan. Det kan tränas tex genom att hunden står med framtassarna på en liten upphöjd platta (eller musmatta, men lättare med upphöjda saker). Sedan klickar eller berömmer du så snart hunden börjar röra på bakbenen lite, och avancerar senare till att klcka när hunden börjar flytta runt baken. Målet är att hunden ska kunna gå runt plattformen med bakbenen, utan att flytta på frambenen. Du kan nog hitta klipp av det på youtube om du söker på "elefanten". Bakdelskontroll kan hjälpa hunden i agility både vid vanliga hopp över hinder, men också när den ska göra snäva svängar runt hindren och röra fälten vi fältförhindingarna. Kort sagt tränas en bra kroppskontroll upp, vilket är bra i de flesta situationerna :)

BettySue
9/23/13, 2:50 PM
#12

TS - du kan träna mycket handling när hunden är valp, och ha nästan allt på plats innan den är vuxen, vilket är fantastiskt! Men det enklaste är nog att hitta en bra youtubekanal och följa deras träning och se vad de gör, eller investera i en bra agilityvideo, så att du kan se hur de olika manövrarna kan tränas in och hur de ska se ut :)

Sweetbebban
9/28/13, 10:16 AM
#13

Okej tack alla ska kolla in lite på youtube och så:) tusen tack för alla råd, så härligt med hjälpsamma menniskor på denna sajt:D

Annons:
Fridaaaa
9/29/13, 10:36 AM
#14

Haha tänkte precis göra en tråd med samma undran 😛
Vilka bra råd, ska med kolla in det och så, sen när valpen kommer🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: