Annons:
Etikettträning
Läst 3625 ggr
BettySue
2013-09-30 09:45

Tips till snabbhet?

Jag måste träna upp min hunds snabbhet. Hon har en massa fart till vardag, men använder inte det fulla i agility, nog för att hon fokuserar på att hon ska hoppa, och därför glömmer att lägga all energi på att springa. Så jag undrar om ni har några tips på hur man ska träna in det?

Annons:
smurfan-13
2013-09-30 11:41
#1

Hur länge har ni tränat agility och hur säker är hon på hindren? Oftast kommer farten när hunden blir mer o mer trygg på vad o hur den skall göra.

En annan sak att fundera på är vad för typ av belöning du använder. Viktigt är ju att det är en superbelöning. Mat fungerar lugnande på kroppens funktioner, medan leksak bygger fart/stress.

Bra fartövningar är enkla övningar som hunden tycker är kul. Bygg en "oval" m två böjda tunnlar i var sin ände och kanske två hopphinder på vardera sida av ovalen och kör runt runt. Beroende på hur svårt hon tycker det är att hoppa, kan du låta bommarna ligga på marken, eller bara ha dem lågt. Det du vill ha ut är fart o glädje.

BettySue
2013-09-30 11:48
#2

Jag kanske skulle ha fördjupat lite mer. Vimhar tränat i 2,5 år, hon är väldigt säker på hindrena, så det är inte det som är problemet. Jag arbetar aktivt med belöning och stressnivån, så det är inte det heller tyvärr :P hon har inga svårigheter med att hoppa, men är för beredd på att hoppa hela tiden, istället för att fokusera på springandet imellan hindrena, förstår du vad jag menar? Hon har en hög kroppshållning istället för att hålla kroppen nere i sprint som hon gör när hon bara fokuserar på att spring? Ja den tunnelövningen hade jag tänkt pröva redan faktiskt, har du erfarenhet ac den? Tycker du den isf har fungerat?

smurfan-13
2013-09-30 11:56
#3

Har ni kört hoppteknikträning? Om hon har en hög kroppshållning kanske et vore bra m lite sådana övningar med? Kolla youtube för filmer, finns massor. Tänka på är att det är ganska så jobbigt kroppsligt för hunden, så man skall inte göra så många repetitioner och kanske bara köra det en gång i månaden. Är dock super för att förbättra hopptekniken.

Jag har snarare motsatt problem m min hund. Han är för snabb för både mig o sig själv :P Än så länge är han bara 10 mån o vi kör allt m bommar på marken, men vi gjorde faktiskt ovalen förra veckan. Hans träningskompis, som kan vara lite seg, fick även han grym fart då. Tycker deffinitivt du skall testa den & den går ju att utveckla mer. Men övningar som är lätta och som uppmuntrar fart låter ju som det ni skall fokusera på för att få upp farten. Mkt rakor m långa avstånd mellan hindren kanske? och bromsa sväng-träningen ett tag.

Sugar Mist
2013-09-30 17:37
#4

Jag sänker hindrena till mini nivå, dvs typ 1-2dm så han hoppar men fortfarande springer, därmed får mer fart. Använder även alltid en leksak som gör att han får springa direkt efter/hoppa över. Svårt att förklara men jag kastar frisbee väldigt mycket och det älskar han, så jag sätter honom några meter framför hindret och kastar frisbeen vilket resulterar hopp och fart.

-

BettySue
2013-09-30 19:36
#5

#3 nej det har vi inte! Tack för alla dina tips, jag ska pröva dem allihop! :)

#4 Men hur för du över det på höga hinder sen?

Sugar Mist
2013-09-30 19:59
#6

#5 Höjer ju de såklart med tiden ;)

-

Annons:
smurfan-13
2013-09-30 20:34
#7

#5 har du problem m farten, så är det DET ni skall öva på och då göra allt annat lätt. Så sänk hindren, gör roliga och snabba övningar och bygg fart! När du sen är nöjd med farten och attityden (under flera pass!) så börjar du lägga till svårigheter, så som hinderhöjd, klurigare övningar osv. Att ha allt svårt m en gång och försöka få upp farten under förhållanden som hunden uppenbarligen inte klarar av att ha hög fart i än är inte helt juste mot hunden.

BettySue
2013-09-30 20:50
#8

Nu har ag suttit och brainstormat med min kompis och tönkt efter ordentligt. Jag tror inte alls det är så att Lyra tycker att det är svårt med hinderhöjd eller med hindrena i sig själva, utan att hon har svårigheter med att veta vad hon ska göra, då vi inte tränat distansarbete tillräckligt. Hon har nämligen ökat farten rejält det sista året, och jag har inte hunnit med. Jag har alltså handlat henne helt annorlnda förr, varit nära osv, men kan inte det längre. Hon väntar därför på mig och min dirigering, och saktar ner och håller kroppen högt för att kunna vara förberedd på allt. Därför tror jag att tunnelmetoden kan fungera bra, (samt raksträckor) för att lära henne att committa till hindrena jag visar, oavsätt vad jag gör. Så att jag sen kan röra mig bort från henne, och så kan hon jobba snabbt och självständigt, för att sen jobba sig tillbaka till mig osv, utan att tveka på vad hon ska. På raksträckor eller sändande där hon har lätt att räkna ut vägen, gasar hon på riktigt bra oavsätt hinderhöjd. Så jag tror helt enkelt det blir massa commitmentträning, och variation på höjden av hindrena (det är ju lättare att träna distansarbete på lägre hinder då hastigheten åker upp oavsätt hund). Tack för alla era tips!

smurfan-13
2013-09-30 20:51
#9

Låter som ett bra tänk. Uppdatera gärna hur det går och filma massor!!

BettySue
2013-09-30 20:56
#10

Det ska jag göra :D

Upp till toppen
Annons: