Annons:
Etikettallmänt
Läst 1843 ggr
[annajohannas]
2013-09-30 17:13

Handikapp agtlity

Jag undrar om det finns agility för handikappade, jag menar om man inte kan springa med hunden mm. Har för mig att jag hört talas om det, men det kan ju vara fel.

Annons:
Frida B
2013-09-30 19:33
#1

Nej tror inte det finns speciellt anpassade för funktionshindrade, däremot finns det ju olika sätt att lära hunden genom banan :) Har hört någon som vet någon som styrde sin hund med fingervisningar och kommando, och rörde  knappt på sig själv. Perfekt om man har en vallhund dessutom, då de faktiskt jobbar så vid vallning. Men borde funka på vilken ras som helst, bara viljan finns :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

BettySue
2013-09-30 20:28
#2

Jag vet en här i danmark som tävlar regelbundet med sin hund, men får använda targetsticka. (Hon sitter i en elektrisk rullstol och har stora svårigheter att röra sig).

BettySue
2013-09-30 20:28
#3

Men hon tävlar i vanliga klasserna med sin smallhund.

sarae
2013-09-30 23:10
#4

Visst finns det aility för dem med handkapp - paraagility :D http://www.para-agility.nl/  

Den här videon är för övrigt väldigt imponerande

http://www.youtube.com/watch?v=Tz-n4jSCyaI

[annajohannas]
2013-09-30 23:12
#5

Skönt då kanske man skulle kunna träna in på det😃

BettySue
2013-10-01 07:41
#6

Men paraagilty, är inte det bara något som erbjuds som en stor tävling, alltså som vm och liknande? Finns det paraagilityklasser man kan ställa upp i till vanliga tävlingar i serige tex?

Annons:
CelsiusT
2013-10-06 16:40
#7

Jasså finns det tävlingar i sånt ;P Vad kul. Jag kör så ibland med min hund, har problem med värk i kroppen så orkar inte alltid springa, men vovven vill ju ändå få sin träning/aktivering. Ibland till och med sitter jag på en stol vid staketet och styr honom runt. Och ibland när sambon springer med honom och sambon glömmer vägen eller inte förstår så kan jag visa genom att bara kommendera hunden från min position utanför/vid kanten av banan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Blodfot
2013-10-06 19:06
#8

så himla häftigt!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Upp till toppen
Annons: