Annons:
Etikettallmänt
Läst 1699 ggr
Frida B
2013-09-30 20:10

Svenska Agilityklubben

Ett beslut har nu tagits om att agilityn ska få en helt egen specialklubb, nämligen Svenska Agilityklubben! Vad tycker ni om det? :) Jag länkar till skk´s artikel, där det står lite mer.

Här hittar ni den!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
BettySue
2013-09-30 20:26
#1

Om det leder till ett ännu mer modernt och bra uppdaterat agilitysystem, som följd av att det kan bli lättare att påverka agilitysporten, så är det ju jättebra.

smurfan-13
2013-09-30 20:50
#2

Jag tror det kommer bli bra i slutänden. SBK har väl inte varit en så där superbra huvudman för agilityn…

[annajohannas]
2013-09-30 23:13
#3

Tycker att detta skulle gjorts tidigare, då SBK inte kunnat sköta det som det skulle gjorts.

Kitten86
2013-10-10 12:43
#4

Jag skulle nog tro att det kommer att bli bättre när Agilityn kan sköta sig själv istället för att ligga under SBK.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Neoverona]
2013-10-10 14:43
#5

Sitter i agilitysektorn på min klubb, och vi alla tycker att det är det bästa som kunde hända agilityn. Vi får bestämma ännu mer, agilityvärlden kommer bli ännu större, nu väntar vi bara på framtiden! Allt slår ju in om några få månader. SBK hade väl bara kvar agilityn för det var en stor inkomstkälla.

johannan36
2013-10-10 15:43
#6

Jag har hört att allt kommer att bli mycket dyrare?

Annons:
[Neoverona]
2013-10-10 16:03
#7

#6 Det är inte helt säkert ännu. Vissa har sagt att det kan bli dyrare, men det hoppas jag inte! Är redan dyrt.

smurfan-13
2013-10-10 16:26
#8

#7 svårt att se att det inte kommer innebära att det blir dyrare (iaf om man vill tävla), men tycker helt klart det kan vara värt lite pengar om agilityn drivs framåt av människor som brinner för sporten o vill dess bästa.

Jag kommer behöva fortsätta vara medlem i sbk för att ha en bra plan att träna på och det känns ju som att SAgK behöver någon typ av inkomst för att kunna driva sin verksamhet. ;)

[Neoverona]
2013-10-10 18:16
#9

Kanske någon tia här och var, men ett lopp för 100-lappen är det inte värt. Det ska inte vara någon förändring för sbk klubbarna, för annars skulle man ligga risit till ;) Medlemskap i SAgK skulle vara något men ska inte vara obligatoriskt enligt mig :)

denaesboz
2013-10-19 12:20
#10

Är klubben bara för renrasiga hundar då?

Michaela-N
2013-10-19 12:25
#11

#10 Såklart inte!

Fruset blåbär
2013-10-20 09:11
#12

Fast SBK centralt tjänade inga pengar, däremot de klubbar som arrangerade tävlingar. Jag tycker att det här känns tråkigt och hade gärna sett att det vår kvar under SBK, hos oss funkar det mycket bra och jag hoppas att det kan få fortsätta funka bra utan att bli MYCKET dyrare.Men dyrare lär det väl bli, ytterligare medlemskap, ny klubb som ska försöka få ihop ekonomin, dyrare lopp osv.

CelsiusT
2013-10-20 19:19
#13

Kommer detta innebära att man ska vara medlem i den nya klubben och att man därför inte behöver vara medlem i SBK längre? Eller måste man fortfarande ha SBK-medlemskap för att kunna tävla?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ressu
2013-10-24 14:38
#14

Detta skedde i Finland för flera år sedan (dvs att agilityn blev en helt eget) och mycket har nog ändrats sen dess. Dock var ju den skillnaden att Agilityförbundet i Finland bröts från Kennelklubben och inte som i "ert" fall bruksklubben.

I Finland blev det främst den ändringen att alla föreningar som har tävlande och vill ordna tävlingar så bör vara medlem i Agilityförbundet (lokala föreningar betalar medlemsavgift enligt hur många tävlande de har) Sedan så bör den tävlande ansöka om en tävlingslicens från agilityförbundet (finns för tävlande, de som tränar och juniorer till olika pris) Med denna licens är även den tävlande försäkrad om något skulle hända under träning eller tävling (gäller dock inte hunden utan föraren)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

Debbiej02
2013-10-26 12:31
#15

Jag tycker det är en bra ide

Love Laleh<3<3:)

johannan36
2013-10-26 17:49
#16

http://svenskaagilityklubben.wordpress.com Kanske en del frågetecken som rätas ut..

Kitten86
2013-10-26 20:39
#17

#16
Tackar. Informativ läsning!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Michaela-N
2013-10-27 11:40
#18

Jag är själv väldigt skeptisk till den här förändringen. Förespråkare talar om ett demokratiskt underskott hos SBK som det ser ut just nu. Och det är också det enda argument som talar för bildandet av det här nya förbundet.

För oss vanliga tävlande innebär det en höjning av anmälningsavgiften från 60 kr till 70 kr per start, dvs. 10 kr per lopp. För mig som kommer tävla med två hundar under nästa säsong innebär det en förlust på ytterligare 40 kr per tävling. Och för 10 tävlingar under en säsong blir det alltså 400 kr. En ansenlig summa för mig som gymnasiestudent 😂

Det innebär även ett extra medlemsskap. Jag kommer inte lämna SBK, trots att det endast krävs ett medlemskap i någon SKK-ansluten förening där SBK räknas med. 

Nej, är inte alls positiv till det här. Men man kanske vänjer sig.

johannan36
2013-10-27 14:41
#19

Jag håller med om kostnaden. Jag tror man tappar många unga som redan kanske tycker det är dyrt att tävla. Jag själv är student och ibland behöver man lägga pengarna på annat. Det är ju ändå ganska dyrt att tävla, både i kostnad för starter och sedan för bensin för att ta sig till tävlingarna. Men jag är ändå ganska nöjd med att det bara blev en höjning med 10kr/lopp. Får väl dra in det på något annat, godis tex…

Kitten86
2013-10-27 19:03
#20

Visst är det tråkigt med prishöjning, men man får ju ändå vara glad att anmälningsavgiften endast ökat med en 10:a och nu kommer ligga på 70 kr/start. Vill man anmäla till t.ex. rallylydnad så kostar det mer att anmäla per start (runt 100-110 kr)

Men visst blir det mycket pengar på en säsong oavsett vilken sport man anmäler och tävlar i!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Sugar Mist
2013-10-27 19:10
#21

Jag vet inte riktigt vad jag tycker faktiskt. Vad är det som kan och kommer förbättras? Jag är inte riktigt insatt i hur allt ser ut i Agilityn förutom vid träning och lite smått tävling.

-

[Neoverona]
2013-10-27 20:00
#22

70kr/start kan jag leva med. Har jag inte råd att tävla så gör inte jag det heller. Kan förstå att de behöver få in lite mer pengar. Agilityn är billig jämfört med andra sporter.

Upp till toppen
Annons: