Annons:
Etikettträning
Läst 1520 ggr
BettySue
2013-10-11 11:03

Er största utmaning?

Vad har er största utmaning varit i agilityträningen? Har ni slagits mycket med slalom, eller kanske fält? För mig och Lyra har det varit däcket. Hon är inte rädd för det, men hon har tendens till att hoppa i sidan av det ibland. Det är riktigt frustrerande, och sker så oregelbundet att det är svårt att veta varför hon gör det. Vi jobbar på, klickar och analyserar, så det ska nog gå bort tillslut!

Annons:
Jetaime
2013-10-11 12:50
#1

Vi har precis börjat, men det som är svårast för mig så här långt är att kunna ha hunden även på min högra sida!

Sugar Mist
2013-10-11 13:34
#2

Om vi tittar generellt inom Agility är det hundar. Jag vill inte att han ska lämna fokus från mig för att titta vad en annan hund gör. Dt är knepigt, vill ju inte springa in i något… Om vi tittar på hinder är det däcket för mig. Han vet inte vad han ska göra, så han hoppar i sidan eller springer runt… hm..

-

Jetaime
2013-10-11 13:36
#3

Zuki har faktiskt fattat däcket (Ska inte säga för mycket meeen..*stolt*) däremot är "platten" lite läskigare ;)

Sugar Mist
2013-10-11 13:59
#4

#3 Vad är "platten" för något? xD

-

Jetaime
2013-10-11 14:08
#5

#4 Vad kallar ni den? :p Den tunneln som är platt i ena änden!

http://www.agilityshop.se/tunnlar/platten.jpg

Sugar Mist
2013-10-11 14:13
#6

#5 Jaha xD Jag kallar den släpet eller hålet xD

-

Annons:
smurfan-13
2013-10-11 14:25
#7

Svårt att säga. Knott är ju bara 11 mån o än så länge har vi ju mest försökt grunda bra o ge honom goda förutsättningar för framtiden. Det jag kan se kommer bli enstor utmaning för oss är hans hastighet o de stora svängarna farten för m sig. Men han är ju som sagt väldigt ung än, så förhoppningsvis får vi bättre kontroll på svängarna m åldern ;)

Hindermässigt så har vi inte stött på några direkt problem m något av det vi testat ännu (hinder utan bom, tunnel, platten, bangleken, slalomalle). Eventuellt att gungan/balansen oroar mig då han är väldigt instabil i sidled än, men vi har inga planer att debutera i agilityklass första tävlingssäsongen, så han hinner mogna, hitta stabiliteten i kroppen och balanssinnet hinner utvecklas helt innan vi behöver träna på dem seriöst. Han har inga som helst problem att springa hela vägen ut på gungan o smälla ner det hårt o ljudligt iaf :)

fridaaocrazy
2013-10-11 18:39
#8

#5 jag kallar den också för platten, det säger alla jag träffat också :P

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[MinIda]
2013-10-12 08:20
#9

Gungbrädan,gungbrädan,gungbrädan… Slalomet och säcktunneln till en början. 

Gungbrädan hade vi sista gången på kursen och hon kräver runt 2 kursgånger för att inse att det inte är så farligt, okej kanske 3 eller 4. Men men.. Så gungbrädan brukar jag lyfta upp henne till mitten, inte får att vara någon som tycker synd om henne, nej utan så hon får träna att gå ner. Gå upp tränar vi sedan en stund. Och så lär hon sig stegvis. Och hon lär sig sedan inte att hon får ''skjuts'' upp. Faktiskt inte…

Sedan säcktunneln. Hon gick igenom, vill säga när någon höll upp den i slutet. Sedan då den började bli mindre, började hon krypa, tveka och så. Sedan då den låg platt började hon tveka, kunde komma runt till mig och bara titta frågande. Men med mycket tjoingar och pepp på andra sidan går det framåt.

Slalomet. Ja men att gå igenom slalompinnar är ju så läskigt, den där metallställningen oooomg. Hon är duktig då hon väl vågar göra det, men då de där tvekningarna kommer så.. Hon har någon slags skräck för att gå igenom vissa ''hål'' mellan pinnarna. Men senaste gången fanns det inte då vi hade tävling mellan oss alla. Fanns inte. Rusade igenom.

Sedan ska jag ju skryta lite. Hon lydde allt exakt, sprang upp och ner för allt, igenom , rusade.. Hon visste vart hon skulle med mig lite efter då såklart som ropade namnen xD. Men kom ikapp henne. Dock inte när det var hinder hon älskade. Såsom A:et, Hopp och så..

gizmozorro
2013-10-12 21:43
#10

Störst utmaning är helt klart balansen (bommen). Har bestämt mig för att lära min yngsta hund running contacts.

Susanna

smurfan-13
2013-10-12 21:46
#11

#10 spännande är oxå inne på rc. Planen är dock att börja träna det först till nästa sommar. Så hinner du innan får du mer än gärna skirva en artikelserie i ämnet o bombadera oss m filmer o tips ;)

gizmozorro
2013-10-12 22:04
#12

En artikelserie var nog att ta i ;) Här är en film från ett pass http://www.youtube.com/watch?v=H9YA4t0809E

Har klippt ihop en film på hur jag lärt in vippbrädan, som jag visat mina kursdeltagare. http://www.youtube.com/watch?v=59gnU-Uyw8k

Susanna

SmileyMalin
2013-10-22 12:57
#13

För mig är det helt klart att få upp farten på hundarna som är det absolut största hindret i vår agilityträning.

Jag kör jack russell terrier. Mycket kropp och mindre ben. En hund som är 30 cm hög och väger typ 8 kg har liksom ingen chans i universum att springa lika snabbt som en nätt sheltie som är typ 34.99 cm hög. 

Det är lite trist att begränsas av hundarnas fysik och jag drömmer om den dag det kommer fler storlekar i agility ;-)

Men jag klarar verkligen inte av vallhundar och skulle få panik av att tvingas leva med en så jag kör på mina små pansarvagnar och tänker att vi får elitsats i andra hundsporter där benlängd inte är det viktigaste ;-)   Kul på banan kan vi ha utan att vara snabbast!

Annons:
Qepta
2013-10-23 11:18
#14

Vippen

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Viccan92
2013-10-23 15:28
#15

Jason tycker det är så kul så han ibland skiter i banan och bara kutar runt som en idiot.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Neoverona]
2013-10-23 15:47
#16

KONTAKFÄLT! Verkligen balansen, Nox öser på ordentligt. Funderar på att köra RC med honom istället för 2+2 som jag hade tänkt från början. För jag tycker det är mer jobb (just nu) med 2+2 än RC :)
Sedan är däcket lite klurigt också, men det ger nog med sig efter lite mer träning.

johannan36
2013-10-23 21:34
#17

Tävlar i klass 2 och min hund är duktig och följsam och tar alla hinder fint nu. Han älskar balanshindren så när vi precis börjat tävla kunde han springa iväg till tex gungan/vippbrädan bara för att den är rolig… Slalom från "fel håll" har varit svårast men sitter fint nu. Nu brottas vi med problemet tikar…han får av någon konstig anledning fart på nosen just på hösten och sist i tävlade stack han ifrån mig i alla lopp för att nosa…? Det var likadant förra hösten. Undrar varför.

CelsiusT
2013-11-04 12:19
#18

Slalomet!! Helt klart!!

Har haft en vända med problem på vippen pga att han ramlade av och blev rädd. Till slut ville han inte ens vara på banan om någon rörde vippen eller om jag gick fram mot vippen så hukade han sig och drog. 2 års vila från den och började sedan om från början, så nu är den inga problem, nu älskar han den ;P

Däremot slalomen. Alltså han kan den, men så plötsligt så kan han den inte. Ibland fungerar den inte på ett helt träningspass trots att jag går sakta vid sidan och guidar honom, ibland fungerar den i veckor i sträck oavsett var jag står. Fattar inte riktigt vari problemet ligger 🤔

Medarbetare på westernridning.ifokus

Jetaime
2013-11-04 13:27
#19

Nu efter nybörjarkursen så måste jag ändå säga att hon fixar det mesta väldigt fint (finns förstås massor att jobba med, men ja!) både slalomen, dom vanliga tunnlarna, däcket, klätterhinder även vippen verkar inte vara några problem. Däremot platten… den är läskig!

Sen har jag lite problem med att få henne att stanna kvar, för hon tjuvstartar gärna i början, blir lite galen på det ;)

Upp till toppen
Annons: