Annons:
Etiketthälsa
Läst 1243 ggr
[Sara-Kpop]
10/27/13, 2:29 PM

agility och stress

Tre enkla och snabba frågor.

Hur mycket träning klarar er hund av utan att gå upp i en hög stress? (så de påverkar vardags livet)

Hur mycket tränar du med din hund? Och vad tycker ni är rimligt?

Annons:
smurfan-13
10/27/13, 6:47 PM
#1

Det beror ju HELT på varje enskild individ! Vissa stressar upp sig lätt o behöver mer tid för att komma ner i normala kortisolnivåer, medan andra knappt får nån ökning alls.

Jag tränar ung en gång i veckan m min hund (agility alltså). Hade gärna tränat mer, men tiden räcker inte till. Vad som är rimligt är ju återigen beroende på hund o förutsättningar. Hade jag haft tomt där jag kunde ha ett slalom uppsatt kanske vi kunde gjort 3 repetitioner vid varje kissrunda utan att det blivit för mkt, medan när man åker iväg till klubben o är borta närmare två timmar blir det liksom inte rimligt att göra det 5 ggr per dag ;)

fridaaocrazy
10/27/13, 8:31 PM
#2

Det beror ju helt på individ osv. De som tävlar mycket, eller satsar högre såsom SM osv, de tränar oftast varje dag medans man som "nybörjare" eller "hoppa för att det är kul" person bara behöver träna någon gång i månaden/en gång i veckan. 🙂

Jag försöker träna iaf en gång i veckan men det blir ju lite svårare ifall man inte har egen gräsmatta 😉

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[Sara-Kpop]
10/29/13, 11:52 PM
#3

Jo de förstår jag! Tanken var mer att ni skulle svara hur mkt just eran hund gick upp i stress av agilityn och vad er hund klarar av och inte🙂

Men tack för era svar!

Frida B
10/30/13, 12:03 AM
#4

Än så länge så tränar vi bara en gång i veckan, alltså på kursen. Men där ser jag en väldigt tydlig av och på knapp hos Nimbus. Ena sekunden kan han vara stencool och ligga och vila, för att i nästa sekund flyga genom banan (eller ja, fyra hinder än så länge). Och när han kommit i mål, får han belöning (i form av godis eller leksak, beroende på situation) och sedan säger jag "lugn" och då blir han lugn. Inte mycket till negativ stress där inte!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridaaocrazy
10/30/13, 9:06 PM
#5

Min hund blir väldigt trött av agility, då han får tänka riktigt mycket, men är annars väldigt lugn och stressar inte upp sig lätt. Jag skulle nog tränat högst varannan dag för hans skull 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

CelsiusT
11/4/13, 12:15 PM
#6

Min hund går upp i ganska hög stress under arbetet, och det från första steget, men så fort vi går därifrån så är det inget som kvarstår. Han laddar ur väldigt snabbt. Det enda jag märker är att ju mer jag tränar desto mer tillfredsställd och harmonisk är han i vardagslivet. Dock behöver han ju pauser i träningen, korta träningspass. Men jag vill inte nöta på agilityplanen, ett lopp är på ca 1min så varför träna uthållighet på banan? Så vi kör en kort stund, sedan paus, en kost stund till, paus osv. Pauserna består av lite olika beroende på hur han varit på sista snutten träningspass, jag förbereder honom inför nästa vända. Varierar med lek, kopplad snusrunda, ligga rätt ner eller ligga och kela bredvid mig.

Det varierar oerhört. I perioder är det 4-5 dagar i veckan, normalt sett kanske det är 1-3 dagar i veckan. Ibland är det dessutom flera gånger om dagen. Just nu har vi inte tränat alls på 2 veckor. Tycker att 1-3 dagar i veckan funkar väldigt bra för oss, känns lagom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: