Annons:
Etikettträning
Läst 1073 ggr
[eevie Z]
2013-11-07 10:10

Nybörjare ang agility

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag heter Fanny och är 17 år ung. Jag har själv ingen hund men jag är hundrastare och min vanligaste "kund" är min grannes valp Molly. Och jag har frågat min granne om hon inte planerar att köra agility med henne vilket hon jättegärna vill om hon hade kunnat. Men hon har opererat sina fötter och kommer inte kunna springa med henne så jag frågade om jag fick göra det med henne och det sa hon var okej.

Jag undrar lite om hur man börjar, Molly är en urgullig blandis på 6 månader. Hon är lättlärd men hyperaktiv :)

Annons:
linn8
2013-11-07 10:14
#1

Valpar ska inte "tränas" på samma sätt som en vuxen hund. Men att lära henne kommandon tex hopp kan man lära genom att bara sätta upp ett hinder på tomten och belöna när hon hoppar över. Nybörjare behöver många pauser så det är bra att ha det i åtanke när man tränar:) om man pressar valpen i början så blir agility inge roligt senare.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

smurfan-13
2013-11-07 10:36
#2

Just hoppa är en sån grej jag väntar m tills hudnen är åtminstone ett år. Hur stor kommer hon bli?

Det finns massor m foundation träning man kan göra m en valp/unghund, som gör den mer redo inför när den är mogen att verkligen börja öva hinder. Runda stolpar, springa mellan hinderstöd (m hoppbommen på marken), tunnlar, kf-beteende, handling när hunden tycker det är asballt att springa mellan hinderstöden osv osv.

[eevie Z]
2013-11-07 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

jag har hållit på med hoppning (på hennes initiativ) så det är hon ganska duktig på. Hon hoppar och hoppar även om man säger till henne att sluta. Jag märkte att hon tyckte om att hoppa då jag kastade en pinne till henne och när hon skulle hämta den så hoppade hon över såna "parkeringsavdelare" och hoppade även när hon kom tillbaka med pinnen. Numera kan jag säga hoppa till henne utan koppel så sticker hon iväg och hoppar över samma avdelare.

Hon är i stort sätt fullvuxen nu, ca. 30 cm hög

Frida B
2013-11-07 12:46
#4

Valpar ska inte hoppa p.g.a att de inte är färdigväxta, och att hoppa är en väldigt stor belastning för hunden. Speciellt när det växer, då är kroppen och framför allt leder och skelett väldigt känsligt. Valpen ska heller helst inte göra allt för konstiga rörelser för snabbt, som på slalomet. Men man kan träna på andra saker, som till exempel tunneln, platten, bakdelskontroll, handtarget och lite sådana grejer tills hunden är färdigväxt.  Hundar brukar inte vara färdigväxta vid 6 månaders ålder, så jag föreslår att du väntar med att hoppa tills hunden iaf är 10 månader gammal :) Eftersom hon är en blandras vet du ju inte hur stor hon ska bli, så bättre att ta det säkra före det osäkra. Eller hur? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[eevie Z]
2013-11-07 13:59
#5

Jag anar att hon inte blir mycket större, hon kommer nog bara tjocka upp sig då hon är ganska smal. Anar detta då jag känner hennes farmor, farfar och halvbror. Och hon är helt olik dem redan nu. Så jag har en del koll på hennes förfäder också, och dem är också blandraser.

 Som jag kanske lite otydligt sade tidigare så har jag inte hållit på med agility alls med henne, ingen slalom eller liknande agility, hon bara hoppar. Hoppningen är dessutom på eget initiativ och jag pressar henne inte till någon.

[eevie Z]
2013-11-07 14:36
#6

Men skulle jag kunna få några tips på hur jag liksom börjar henne och inte bara en massa fakta om att hon är för ung nu, jag har faktiskt inte skrivit att jag ska börja nu ändå. Utan ville bara ha tips på hur man börjar det hela, vilket är lättast att vänja henne vid först?

Annons:
Frida B
2013-11-07 14:43
#7

Läs mitt inlägg igen har jag gett dig massor av tips :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fridaaaa
2013-11-07 15:23
#8

#3 Som andra sagt, oavsett är det inte bra om hon hoppar mycket, även fast hon inte växer mer, ha det lugnt med det även fast hon gillar det, då hundar itne alltid vet vad som är bäst för dem:
Och kasta helst inte pinnar med henne,kan sluta illa om man har otur, bättre med leksaker.

Du kan börja nu, om du vill, med t.ex tunnel eller lite försiktigt med slalom Glad

Vet inte om du läst de artiklar som finns här, om det står något bra där?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smurfan-13
2013-11-07 16:55
#9

googla agility foundation, kolla youtube inom samma ämne och jag är övertygad om att du kommer hitta massor! Skulle dock hålla mig borta från hopp, slalom (slalom alle är ok) och hela Balanshinder (kf beteende är ok) tills hon är ett år, oavsett som hon skall växa mer eller inte.

Bara för att hon hoppar en massa själv betyder det inte att det är bra för hennes kropp. Om min unghund fick välja skulle han hoppa o kuta runt som en galning, men det är inte bra för hans kropp att göra det så vi tränar annat än så länge.

smidi
2013-11-09 11:46
#10

#7 Jag kollade sidan, och såg "säg nej tilll strypkoppel" De tycker jag med, min hund hade på sig de för en vecka sedan, hon sprang så långt hon kunde och jag hann inte med, så hon föll omkull och stryptes, de var jätte läskigt! Som tur var sprang min kompis till henne och försökte få av kopplet, tur att hon var med för jag hade ont i benen då så jag kunde inte springa till henne. min kompis har en egen hund också, så hon visste hur man gjorde!

Frida B
2013-11-09 13:58
#11

#10 va kul att du tittade in på min hemsida! Ja jag är helt emot allt som har med stryp att göra, förrutom halvstryp. Under förutsättning att det är ett halvstryp som inte stryper. Ja visst är det hemskt när sådant händer, inte minst för hunden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[annajohannas]
2013-11-14 00:09
#12

Ts du har fått en del bra övningar, oftast när de är så unga, så börjar man med tunneln. Du kan även låta henne klättra upp på stenar i skogen, och samtidigt träna henne på att stå still. Om hon är så hyperaktiv, så skall du inte kasta saker till henne, för det stressar upp henne mera. Försök att träna passivitet på henne. Berätta gärna hur det går, och vad ni gör🙂

[MinIda]
2013-11-15 06:53
#13

Du har fått massor med bra tips. Men här kommer några till ;)

- Öva upp balansen, genom att t.ex. balansera på stockar/ nedfallna träd i skogen.

- Undvik att hon får hoppa, känner en som skulle satsa väldigt högt med sin hund i agility men började träna för tidigt och hunden fick problem med lederna. Alla får det inte, men de kan. Så ta inte risker. 😕

- Tunnel kan man som sagt öva. Säcktunneln borde också gå, men om hunden inte vågar gå igenom håll upp slutet/kasta in godis där och locka vid andra ändan. Men vissa hundar är rädda för att gå igenom då det som ''sluttar neråt''. Min sköthund var det, men då vi höll upp i slutet och minskade gradvis är det inga problem längre. 

Måste till skolan nu, men skriver då jag har mer tid. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: