Annons:
Etikettinlärning
Läst 870 ggr
JasmiineN
11/8/13, 6:09 PM

Våren VS hösten?

Hej.

Jag ska somsagt börja med Agilitykurserna nu efter att gått Allmänlydnadskurser nyligen. Vi har tränat Agility både hemma & på brukshundklubben, och hon älskar det. Jag hade tänkt mig våren 2014, men det är då hon ska ha valpar också, vet inte när det blir exakt.. men mitten nån gång. Är det lönt att börja kursen & sedan "ta det lugnare" medans hon väntar valpar? Eller hade ni väntat till hösten då vi kan köra på hela tiden? Jag är osäker på vilket som är bäst. 

Sen undrar jag… hur kan jag lära henne tunneln? Hon är livrädd för den. Jag har testat gå igenom den själv, förkortat den, lagt godis i den, skickat in andra hundar före & även klappat o pratat med tunneln.. men ingenting hjälper. Har nån andra tips?🙂

Tack på förhand!

Sajtvärd på Collie

Annons:
VStromberg
12/8/13, 7:05 PM
#1

Hej! :) Jag tycker att du kan vänta tills efter hon fått valparna.

Angående tunneln, har du gjort den så kort som en rockring? :) Annars, börja meden rockring och sen testa att ha tunneln så kort som det går.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Frida B
12/8/13, 9:29 PM
#2

Håller med #1, vänta till hösten :)

Ang tunneln har jag tyvärr inga tips, hoppas det löser sig!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JasmiineN
12/8/13, 9:41 PM
#3

#1 okej, jo jag tror det blir bättre så! testat korta tunneln men inte gått hittills, men ska fortstätta träna på det. :) tack! #2 Tack, ska göra de :)

Sajtvärd på Collie

smurfan-13
12/13/13, 12:10 AM
#4

Beroende på när kursen går o när hon löper/skall ha valpar tycker jag deffinitvt att du kan gå en grundkurs o sen ta en paus under valptiden för att se ta upp det igen m en kurs till hösten. För många hundar hinner mkt falla på plats om man tar en paus då o då, så det kan vara väldigt positivt att lägga upp det så tom. :)

Ang tunnel så är det många aspekter man kan jobba med. Vilken färg har tunneln ni använder? Hur lång är den? Är det många andra hundar som springer i den? Kissar på/i den?

Viktigt är att inte tvinga. Jobba m superbelöning (det ALLRA ALLRA BÄSTA hon vet, oavsett om du får ta m dig söndagssteken ;) ). Korta pass, kanske plocka fram 5 superbelöningar och det blir all träning på tunneln den dagen. Jag shapar helst fram sånt här, då det ger hunden kontroll över situationen (vilket oftast gör det lättare för hunden att möta obehag) och hunden bygger upp ett eget intresse för det man jobbar m & hela upplevelsen ändras från jobbig till positiv. Börja m att det räcker att hon tittar mot tunneln, när hon bjuder flitigt på det, vill du att hon närmar sig den, när hon gör det frivilligt o m glädje är det in m en tass o så vidare o så vidare allt eftersom hon bygger glädje kring tunneln. Tänk på belöningsplacering, så att belöningen alltid kommer ett steg närmare tunneln, utan att det blir obehagligt för henne att ta belöningen.

JasmiineN
12/13/13, 12:09 PM
#5

Åh okej, ja jag får fundera lite på det! Hur som helst tränar vi agility hemma också i mellan åt. 

När jag väl tränar tunnel så är det på BK & där är det många som använder dessa, så kan tänka mig att där är hundar som kissat på den också. De är gula med lite röda linjer här o där. Exakta mått har jag ingen aning om, men det är nga meter iallafall! :) Får köpa hem en tunnel och träna på mer.

Hon är en hund som inte uppskattar kamp & lek som belöning, godis funkar för det mesta men hon föredrar mys & så. Tack, ska absolut tänka på att belöna för mycket än för lite! 😃

Sajtvärd på Collie

Upp till toppen
Annons: