Annons:
Etikettallmänt
Läst 1110 ggr
Shelsy
11/10/13, 12:50 PM

Komma ihåg banan...

Hur gör ni för att komma ihåg banan när ni är på en tävling? Har tänkt på det ganska mycket, har aldrig tävlat men jag vill och hoppas att jag kommer igång smart, men tänk så glömmer man bort banan när man tävlar?! Har som sagt aldrig vart på en tävling… Så berätta gärna! :-)

Annons:
Jetaime
11/10/13, 8:41 PM
#1

Än så länge har jag inte tävlar nått i agility, men tävlade i kaninhoppning innan, där man har "krokbanor" vilket är lite grann som i agilityn, fast bara hopphinder liksom. Jag kunde vara rätt virrig ibland, men det bästa för mig var att stå och studera banan ett tag och kolla på några som hoppade före mig.

Sen får man ju alltid gå banan (utan hund) också innan start.

Shelsy
11/10/13, 8:44 PM
#2

#1 Vad gör man om man får en "blackout"?

Jetaime
11/10/13, 8:49 PM
#3

#2 Hm.. stannar upp och kollar runt lite, eller kör på och chansar på att man gör rätt. Jag tror det är något man kommer in i lite grann :)

[Neoverona]
11/11/13, 1:46 PM
#4

Jag går banvandringen 2-3 gånger (någon gång till om jag inte känner mig helt säker) och sedan så ställer jag mig vid start och går igenom hela banan. Sedan så sitter det som sten! Kommer iväg de flesta banorna jag har kört sedan 2010. Jag kommer ihåg den riktigt fort, behöver egentligt bara bara gå en gång sedan så sitter den. Men vill vara säker på bytena.

Blodfot
11/11/13, 1:49 PM
#5

Jag brukar lossas att jag har hunden och att vi kör, då tränar jag med alla byten och så.

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Shelsy
11/11/13, 2:26 PM
#6

Ok, tack för svaren! :-) Är helt nybörjare inom agility, tränat för det är roligt, på hobby nivå alltså. Jag blir ju så nervös, haha :-) "tänk så gör jag fel, tänk om jag glömmer banan" osv. Vad ska man göra om man glömmer? En sak till jag undrar, från vilket håll ska hunden gå in i slalomen?

Annons:
Frida B
11/11/13, 3:48 PM
#7

Åh, jag är för trött nu. Trodde att det stod banan (frukten) och inte banan (agility)… Haha vad förvånad jag blev…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Neoverona]
11/11/13, 6:04 PM
#8

#6
Kolla på de andra som kör, då kan man gå igenom banan. Om du blir osäker inne på banan, kolla lite snabbt på numrerna. I slalomet ska dom gå in med första pinnen till vänster om hunden.

Shelsy
11/11/13, 8:15 PM
#9

#7 Haha :-) #8 Tack så mycket!

Jetaime
11/11/13, 8:54 PM
#10

#7 HAHAHA…😃

ElinJL
11/14/13, 8:33 AM
#11

Jag var också orolig första gången jag tävlade att jag skulle glömma banan men det gör man inte :) Gå banan tills du känner att du har lite koll, men inte så mycket så att du blir virrig! Sen ställer du dig och kollar på dom andra som kör, då brukar det gå bra för mig iaf, men ja alla har väl olika sätt för att komma ihåg bäst :) 

Precis innan du ska köra kan det kännas som att du glömt bort banan men det är bara för att du är nervös, du kan egentligen :)

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Nellieegustavsson
11/14/13, 8:58 AM
#12

Jag har aldrig glömt banan, brukar vara så koncentrerad eller så så jag bara kör den automatiskt haha. Går den 3-4 gånger, sen går jag igenom den i huvudet utan att gå. Kollar även på andra ekipage, det ger jätte mycket!!

Upp till toppen
Annons: