Annons:
Etikettallmänt
Läst 1863 ggr
nadilda
2013-11-20 07:28

Springer iväg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har börjat träna lite mer agility med min 1,5 åriga lagottotik, hon är väldigt duktig när hon väl kör ordentligt även om både hon och jag är helt gröna. Saken är det av varenda gång vi kör så blir hon överglad och bara drar iväg i 180 km/h och sedan springer hon stora cirklar runt mig tills hon efter 5-10 minuter tröttnar och kommer ända fram på inkallningarna. Det är inte det att hon drar ifrån mig utan hon håller sig hyffsat nära. Hur som helst är det skit jobbigt, kan ju inte köra mer en ett hinder utan att hon drar! Det hjälper inte att gå en ordentlig promenad innan och hon kan göra detta typ 8 gånger i rad utan att bli märkbart trött!

Har ingen aning om vad jag ska göra, men vet att om vi fick bukt på det och hon la energin på hindrerna då tusan skulle det gå bra!

ps. Hon funkar bra att ha lös i andra sammanhang

Annons:
Sugar Mist
2013-11-20 07:31
#1

Taggar du henne mycket innan?

-

nadilda
2013-11-20 07:32
#2

#1 Inte så mycket nej, vi brukar köra lydnad (som hon tycker är jätte kul) kanske 20 minuter innan och sedan går jag till agility planen sätter henne ner, släpper henne och så kör vi kanske ett hopphinder.

nadilda
2013-11-20 07:39
#3

Detta gör ju att jag bara vågar träna agility när vi är själva på planen, men när vi hade agility en gång på kursen jag går nu för att prova på så stack hon också, så släppte henne inte igen. Men brydde sig verkligen inte om de andra hundarna utan hon bara sprang runt i sina cirklar!

Frida B
2013-11-20 07:44
#4

Testa att lägga en skål med godis framför hindret? Kanske en "seg" godis, eller iaf en godis som tar lång tid att tugga? Att tugga är nämligen lugnande för hundar, så tänkte att det kanske taggar ner henne lite?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nadilda
2013-11-20 07:45
#5

#4 Det kan ju funka!😃 Ska testa!

Sugar Mist
2013-11-20 07:46
#6

Testa det som Frida säger, segt godis eller en skål med godis. Mjukost funkar också, då måste hon slicka. Ultimata vore om du satte det i mungipan, då måste hon slicka "extra mycket" för att få i sig godiset.

-

Annons:
[annajohannas]
2013-11-20 14:29
#7

Kanske skall du skippa att lydnadsträna henne innan du tränar agility. Din hund går väldigt mycket upp i drift som man säger. Du kan också pröva att ta ett hinder, sedan kalla in henne, låta henne koppla av, och sedan ta nästa hinder. Hon kanske även behöver lite mer mognad, men kör på. Prata även med de andra på klubben, även instruktören, borde ju kunna hjälpa dig.

Lycka till, och ge inte upp!

nadilda
2013-11-20 15:24
#8

#6 Kan testa med mjukost, det gillar hon 🙂

#7 Kanske ska testa utan lydnad innan, kan ju inte skada 😉 Ofta drar hon iväg redan efter första hindret 😕 Har pratat lite mer några instruktörer, men vi kom inte fram till något. Ja hon kan kanske behöva mogna lite mer! Tack så mycket, och är alldeles för envis för att ge upp! 😉😃

[annajohannas]
2013-11-20 18:14
#9

#8 Det är rätt tåga, ge inte upp. Det kan ju vara så att hon blir så trött av lydnaden, att det slår över.

Cahira
2013-11-20 22:25
#10

Att hon springer runt dig i cirklar låter som glädjefnatt, att hunden helt enkelt "exploderar" ut i ett glädjeryck. Tror det sjunker med tiden. Ignorera det medans det händer så kan ni återgå till träningen efteråt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nadilda
2013-11-21 07:23
#11

#9 Kan vara så att hon blir lite trött ja 🙂

#10 Jag tror också att det är någon from av glädjefantt, hon tycker helt enkelt agility är så himla kul så att hon inte kan hålla sig 😛 Saken är det att även om hon får springa av sig ordentligt så orkar hon göra samma sak 8 gånger till, hon har helt enkelt för bra kondis den där huden😉

#11 Var på kurs på BHK igår och provade på rallylydnad, hon var mycket mer fokuserad än hon varit de senaste gångerna så testade att lägga godisar bakom hindret och göra som ni gjorde. Det funkade 😃 Men körde bara en gång över ett hinder för var massa folk där och både jag och Dolly var trötta. Tänkte försöka åka dit någon gång när det inte är folk där och testa lite mer ordentligt!

Frida B
2013-11-21 08:24
#12

#11 vad bra att det funkade! Hoppas det håller :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
2013-11-21 18:17
#13

#10 håller med. Om hunden orkar träna efteråt skulle jag ignorera och köra vidare när hunden söker kontakt igen. Se till att ha bra belöningar som binder hunden till mig (godis/dragkamp tex) och se det hela som positivt. En hund som brinner för sporten är lättare att få bra än en som är svårmotiverad. Hon kommer ju mogna m tiden och lära sig mer o mer vad som lönar sig o är extra kul (att köra ihop m matte/husse)

Annons:
fridaaocrazy
2013-11-21 18:57
#14

Åh, min hund gör precis samma sak.. 😂 Visserligen gör han bara det ibland men ändå 🤪 Brukar hjälpa med att vänta ut honom, sen när han är nöjd med sitt "motionpass" får han komma till mig så kör vi vidare. Kommer kanske inte funka med din om hon gör det efter varje hinder men annars kanske du kan lära henne att hon ska komma till dig efter varje hinder..? Då får hon belöningen och sen gör ni som om ni skulle börja om helt, fast från nästa hinder. Som att lära henne grunderna från början 🙂

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Frida B
2013-11-27 20:08
#15

Hur går det? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nadilda
2013-11-27 20:20
#16

#13 & #14 Tack för tipsen 🙂

#15 Tja det går väll rätt så bra, det verkar som hon kommit från en slyngelålder för hon har lugnat ner sig lite allmänt. Lättare att bryta tokrycken nu och ibland kör hon riktigt fint, men hon sticker fortfarande ibland 🙂

Frida B
2013-11-27 20:23
#17

#16 härligt att det går åt rätt håll! :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nadilda
2013-12-11 22:12
#18

Idag så hade vi ett riktigt toppenpass när vi tränade, både med agility och lydnaden😃 Hade henne lös från början till slut och hon stack i princip aldrig och om hon var på väg bort från mig så bröt hon direkt för inkallning! 😃 Sjukt bra fokus hade hon på mig hela tiden och var väldigt busig fast höll sig nära ändå. Så vi tränade inte alls länge utan ca 25 minuter för ville sluta "på topp"

Upp till toppen
Annons: