Annons:
Etikettinlärning
Läst 1541 ggr
Wellcraft
2013-12-01 16:58

Nybörjartips!

Hej!
Skaffar ju en lagotto inom några dagar och ska satsa stort i lydnad & agillity.

Är dock heeelt grön inom agillity. Har tävlat med kompisens sheltie, men han är redan färdigtränad och kan kommandon för alla hinder.
Även min andra kompis wk kelpie var inte mycket att träna med då han med nöje körde hela banan själv, fortare än kvickt!

min pinscher är inte heller någon superbra träningskandidat, hon tycker mest "varför ska jag köra agility? om det nu är så himla skojigt, gör det själv!"

Så, jag behöver lite tips på hur man påbörjar träning.
Gärna egna erfarenheter men tar även emot länktips m.m

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Frida B
2013-12-01 17:22
#1

Mitt bästa tips är: gå en kurs. Det gjorde jag nyss, jäklar vad mycket jag och Nimbus lärde oss. Alla byten, hur man ska tänka, hur man lär in hindren på bästa sätt o.s.v. 

Ska du skaffa valp eller omplacering? Skaffar du valp är det viktigt att inte belasta kroppen medans valpen växer, då kan man börja med att lära in lite "tråksaker" som bakdelskontroll, eller kroppskontroll över huvud taget. Använd ett hopphinder och lär valpen springa igenom hindret när du tagit bort bommen. Man kan även lära in tunneln och platta tunneln, och sådana grejer som inte belastar hundens kropp så mycket.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
2013-12-01 17:39
#2

En valp på fyra mån.
Självklart ska jag inte belasta, men ett skutt då och då skadar inte.
Tack för tipsen! Får väl hitta någon kurs på bk 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[annajohannas]
2013-12-01 19:59
#3

#2 Vad kul. Personligen tycker jag att du skall vardagsträna henne först. Du kan ju träna henne med tunnel, det är ju varken jobbigt, eller krävande för kroppen. Sedan kan du ju låta henne klättra när du är i skogen, men allt skall ju vara roligt, men det vet du säkert😉.

Lycka till med den nya familjemedlemmen.

Michaela-N
2013-12-02 15:28
#4

Det finns himla mycket roliga grejer du kan göra med en valp! Träna på tunnlar och hopphinder med bommar på marken. Lär valpen att runda hinder (alltså från "fel" håll), öva på kommando (ställ hopphinder och tunnel bredvid varandra och kommendera hunden, belöna endast när den tar rätt. Enkla kombinationer med lite hjärn-tänkt är bra för valpar :)

smurfan-13
2013-12-02 21:31
#5

Det finnas MASSOR en hund behöver lära sig innan man ens behöver påbörja alla de hinder som kräver en hel del belastning på hundens kropp. Googla agility foundation, valpagility, agilitygrunder och sug in! Finns även massor m bra klipp på youtube.

Min hund är nu 13 mån och har ännu inte ens fått hoppa över en bom på 10 cm. Ser ingen som helst anledning att utsätta honom för det innan han är friröntgad och jag vet att hans leder håller för den belastningen agilityn kommer innebära. Men han kan stort sett alla grunder som byten, grundsvängar, hindersug, belöningsförståelse, rörliga underlag, ljud, forcera tyg, tunnlar, bangleken mm mm. Tror inte vi kommer få några som helst problem att börja bygga höjd på hindren när han är röntgad & skulle det inte vara för att jag är gravid o skall föda barn när han blir "startmyndig" så hade jag räknat kallt m att ha honom startklar om 5 mån.

smidi
2013-12-06 19:57
#6

ingen aning, min hund ska börja, men hon ÄLSKAAR agility OCH lydnad! Hon är bara 8 månader och redan kan hon ca. 10 tricks! :D Hon kan slalom rätt så bra, men man kan ta godis och säga t.ex. slalom och dra handen emellan slalompinnarna x) Har inget bättre förslag! Lyckta till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: