Annons:
Etikettträning
Läst 1089 ggr
isla
1/4/14, 9:55 PM

Fokusering.

Vad gör ni för att era hundar ska ha bättre fokus inne på banan? Min kille älskar agility men vid minsta lilla störning så tappar han fokus direkt. Någon som har tips på bra övningar?

Annons:
Sugar Mist
1/5/14, 1:24 PM
#1

Bättre belöning, mer kontaktövningar och lätta saker. Bara att hoppa över ett hinder ska få superbelöning.

-

BettySue
1/6/14, 9:23 AM
#2

Sugar mist har fina tips. Lite kontaktövningar och lydnadsräning precis innan start kan hjälpa också. Men back to basics med enklar hinder/kombinationer och massa belöning vid kontakt och bra fokus.

VStromberg
1/6/14, 3:28 PM
#3

Belöning, belöning, belöning och ännu mer belöning..! När hunden som minst anar det, bryt av och ha en liten julafton! ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

smurfan-13
1/6/14, 4:11 PM
#4

Hur gammal är hunden? Kan det vara så att han inte är mogen för den typ av störning helt enkelt? Gör övningen lättare om störningen är för svår och inte går att få bort, annars försök träna m så pass liten störning att han klarar det & stegra sakta sakta störningsnivån när han har fin fokus.

isla
1/6/14, 6:16 PM
#5

Nu ska vi se om jag kan svara. Jag försökte igår, men datorn samarbetade inte.

Hunden är 5,5 år gammal. Har tidigare bott på kennel och har jättefina avkommor som tävlar både lydnad och agility i höga klasser. Funkar jättebra att träna med honom när jag är ensam men så fort minsta lilla störning är inblandad så är han helt omöjlig. Kraftig ADHD skulle man nog kunna säga. ;)

I övrigt är han väldigt lättlärd. Han lär sig nästan på en gång. När vi började med hopphinder så lärde han sig kommandona jättefort och klarade även kombinationer väldigt snabbt. Just nu tränar vi slalom och det går kanon förutom att han är lite ivrig. Han är helt klart en arbetsnarkoman.

Jag är jättenoga med belöning och använder klicker i all min träning. Han är supertaggad hela tiden och jobbar bra för belöning, men uppenbarligen är jag inte tillräckligt intressant kanske. ;)

Kan en hund vara överkänslig mot ljud? Är inte alltid störningen i sig som är problemet utan emellanåt ljuden också. Är nästan ett värre problem. Han är väldigt känslig och rädd för det mesta som avger ett "högt" ljud. Något man kan göra? Bomull i öronen? :D

smurfan-13
1/6/14, 10:52 PM
#6

Självklart är ljud som vilken annan störning som helst! Allt som påverkar hunden kan ju fungera som störning ;) Vad just ens egna individ störs av är ju individuellt.

Hur länge har ni kört ihop? Kanske behöver ni mer tid att köra ihop er (om han är en omplacering vilket jag fick intrycket av)? Kanske börja m ljudträning hemmavid när du är själv o tränar honom? Finns ju särskilda skivor m ljud hundar ofta kan reagera på/vara rädda för. Eller så börjar du bara m att sätta på vilken cd-skiva som helst & se hur det går. Kanske påverkar det honom inte alls, eller så gör det det. Försök att alltid hålla det på en nivå så han klarar det du begär av honom och försvåra sakta. Är han ovan vid mkt som händer runt omkring honom när han tränar blir han kanske lite stressad o reagerar kraftigare på ljud för att "ha koll"…

Annons:
Sugar Mist
1/7/14, 2:45 AM
#7

Då tycker jag faktiskt att du ska börja miljöträna hunden, och ställa krav i störiga miljöer. Krav kan vara ögonkontakt, sitt, ligg, sätta upp tassarna mot objekt.

-

isla
1/7/14, 1:09 PM
#8

Ja alltså, jag har haft hund i 25 års tid, så lite koll har jag. ;) Däremot så tänkte jag om någon har tips som jag inte redan vet om som jag kan fundera på om det skulle fungera på min hund. Jag har haft denna hund sedan början på oktober och tidigare har vi bara tränat lydnad och mest inne hemma. Har ganska nyligen börjat träna agility. Hans stora svårighet är momentet ligg. Troligen har momentet använts i någon form av bestraffning tidigare (inte nödvändigtvis från människans perspektiv, men från hans) och ordet och momentet blivit negativt laddat pga det. Han är väldigt känslig över lag och otroligt lättlärd.

Miljötränar gör vi. "Tyvärr" bor vi på landet, så måste åka iväg för att träna i mer bullrig miljö och det är inte alltid tiden finns för det, men vi kämpar på. Så småningom, när vi är tillräckligt säkra på hinderna ska vi ta och åka in till träningshallen och börja träna med andra hundar. Än så länge tränar vi bara hemma med hopphinder och slalom.

För övrigt har jag en cd med åskljud på (för min andra hund är skotträdd/åskrädd). Kanske kan vara en idé att köra så småningom?

Måste säga att jag blev positivt överraskad idag över hur koncentrerad han var på banan. Han lyssnade riktigt bra och gjorde det han skulle. Kanske det börjar lossna lite iaf. :)

BettySue
1/7/14, 6:20 PM
#9

Har du prövat att byta komande på de momenten han tycker är obehagliga? Min hund gillade inte apporteringen, av okänd grund. Jag bytte komando och "lärde in på nytt" (snabbrepetition av grunderna men med nytt ord), och fokuserade på massa positivt. Vips så blev det ett av favvomomenten :) nu har jag kunnat gå tillbaka till gamla ordet, som jag tyckte var enklare.

isla
1/8/14, 1:56 PM
#10

Nja, har försökt att skilja på "ligg" som är "ligg med huvudet mot backen" och bara i träning och "lägg dig" som jag använder i vardagliga situationer och jag vill att han ska lägga sig. Funkar jättebra att lägga sig i träningen men inte i vardagssituationerna.

Något förslag på vad jag skulle kunna byta ut ordet mot? :)

smurfan-13
1/8/14, 2:47 PM
#11

Går ju att använda vad som helst "Sov", "dynan/sängen/soffan" eller "prutt" ;) bara man kommer ihåg själv vad man använder till vad :)

isla
1/8/14, 4:26 PM
#12

Absolut, kom bara inte på något bra. :)

BettySue
1/9/14, 8:24 AM
#13

Jag använder "ner" när det är träning, vilket betyder att hon ska lägga sig bakåt, som en fällkniv, och "gå och lägg dig", "lägg dig ner" i vardagen, som då betyder lägg dig hur du vill.

Annons:
Flöffo
3/1/14, 10:56 PM
#14

Jag brukar vara jätte rolig när han har fokus på mig. Han blir väldigt glad när jag är glad så då ser jag till att han tycker att jag är det roligaste i rummet. Jag pratar och rör mig mycket helt enkelt. Vår träning innehåller ganska mycket lek och trotts att hundar är det bästa han vet för övrigt håller han fokus på mig. Är väldigt stolt över honom faktiskt, trodde aldrig han skulle klara av att vara lös med andra hundar i rummet.

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: