Annons:
Etikettallmänt
Läst 1186 ggr
CelsiusT
2014-01-26 14:29

Agility i rullstol

Jo man har ju sett några ekipage där föraren sitter i rullstol och det är ju helt otroligt att se samarbetet och glädjen i sporten trots ett så pass stort hinder.

Men vad händer när hunden hamnar i rullstol?

Såg denna länk på facebook och undrar vad ni tycker?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Kitten86
2014-01-26 17:41
#1

TS: Länken leder ingenstans 😕

Jag har ännu aldrig sett en förare som sitter i rullstol, och som håller på med agility. Men jag skulle vilja se ett sådant ekipage någon gång! Finns en vilja så finns en väg, så självklart ska man hålla på med agility om man vill det oavsett om man är gående eller handikappad…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

CelsiusT
2014-01-27 16:14
#3

Hittade ju fler ekipage som köra agility i rullstol--> Här

---> Och här

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kitten86
2014-01-27 18:13
#4

#2
Underbart att se, även om klippet var kort. Har tänkt tanken själv att om jag själv någon gång skulle hamna i rullstoll så kommer jag att fortsätta hålla på att träna och täcla aktivt med min hund och inte låta det påverka mig. I samband med det har jag tänkt på att man, ännu, inte ser så många handikappade eller rullstolsburna som håller på med sporten. Jätteroligt att se att dem finns!

Agility är ju en sport som handlar om att hunden ska ta sig genom en hinderbana. Är hunden rullstolsburen så hoppar den ju inte banan och vissa hinder, som ex. slalom, blir svåra att genomföra via orginalhinder. Men jag kan tycka i dte stora hela att självklart ska en hund kunna hålla på med en sport oavsett om den har något hinder.

Sen kommer ju själva frågan om man ska låta hundar "sitta" i rullstol eller inte. Själv kan jag ärligen säga att jag är lite tudelad i frågan. Jag kan tycka att man inte ska få hybris och "rädda det som räddas kan" men att man däremot absolut ska göra det man kan för ett skadat djur om det kan leva ett lyckligt och fullt liv efter skadan. Hunden i filmen i #2 ser ju inte ut att vara missnöjd över sin situation. T.o.m lite gulligt hur den hoppar med framdelen när den tar sig mellan hinderstöden 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: