Annons:
Etiketthinder
Läst 914 ggr
Cahira
2/6/14, 12:14 AM

Ett stort hinder ivägen

Hade planer på att tävla Apache i agility en vacker dag. Men när vi började träna hopp över biljardkö häromkvällen och han blev superrädd så fick jag en liten insyn i vilket jättejobb vi har framför oss inför både hopphinder och slalompinnarna. 

Livet med misshandlad hund, suck. 😕 Ibland är det inte kul.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
VStromberg
2/6/14, 1:25 AM
#1

Åh vad tråkigt.. :/ Men när rädslan väl släpper så går det fort sen 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Cahira
2/6/14, 3:15 AM
#2

Jo men han har blivit slagen med käpp och är mycket känslig så kommer ta många många många månader känns det som.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2/6/14, 7:18 AM
#3

Jobba fram positivitet kring dom så ska du se att det nog blir lättare! Du har kommit sjukt långt med Apache, du kommer komma längre. Ser fram emot att se dig på tävlingsbanorna, och längre, för ni kommer komma långt :) Ni är ett härligt team och jag tror detta bara är ett litet problem som du snabbt kan arbeta bort!

-

Frida B
2/6/14, 12:07 PM
#4

Börja med att lära honom att ta hopphindret när hoppbommen ligger på marken, så att han lär sig att bara gå över den? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

chemicalwarfare
2/6/14, 4:09 PM
#5

Du kan ju också i början kanske göra hopphinder som inte är med pinne, tex att du bygger med en pinne men hänger plastduk eller något över så det ser solitt (hur tusan stavar man det). Eller kanske använder en bred planka som du eftersom minskar:)

Med vänliga hälsningar My!

Kolla gärna in min instagram mysvensk där ni kan följa mig och min hund!

Cahira
2/6/14, 5:32 PM
#6

#3 Åh, tack! ❤️

#4 När den ligger på marken är den ännu läskigare, vet inte varför. 

Här finns en video från första passet med biljardkön lutande över mitt knä men man ser hur otroligt obehag till mods han är även då han vågar sig närmare och som smått börjar kliva över. Filmade så folk skulle kunna se i realtime hur jag gör för att hjälpa honom över sina problem, men just nu har jag landat i sån där svacka där jag bara tycker synd om honom och undrar varför jag utsätter honom för det, även om jag vet att han kommer må bättre om han lär sig att världen inte är farlig.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Frida B
2/6/14, 5:38 PM
#7

#6 men hur blir det om du lägger pinnen en bit bort, och sedan gör någoting han älskar? Eller kanske bär med en pinne på promenader, när det är matdags, när ni tränar, osv, men det kanske du testat? Så att han lär sig att pinnen inte gör någon skada.

Håller med om att du gör ett dunderjobb, är otroligt häftigt att se hur du lyckas rehabilitera honom så bra!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2/6/14, 5:50 PM
#8

#6 Fy fan vad ni är bra!!!!(Ursäktar svordommen men.. xD) Jag hade även gjort så att biljardkön "ger" belöningen. Typ smeta mjuksost, linda ost/skinkarunt den och ev. kastat ut godis runt den.

-

Cahira
2/6/14, 6:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag har en gåstav med mig ute som är VÄLDIGT mycket som en käpp (är gjord för att valla korna med egentligen) som han hade enorma problem med ett tag som han lärt sig funkar bra, MEN han håller sig på gott avstånd från mig ändå även om han inte är rädd längre. Oftast. Om den rör sig mot honom får han en flyktreaktion men. 

Pinnar har jag jobbat HÅRT på att apportera för att få annan innebörd så små pinnar går nu bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2/6/14, 6:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och större stockar är inga större problem då vi balanserar mycket på dom. Har gjort några "hopp över" för att träna själva hoppandet, men när det kommer till biljardkön och liknande tunnare pinnar som liknar just käppar så blir det HELT annan reaktion.. :/ 

Tack för era SUPERGULLIGA kommentarer! De värmer och behövdes höras just nu! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2/6/14, 6:48 PM
#11

Men då har ni ju kommit en riktigt bra bit på vägen! Ge inte upp, du och apache är skitduktiga, det behövs fler som du i världen! Ge inte upp, sluta inte med eran träning, för en dag så släpper det! Tänk vad lycklig han kommer bli av ett liv utan rädslor, och vad lycklig du kommer att bli :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2/6/14, 7:05 PM
#12

#11 Ge upp kommer jag aldrig göra, men ibland tar jag pauser för att samla kraft, ork och motivation. :) Om läraren inte är motiverad så går ingenting in i eleven heller! 👍

Så snart våren kommer, kalvarna föds och man kan vara ute igen så lär vi nog få sån där dunderspurt igen som i fjol. :) hoppas jag!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VStromberg
2/8/14, 12:19 AM
#13

Du gör ett bra jobb 🌺
Hoppas att ni kan börja träna agility snart! Det kommer gå om du fortsätter träna pinnrädslan👍

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Cahira
2/8/14, 12:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag tänkte skriva in honom på en kurs så snart han klarar av att vara bland folk. Nu kan han typ inte ens åka bil utan att slå över i stress så vi har en lång resa kvar. 

Men förhoppningsvis har vi många år på oss. Tidsplanen är att kunna gå agilitykursen eller i bästa fall första tävlingen då han är ca 5 år gammal. Med tanke på att jag bara haft honom ett år och fram till juni förra året kunde jag inte ens ta honom på en promenad överhuvudtaget så borde detta inte kännas så trögt som det gör egentligen. Men vinterkylan gör ju sitt till med motiveringen. 

Då det är sommar ska jag ta några elstängselpinnar vi har då vi sätter temporära stängsel (såna man kan trycka ned i marken) och bygga ett slalom och se hur det går. Kanske tar lite ståltråd och fäster låga hopp med, får se. 

Däck går bra iallafall! 👍 Däcket var läskigt i början men till sist så. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Blodfot
2/11/14, 8:19 AM
#15

Gud vad duktig du är! Han verkar trivas hos dig så bra, och även under träningen kunde jag se lycka men även den stora rädslan han har, fortsätt och ni kommer gå lånkt!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Cahira
2/14/14, 10:31 AM
#16

#15 Åh tack! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Blodfot
2/14/14, 10:47 AM
#17

Ingenting är omöjligt när det gäller hundar, du har inte gett upp hitills så gör det inte nu heller! Han behöver dig, liksom jag tror du behöver honom

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Cahira
2/15/14, 1:15 AM
#18

Ja jag tror motivationen kommer lättare då vi kan jobba ute där han är självsäkrare och där det inte är så trångt. Till och med jag kan få klaustrofobikänslor på den lilla yta vi jobbar på ibland och tror det kan vara mycket ondo i detta - att han känner att han inte kan fly om pinnen börjar flyga sådär hux flux. 

Uppdaterar hur det går när jag kan börja träna ute! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: