Annons:
Etiketttävling
Läst 1047 ggr
neapeaw
2/13/14, 3:04 PM

Får man tävla agility med en oreggad hund?

Som rubriken lyder. 

får man tävla agility med en oreggad hund?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Annons:
Frida B
2/13/14, 3:08 PM
#1

Eftersom en oreggad hund räknas som blandras måste man ha tävlingslicens, men har du det får du tävla :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

neapeaw
2/13/14, 3:10 PM
#2

okej :) då ska jag meddela henne de .)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Sugar Mist
2/13/14, 8:02 PM
#3

Nej, man måste regga hunden i SKK's hunddata innan, det gör man när hunden är valp och är efter reggade hundar eller genom att skaffa en tävlingslicens.

-

Cerrolyn
2/14/14, 1:14 AM
#4

#3

Nu förstår jag inte ditt svar.

Om man har en oreggad hund så ansöker man om tävlingslicens så får man tävla sedan. På detta sättet så kommer hunden och dess resultat in på SKK Hunddata under "Ej stambokförd i skk".

Mer att läsa om lisencen: http://www.skk.se/prov-tavling/tips-rad/tavlingslicens/

**MVH Cerrolyn

Sugar Mist
2/14/14, 1:19 AM
#5

#4 Ja, det var ungefär det jag försökte få fram, är ock rätt rörig i skallen idag så det kom nog fram lite luddigt. Mao, hunden blir då enligt mig reggad, iaf i SKK's hunddata.

-

Cerrolyn
2/14/14, 7:37 AM
#6

#5

Att kalla att de blir reggade för att de har licens är fel, de är ju fortfarande blandraser. Men jag förstår hur du tänker.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Michaela-N
2/15/14, 3:07 PM
#7

#6 Nej, blandraser registreras hos SKK, precis som renrasiga hundar, men dessa stambokförs i deras register till skillnad från icke-renrasiga som endast får resultat mfl registrerat.

Cerrolyn
2/15/14, 3:20 PM
#8

Men de blir ju inte reggade frö det.

**MVH Cerrolyn

Frida B
2/15/14, 7:42 PM
#9

En blandrashund kan aldrig bli registrerad hos skk, däremot hos blandis och jbv. En tävlingslicens får den av sbk.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2/15/14, 7:59 PM
#10

#9 Hunden registreras i hunddata och alla tävlingsresultat visas där och enligt mig blir hunden reggad så fort den kommer in i hunddata.

-

Frida B
2/15/14, 9:51 PM
#11

#10 nej hunden blir väl inte reggad i hunddata?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2/15/14, 9:56 PM
#12

#11 Har för mig att hunden kan ses i hunddata efter att den fått tävlingslicensen.

-

Cerrolyn
2/15/14, 9:58 PM
#13

Hunden kommer in på hunddata om den har licens, men den blir inte reggad för det behövs en stamtavla. Så de hundarna blir "Ej stambokförd i skk" = inte registrerade.

Dvs du kan inte ta en oreggad hund och skaffa tävlingslicens på den och tro att den är rasren=reggad.

**MVH Cerrolyn

Annons:
Frida B
2/15/14, 10:01 PM
#14

"Har du en hund som inte är registrerad/stambokförd hos SKK (till exempel en blandrashund) använder du blanketten "Ägaranmälan för blandras eller oregistrerad hund". Blanketten får du när du id-märker din hund. "

Så står det hos skk. Där säger de väl att man kan registrera en blandras i skk? Men det borde väl inte gå? Nu hänger jag inte alls med.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2/15/14, 10:01 PM
#15

#13 Jag anser dock inte att rasren och reggad betyder samma sak. En hund kan vara reggad i jbv, blir den rasren då? Den är fortfarande reggad där. En hund med tävlingslicens blir reggad i SKK's hunddata, och då blir den enligt mig reggad.

-

Michaela-N
2/15/14, 10:51 PM
#16

Man Bör särskilja på registrerad och stambokförd… Som sagt, det är två skilda saker. Jag har två hos SKK registrerade hundar, men endast den ena är stambokförd där, den andra har en tävlingslicens. Båda två hittar du på Hunddata. Båda två har resultat efter tävlingar registrerade.

VStromberg
2/17/14, 12:51 AM
#17

#16 Stämmer korrekt.

Du kan registrera blandrashunden i SKK hunddata (djurID), men enbart renrasiga hundar är _stamboksförda_. Det är två olika saker.
För att skaffa tävlingslicens MÅSTE hunden vara registrerad i hunddata/djurID.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Frida B
2/17/14, 7:25 AM
#18

Trodde det bara var stambokförda hundar som kunde skrivas in i hunddata :o man lär sig någonting nytt varje dag!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
2/17/14, 7:35 AM
#19

#18 Öppna http://kennet.skk.se/hunddata och skriv in TAVLIC003635 så får du se själv ;-)

[Neoverona]
2/17/14, 11:09 AM
#20

Kan lägga till att om man tävlar annat än agility så går det att registrera titlarna på Hunddata även om man har oreggad/blandras. Min blandras har TAVLIC och finns att hitta på hunddata med hans uppgifter, tävlingsresultat, titlar + mina uppgifter. De blir registrerade på Hunddata men inte på SKK helt enkelt, DjurID.

Annons:
Upp till toppen
Annons: