Annons:
Etikettträning
Läst 783 ggr
Frida B
2014-02-15 10:22

Springer iväg... Suck.

Jag har stött på ett problem i vår träning nu. Det som mest av allt motiverar nimbus är att kampa med en rolig leksak, så jag brukar skicka honom över ett hinder och sedan kasta leksaken framåt för att han ska få blicken framåt och inte springa mot mig hela tiden. Men när jag kastar leksaken, så tar han den, men springer sedan och gör massa annat pch vill att man ska jaga honom. Sedan slår han dövörat till och springer iväg… Och springer inte längre än Max 10 m, men ändå. Jag har testat att lägga godis i en snusdosa framför hindret (med godis i) men han tar snusdosan och springer iväg. Har testat att lägga bara godis på marken framför hindret, och då springer han inte iväg så men tar hindret betydligt långsammare. Avståndsbelöning har jag testat, men han blir bara mindre motiverad av det. Ska dock testa det lite mer då jag inte testat det i just agilityn utan i lydnaden och rallyn, men ja… Någon som har tips på vad jag kan göra? Eller är det bara att vänta på att han ska mogna lite? Han är drygt 1 1/2 år nu.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
smurfan-13
2014-02-16 10:07
#1

Mycket belöningslekar där fokuset ligger på att få hunden att automatiskt vända tillbaks när han fått leksak i munnen. Det är ett j-vla tragglande o stundtals kan det kännas helt hopplöst, men det skall ge utdelning.

Sitter själv i samma sits just nu m min 15 månaders. Finns en del tips i boken Shajping av Gott & Stokke, låna den på bibblan!

Frida B
2014-02-16 11:15
#2

#1 belöningslekar? Har du något exempel? Kollade om de hade boken på bibblan men den fanns inte…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Neoverona]
2014-02-16 12:23
#3

Prova att springa så snabbt du bara kan i slutet och kampa med honom utan att slänga iväg för då får han siktet framåt. Har varit med om att hundar tar ett segervarv när man kastar leksaken, det gjorde min unghund förut. Han behövde tid, och jag kastar inte leksaken ofta längre för han stressar upp sig. Sikte framåt brukar komma en bit in i träningen, när hunden har blivit säkrare. Min behövde mogna ordentligt på agilityplan innan han började ta distansarbetet ordentligt. Han var även han väldigt fäst vid min sida, men nu tvärtom! Har du provat att byta ut leksaken mot godis, kampande eller en annan leksak? Då får han något annat när han kommer in med den.

Frida B
2014-02-16 12:45
#4

#3 det ska jag absolut testa, hoppas bara att jag hinner med honom för han är så jäkla snabb när han väl vill 😃 Ja det gör jag alltid, så fort han kommer till mig (oavsett om det är agilityträning eller i vardagen, så får han alltid en belöning. Varierar även belöningen)… Antar att han måste mogna lite då, men jag ska absolut se om det funkar att springa före hindret :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
2014-02-16 13:02
#5

Byteslek http://www.youtube.com/watch?v=Y-2mBn7KLKE

Gripa vända http://www.youtube.com/watch?v=R-I_09z2k5A

Sen så måste man ju börja på den nivå ens hund ligger för att lyckas. :) Hör m bibblan om de inte kan ta/distans låna boken åt dig. Det gör bibblan här när de inte har en bok.

smurfan-13
2014-02-16 13:06
#6

Annan bra övning är att lära in en handtarget o lära hunden att använda den som avlämning av leksaken så småningom. Det är nog det som funkat bäst hos min hund (m boll). Samt att kastar man boll så har man en uppsättning bollar på sig o kastar en ny boll bakom sig så fort hunden är rikad i min riktning m bollen den har. Inledningsvis springer hunden förbi en efter nya bollen, men m tiden kan man få hunden närmare o närmare o så småningom att även lämna av det den har innan man kastar nästa. Dock tar ju det tid, som m all träning. Och jag upplever lite som att det är en grej jag måste träna konstant för att hunden inte skall återgå till sina ärovarv…

Annons:
Cahira
2014-02-18 19:38
#7

Träna platssittning, gå till andra sidan hindret och kampa när han kommer dit? Låt hunden vinna, låt hunden ta ärevarv och ge godis då hunden väljer att komma till dig. När kommandet till dig börjar funka kan du börja belöna utsändanden. Du kan även testa klicka med klicker då hunden träffar slutzonen eller landar på andra sidan hindret, det kan få hunden att vända sig mer mot dig.

Du kan torka kyckling i ugn så har du chicken jerky att belöna med. Inte överdrivet kladdigt och supergott för hunden!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
2014-02-18 19:48
#8

#7 känner jag nimbus rätt kommer han att springa bredvid hindret om jag gör så… Men ska absolut testa! Det med klockren var smart, det ska jag också testa! Att låta honom ta ett ärevarv funkar inte, då det är andra hundar omkring som inte vill bli störda… Och är rädd att han springer fram till dom om jag låter honom springa… Brukar torka blodpudding, men ska absolut testa kyckling!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2014-02-19 00:11
#9

#8 Ah.. Ja men då borde klickern kunna funka bra iallafall, ger mer kontakt med dig. :) Kanske han lär sig kolla på dig för diriktiv för nästa hinder! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: