Annons:
Etikettträning
Läst 516 ggr
[SophD]
2014-02-25 22:21

Vad behöver hon kunna?

Hej! Ska förmodligen börja gå en nybörjarkurs i agility med min hund. Har läst krav på klubbens hemsida tex platsliggning med störning, platsliggning 1-2min, komma på inkallning osv. Är det något mer hon behöver kunna innan man går kurs? Något jag kan träna innan vi börjar? Platsliggning med störning, vad innebär det? :) 

Tack!

Annons:
[Neoverona]
2014-02-26 16:12
#1

Platsliggning kan inte vara ett krav för en agilitykurs då det är tävlingslydnad. Annars så är platsliggning med störning, kanske att någon leker med en hund, springer, kastar godis och bollar, störning helt enkelt.

Att hunden kommer till inkallning är jätte bra, och kanske inte blir jätte störd och uppstressad av andra hundar :) Kan ta det lugnt när inget händer är ett måste enligt mig för vardag/träning/tävling.

Frida B
2014-02-26 20:13
#2

Som #1 säger finns det ingen direkt anledning för hunden att kunna platsliggning med störning i agility, förutom i starten. Men det brukar inte vara ett krav hos klubbarna… Kunna vara fokuserad på dig bland andra hundar, framför allt lös. Så att din hund inte bara sticker fram till de andra hundarna istället för att följa dig.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[SophD]
2014-02-27 09:40
#3

#1 och #2 Okej, tack för info :)

VStromberg
2014-02-28 09:22
#4

Det låter väldigt konstigt att den ska kunna ligga platsliggning på en nybörjarkurs..

Det jag har saknat hos deltagarna på mina nybörjarkurser är att deras hundar inte håller sig i närheten. Det är ofta många lösa hundar samtidigt på planen och när dom springer fram till varandra för att hälsa på blir det kaos..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[SophD]
2014-02-28 17:23
#5

#4 Tyckte också det lät lite "krävande", men ska titta på andra klubbar också då den klubben jag var inne på inte verkade speciellt seriös…

Det förstår jag! Men sådant kan man väl bara träna med andra hundar? Svårt att träna på att hunden ska va i närheten när det är andra hundar lösa?

Flöffo
2014-03-01 23:07
#6

De ända "kraven" vi hade innan vi började gå kurs var att hunden skulle vara rumsren. Inkallning är väl väldigt viktigt också.

//Flöffo

Annons:
Frida B
2014-03-02 19:34
#7

#6 ehm… hehe… När jag gick på kurs med Nimbus… Han var rumsren, ändå kissade han i tunneln och sket mitt på planen… Innomhus.. Haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VStromberg
2014-03-03 09:52
#8

#7 Haha! Typiskt hanar… Har vart med om det många gånger..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Ellensandahl
2014-03-03 15:38
#9

Haha min hund skulle springa runt och markera över allt i hela salen, väldigt pinsamt:)

Flöffo
2014-03-03 17:59
#10

#7 Jo min hund bajsade faktiskt också på planen en gång. 😛

//Flöffo

Frida B
2014-03-03 18:25
#11

Haha skönt att höra att jag inte är ensam! 😃

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: