Annons:
Etikettinlärning
Läst 1339 ggr
[Neoverona]
3/11/14, 12:41 PM

Inlärning A-hindret

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanken är att våran första tävlingssäsong i agility kommer att ske i år. Men vi står fast vid om vi verkligen ska starta i agilityklassen. Det är nämligen så att A-hindret inte funkar, det är livsfarligt för honom. Han älskar det, men vägrar (oavsett röst/handkommando) att trampa på KF. Han hoppar nästan av från toppen till botten. För det är så roligt, när det går snabbt! ;) Vill gärna ha många, bra och roliga tips på hur vi kan fixa vårt lilla problem. Vi har tyvärr inte möjlighet att åka till klubben så ofta som vi skulle vilja (någon gång i månaden). Har agilityträning med instruktör på fredag, men tips kan man aldrig få för få av. Vi deltar på agility KM den 23e Mars, som träning. Tävlar officiellt när vi känns redo, planerat den 20e April.

Annons:
Michaela-N
3/11/14, 3:27 PM
#1

Håll i honom när han springer över så kan du reglera hastigheten. Belöna även när han fortfarande står på KF så han förknippar KF med belöning

[Neoverona]
3/11/14, 5:36 PM
#2

.1 (datorn funkar inte idag, kan inte göra tecknet)

Har provat det, mååånga gånger. Funkar inte. Har även nötat KF, funkar då han står still men inte när det gäller.

Michaela-N
3/11/14, 5:50 PM
#3

#2 Vad är det du har provat? att hålla i när han springer? Det är omöjligt för honom att dra iväg när du håller i halsbandet.

[Neoverona]
3/11/14, 7:27 PM
#4

.3
Har provat att hålla i när han springer. Men det funkar inte, för våran del. Har även provat det andra, vi är som jag skrev inte på klubben så ofta. Någon gång i månaden kanske.

Sugar Mist
3/11/14, 7:54 PM
#5

Sakta ner, det brukar hjälpa för det mesta.

-

[Neoverona]
3/11/14, 8:39 PM
#6

.5
Ja det skulle vara något haha. Det försöker jag alltid göra, han lyssnar på gungan och balansen men inte på A-hindret. Är väl bara att träna så ofta som möjligt antar jag? Och försöka bromsa och ta det lugnt över A:et.

Annons:
gizmozorro
3/12/14, 9:19 AM
#7

Har du testat att göra en ruta? Här är en länk till när min cavalier visar det. http://www.youtube.com/watch?v=mW4ICSH7Y0g

1. Börja med att köra med rutan på marken. Klicka och ge godis när han är där.

2. Nästa steg är att klicka när han är i rutan och ge godiset fram, åt det hållet han ska springa.

3. När han är säker på detta så kan du ta med rutan och lägga den på A-et.

Vet inte om det funkar för din hund men det är ett tips.

Jag har själv kört med bumps på mina två sheltiesar. Ser ut så här: http://www.youtube.com/watch?v=PHk8faAxUio Även här började jag med att köra på marken.

Lycka till med träningen :)

Susanna

Michaela-N
3/12/14, 9:35 AM
#8

#6 Hur kan det inte funka? Genom att du långsamt leder honom över hindret kontrollerar du själv hastigheten och kan belöna på KF. Det är omöjligt att inte fungera…

Sugar Mist
3/12/14, 10:43 AM
#9

#6 Ja, träna ofta och sakta ner, belöna massor om han gör rätt. Dom brukar ju fatta rätt snabbt så :D

-

VStromberg
3/12/14, 12:29 PM
#10

Jag har exakt samma problem med min tik, hon hoppar rakt ut från toppen av hindret och landar 2 meter framför…

Det enda som funkar är att skrika "SVEA STANNA" och sedan saaaaaaakta gå över hindret och inte ens då tar hon alltid kontaktfälten, men nästan alltid..

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Neoverona]
3/12/14, 1:22 PM
#11

#7 Ska se om vi kan prova det! #8-9 Funkar inte på alla hundar, och jag kan inte springa med koppel på planen precis. Det skulle vara något! Skulle gärna träna ofta men har tyvärr ingen skjuts.

Monstertassar
3/15/14, 10:55 PM
#12

#7 hur gör man en sån ruta? Hur får man pinnarna att sitta fast i varandra?

gizmozorro
3/16/14, 7:44 AM
#13

#12

Jag köpte elrör, eller vad det heter, på Bauhaus. Kostar inte många kronor för flera meter. Sen köpte jag små böjda rör, de är lite dyrare. Satte ihop dem med silvertejp.

Letade på Bauhaus hemsida men hittade inte dem. Vet ju tyvärr inte vad de heter.

Susanna

Annons:
[Neoverona]
3/16/14, 12:02 PM
#14

Har nu bestämt för 2+2 till kontaktfältet, efter att instruktören sa till mig att bestämma först. Eftersom det var det vi skulle göra först, så kör vi med det. Targetplatta älskar han, ska fortsätta med det. Men fick rekommendationer att sänka hindret så det inte blir brant.

VStromberg
3/16/14, 12:35 PM
#15

#14 Låter som en bra idé! :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Upp till toppen
Annons: