Annons:
Etikettträning
Läst 860 ggr
CelsiusT
3/12/14, 5:11 PM

Startträna

Hur jobbar ni med träningen av starten? Vad väljer ni för position på hunden och varför? Hur mycket arbete lägger ni ner på att få en bra start? Är det högprioriterat för er med en bra start?

Har du tränat bra starter redan från början, eller kom det mer efter hand?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Michaela-N
3/12/14, 6:55 PM
#1

Har sittande start på båda, men kommer ändra till läggande start för Kenzo och "flygande" start på Hugo. Just eftersom Hugo har lätt för att vända huvudet när jag går ifrån honom vid starten. Jag vill inte ha det så, även om han aldrig ställer sig upp. Kenzo har lite svårt med starterna han med, men han är istället för ivrig. Jag måste kunna gå en bra bit i från honom, annars hinner jag inte med. Hugo är så liten att jag hinner med att springa samtidigt som han springer. 

Ja, bra starter är viktiga. Mina hundar får inte under några omständigheter tjuvstarta, jag vill känna mig "klar" i huvudet innan de får köra.

VStromberg
3/12/14, 7:49 PM
#2

Jag har sittande start till 90%, men varierar efter hur banan/kombinationen ser ut, kan köra både stående och liggande eller i vissa lägen springande.
Starten har jag aldrig egentligen lagt någon energi på.. Jag har aldrig haft några problem med tjuvstarter eller liknande, så jag har bara låtit det flyta på. :)
Absolut är det prioriterat med en god start.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

smurfan-13
3/12/14, 10:22 PM
#3

Starten är superviktig tycker jag! Vill absolut inte börja ett lopp m en konflikt vid start! Så just startsäkerhet var en av de grejer jag började träna först m valpen och som jag fortfarande lägger en hel del träning på. Än har vi inte börjat tävla, men vi får väl se då hur stabil den verkligen är ;) Idag är han dock superstabil i starten, rör inte en millimeter hur taggad han är (för han kan dra åt fanders på startsignalen :P )

Vi kör stående start, då jag har en ras som är känd för att vara "väderkänslig" och svår att få att både sitta o ligga :P Bestämde mig därför tidigt att välja en startposition som funkar oavsett underlag och få honom stabil i att inte röra sig helt enkelt

Kitten86
3/15/14, 10:31 AM
#4

Starten är viktig tycker jag, om du misslyckas där så kan hela banan bli förstörd eller i "värsta fall" så rivs först hindret vilket innebär att det är över innan det ens börjar….

Jag har testat mig fram till olika sätt att starta River, han har en stillastående start. Han är en liten large hund så han behöver ha så mycket fart och tryck med sig som möjligt redan från start för att jobba över starthindret. Vilken vinkel och avståndet till starthindret beror på hur banan ser ut.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Neoverona]
3/15/14, 2:08 PM
#5

Sättande eller stående start. Ibland blir det t.om bugande start. Det som känns bra för stunden. Han blir så "tänd" på agilityn så han kryper fram. Lägger inte mycket tid på starten, jag vill att han ska ha svårt att stanna kvar. För då vet jag att han verkligen vill och är redo.

Upp till toppen
Annons: