Annons:
Etikettinlärning
Läst 2772 ggr
isla
3/19/14, 9:42 PM

Hoppa bättre?

Någon som har tips för hur jag får min hund att hoppa bättre? Han hoppar, men river säg 1 av tre hinder…. Ingen respekt för bommen eller vad man ska kalla det, utan hoppar gärna rakt på bommen istället för över.

Annons:
Frida B
3/19/14, 10:00 PM
#1

Testa att sänka bommen och backa några steg i er träning, kan vara så att du satt ribban för högt för honom (bokstavligt talat 😃)! River han ändå, testa med utebliven belöning när han river.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

isla
3/19/14, 10:25 PM
#2

Haha, jag kan nog inte ha lägre för då får jag lägga pinnen på backen. ;) Har provat alla höjder känns det som, men han slarvar ändå. Ska försöka med att bara belöna när han inte river, har tänkt tanken men vet inte om han är medveten om att han river, för han hoppar som om bommen var uppe fastän den är nedriven.

Ska förklara det med bommen bara. ;)
Säg att jag har ställt upp tre hinder på rad. Så hoppar han hinder 1, för att sedan springa runt och ta hinder ett igen, sen hinder 2, sen tillbaka till hinder 1 igen för att sedan ta tvåan och sen trean. Om han då river hinder ett första gången, så har jag ju ingen möjlighet att lägga upp bommen igen eftersom tanken är att han ska hoppa det hindret en gång till direkt, så jag låter honom gå på det hindret igen fastän bommen är nedriven och trots att bommen ligger på backen, så hoppar han lika glatt för det. :-D

Frida B
3/20/14, 9:11 AM
#3

Även fast han inte är medveten om det, kanske han blir det om han märker att belöningen uteblir? Testa att höja bommen istället då? Han kanske inte märker att bommen är där? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Neoverona]
3/20/14, 2:27 PM
#4

Träna hoppteknik! :) Backa i träningen, sätt bara upp ett hinder och kör lite olika handlingstekniker. Bommen ska vara där han ska se den! När han river, fortsätt sträckan men ta inte det rivna hindret.

Sugar Mist
3/20/14, 3:37 PM
#5

Kroppskontroll? Gå över flera bommar m.m. så han får lyfta benen?

-

Michaela-N
3/20/14, 5:27 PM
#6

Jag tror personligen inte att sänka hinder/gå över bommar är den rätta vägen att gå. Då får du istället en hund som vänjer sig vid låga hinderhöjder och kommer riva bommarna när du höjer hindren igen.

Träna istället på utebliven belöning när hunden gör fel. Antingen kör du bara om och belönar efter att hunden gör rätt, eller vill du vara riktigt dramatisk om du känner att ingenting hjälper, så kan du avsluta loppet på stört, koppla hunden och gå därifrån och köra om ett tag senare.

Annons:
isla
3/20/14, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag testar utebliven belöning eftersom han jobbar väldigt bra för belöningen och återkommer med resultatet. ;)

Jämför jag med min gamla hund, så har hon betydligt bättre hoppteknik än denna hund. Hon lyfter verkligen på benen när hon hoppar, medan denna hund slarvar med bakbenen och blir jättelång i hoppet. Någon som har tips på hur jag kan få honom att lyfta upp bakbenen bättre?
Bifogar en dålig bild så kan ni få se hur lång han blir. ;)

isla
3/20/14, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bilden är dock ganska precis efter avstampet, men han håller sig så lång genom hela hoppet. Bifogar en bild på gammelhunden när hon hoppar, den är dock tagen senare i hoppet, men hon har en helt annan hoppteknik och drar in bena mycket bra under kroppen. Hade velat att hanen gjorde det också, men kanske inte går att träna upp?!

smurfan-13
3/21/14, 5:19 PM
#9

Hur gammal är hunden? Har han rent fysiskt möjligheten att genomföra bra hopp? För att få en bra hoppteknik krävs rätt muskler och att man tränar just hoppteknik (om hunden inte har det väldigt naturligt då).

Jag är precis på g att börja höja upp hindren för min 16 månaders hund och tänker göra det under en kurs i hoppteknik, just för att få en bra teknik från start. Jag kommer gå klickerkloks onlinekurs som startar nu i början av april. Har bara hört gott om deras kurser. Bor man "rätt" brukar det ju dyka upp lite kurser i hoppteknik då o då med.

isla
3/21/14, 8:33 PM
#10

Hunden fyller 6 år i juli.

Vi har under dagen tränat på lite högre hinder än vi brukar och han har bara fått belöning när han inte rivit. Han är inte dum någonstans denna hund, han snappade fort upp villkoren och med vetskapen om att belöning enbart utdelas om han inte river, började han även dra in benen under sig. I morgon fortsätter träningen och förhoppningsvis kan vi hoppa fler än ett hinder med rätt inställning. ;-)

Wenniz
3/23/14, 10:00 AM
#11

När jag ska träna "hinderteknik" med mina hundar tar jag mycket inspiration från hästhoppning och omvandlar deras metoder till lite mer "hundmetoder" som passar hunden lite mer. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
smurfan-13
3/23/14, 11:50 AM
#12

#10 med en så pass gammal hund skulle jag nog välja att gå en kurs i hoppteknik hos någon duktig instruktör som kan sätta fingret på vad hunden behöver träna för att förbättra sin teknik. Han lär ju haft dålig teknik en längre tid och behöva hjälp för att jobba om sin teknik.

Skulle det däremot röra sig om en "äldre" hund som plötsligt börjat riva i vissa lägen skulle jag göra en nogrann veterinärundersökning för att utsesluta att det hänger ihop m smärta.

VStromberg
3/29/14, 9:40 PM
#13

Bakdelskontroll och hoppteknik! 🙂

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
isla
3/29/14, 11:03 PM
#14

Var med honom hos veterinären idag i ett annat ärende och då gjorde hon även en genomgång av honom. Han har ont i ryggen så vi ska avstå träningen en period (får träna lydnad och istället för att inte träna alls funkar inte med en så aktiv hund) och så får vi hoppas ryggen blir bättre. För övrigt funkar hoppen mycket bättre sedan han bara blir belönad när han inte river, men vill inte pressa honom förrän ryggen mår bättre igen.

Frida B
3/29/14, 11:05 PM
#15

#14 synd! Bra beslut från din sida tycker jag :) Hoppas han blir bättre i ryggen!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
3/30/14, 10:17 AM
#16

#14 är ju inte alls ovanligt att smärta ligger bakom problem… Tips är att ta honom till hundfys och få honom genomgången och ett träningsprogram hur du bäst tränar vidare sen när han är bättre. Annars är risken stor att man hamnar i samma läge igen.

Upp till toppen
Annons: