Annons:
Etiketthinder
Läst 877 ggr
Ellensandahl
2014-03-20 21:21

Fart genom tunneln

Hejj! Ett litet problem har uppstått i min och min pudelhanes agility resa! Han har full fart hela banan men när han kommer framför tunnen stannar han upp och liksom väntar, då behöver jag locka honom från andra sidan för att han ska gå igenom den. Lite jobbigt.. 

Nu undrar jag om ni har något tips hur jag ska få honom att få fart ända in i tunneln?

Annons:
Frida B
2014-03-20 21:30
#1

Träna, träna, träna. Tunneln är någonting läskigt för många hundar, och det kan ta lite tid att traggla in det. Gör tunneln till någonting som är enbart positivt! Och träna bara på tunneln, lägg inte in den i banan än. När tunneln sitter ordentligt, kan du börja lägga på ett hinder han tycker är roligt och enkelt. :) Börja dessutom med att ha tunneln kort och rak, dra ut den med tiden och när den är så lång som den ska vara kan ni börja böja den :) Lycka till!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
2014-03-21 07:22
#2

Gillar han bollar? Skicka en boll vid öppningen så an får rusa genom tunneln, rak tunnel då. Då fortsätter han med fart genom tunneln och efter tunneln. Se till att bollen kommer varenda gång efter att han är i tunneln för att skapa högre förväntan för det som kommer efter tunneln och därmed bibehålla farten.

-

[Neoverona]
2014-03-21 09:35
#3

Gör tunneln mindre, han verkar tveksam om han verkligen ska gå in i tunneln. Ha tunneln rak hela tiden tills han älskar tunneln och inte tvekar. Har du någon som kan hålla honom medan du står och lockar i slutet av tunneln så är det jätte bra!

Ellensandahl
2014-03-22 09:25
#4

Tack för alla tips! Om jag kastar boll eller liknande så springer han bara runt tunneln men vi ska prova en gång till idag.

VStromberg
2014-04-01 14:15
#5

#4 Ha koppel på honom, så att han inte kan springa bredvid tunneln, sedan släpper du kopplet när han är inne i tunneln. :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Ellensandahl
2014-04-02 16:54
#6

Har tränat på att han ska komma tillbaka med bollen och nu gör han det varenda gång! SÅ glad.. Nu när jag har tränat ännu mer på tunneln så tränar jag att jag skickar honom igenom tunneln (jag står bakom honom) och sen skicka en boll när han kommit en bit in! Allt går super just nu!! Tack för alla underbara tips.

Annons:
Upp till toppen
Annons: