Annons:
Etikettallmänt
Läst 2451 ggr
CelsiusT
2014-04-12 11:05

Snabba mediumhundar?

Vad finns det för medium-hundar som är snabba och smidiga och visar framfötterna på agilitybanorna?

Vill både ha tips om vilka "elit-hundraser" vi har i medium, men gärna även ha tips på enkla hundar, alltså hundar som inte kräver så mycket i vardagen och är lätta att ha i familjen men ändå är hyfsade på agility.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
VStromberg
2014-04-12 11:14
#1

Shetland Sheepdog är de som äger mediumbanorna. 🙂 Näst därefter kommer väl Parson Russel Terrier, Staffordshire Bullterrier (som dessutom är en mycket enkel och trevlig familjehund) och andra typer av småspetsar.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Ellensandahl
2014-04-14 00:53
#2

Pudel?

Ronja06
2014-04-14 08:44
#3

Shetland sheepdog är nog den hundrasen man mest frekvent ser på toppplaceringarna tävlingsmässigt. Dock Icke att förglömma att antalet shelties som tävlar är otroligt stort! Och du finner allt från snabba vesslor till inte lika kvicka individer. Dock har de fina grundförutsättningar gällande mentalitet och fysik att prestera. Dessutom är de ytterst lätta i vardags. (Rekommenderar varmt rasen för den som är agilityfantast! Själv vuxit upp med rasen och tidigare haft många individer) Iom de "nya" reglerna med storlek så har lite andra raser börjat synas i medium dock. Även andra mer sällsynta raser har börjat dyka upp på banorna. Följande raser har jag uppfattat som jäkligt häftiga också… (och många blir medium) - Staffe - Mudi - Pumi - Kelpie - (Dock är några av ovanstående raser rätt krävande) Även pudel har setts på banorna i medium.

Mvh Emelie Förlägen

Kitten86
2014-04-14 13:20
#4

I medium skulle jag definitivt säga att sheltien presterar på topp och representeras rasmässigt i högt antal av anmälda hundar. Men det finns också diverse snabba blandisar, pudlar, pumi, mudi och en del snabba heelers har jag också sett. Även olika terriers (parsonrussel- och jackrussel- främst).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2014-04-14 18:27
#5

sheltie, pumi, mudi, pudel, staffe, parson russel, kelpie, bc

Susanna

Wenniz
2014-04-14 19:41
#6

Whippet? Det finns inte så många Whippetar som tävlar i Sverige men de som gör är riktigt duktiga. Vet flera Whippetar i USA som tävlar i de högre klasserna. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
vallhund
2014-04-16 04:09
#7

Berger des Pyrénées à poil long, det är dock ingen enkel hundras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ellenfyrkant
2014-04-16 21:08
#8

#3 Vad är det för regler? :)

Mvh Ellenfyrkant

Ronja06
2014-04-16 22:02
#9

#8: Nya och nya, kallar de de nya reglerna fram till och med nästa regelrevidering. Förut gick gränsen för medium upp till och med 42,99. Idag är den till 44,99 cm.

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
2014-04-16 22:17
#10

#6 whippet borde väl bli large? Eller finns de så små att de kan hamna i medium? De jag vet som tävlar agility m sina whippar är i large iaf.

Kitten86
2014-04-16 22:22
#11

#8
Regeländring gjordes så att man får tävla nationellt med hund upp till 44,99 cm i medium (hund mellan 43-44,99 cm får föraren välja storleksklass. Av förklarliga skäl väljer de flesta medium) medans det vid internationella tävlingar fortfarande gäller storleksklasserna medium >42,99 cm och large är 43 cm >.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Wenniz
2014-04-17 09:11
#12

#10 det finns små whippar, min whippe är en large hund medans hennes syster är medium så det kan skilja sig en hel del. Kapplöpnings typen brukar oftast vara liten i storleken :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
CelsiusT
2014-04-17 12:18
#13

#5 Nog för att det kan finnas bc som är små, men inte finns det väl någon som tävlar i medium va? Om inte annat så är det väl isf ytterst ovanligt. Kelpie finns väl i medium, dom är väl lite gränsfall men tror nog dom flesta hamnar i large va?

Finns det några fler "enkla hundar" som inte är elit hundar som hamnar i medium? Alltså hundar som inte kräver så mycket i vardagen? Terrier tror jag inte passar i det här fallet. Har en kompis som söker hund nu och vill kunna tips om lite raser. 

Spanniel? Cocker borde väl iaf hamna i medium? Vad finns det mer för mediumstora hundar? Tänker nu även om det kanske inte är så framgångsrika hundar. Utan mer tips på lätthanterade hundar som är i mediumstorlek?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Ronja06
2014-04-17 12:40
#14

#13: Vet några border collies i medium. Men de är vanligare i ex. storbritannien där de avlas fram av somliga att bli små.

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
2014-04-17 13:00
#15

#13 jag vet flera bcs som är medium.

CelsiusT
2014-04-17 13:48
#16

#14 Okej, ja det kan jag iof tänka mig eftersom dom där inte avlas på vallmeriter så som i sverige

#15 I sverige eller tänker du också utomlands?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Kitten86
2014-04-17 14:53
#17

#13
Vet om en BC som tävlar i medium. Kanske inte så vanligt men det förekommer!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2014-04-17 17:32
#18

Vet några bc som tävlar i medium.

(Det finns en bc/jrt i small som är otroligt duktig)

Susanna

gizmozorro
2014-04-17 17:36
#19

Kollade startlistorna till Gåsahoppet (stora tävlingar i Skurup i helgen) och imorgon är det två bc anmälda i agility 3 medium.

Susanna

smurfan-13
2014-04-17 17:58
#20

#16 sverige, sen om hundarna är importerade eller ej har jag inte koll på.

Annons:
Cahira
2014-04-19 05:41
#21

Måste fråga, vad är nedre gränsen för mediumstorlek?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

gizmozorro
2014-04-19 08:22
#22

#21 35.00 cm är nedre gränsen

Susanna

Kitten86
2014-04-19 10:19
#23

Storleksindelning, Agility
Small: >34,99 cm
Medium: Nationellt 35- 44,99 cm. Internat: 35-42,99 cm. 
Large: Nationellt 45 cm eller högre, Internationellt 43 cm eller högre.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cahira
2014-04-20 01:11
#24

Tack. :) 

Vet inte hur komplicerad jaktcocker är i vardagen… Mellanpudel?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hildgrim
2014-04-20 11:13
#25

#23 Jag är total nybörjare på detta (går nu en förberedande kurs inför att gå nybörjarnurs i agility) men hur ser det ut med nationella och internationella tävlingar i Sverige? Är det samma som med utställningar att vissa är nationella och andra internationella? Min hund är inmätt till 43 cm och jag ser på det du skrev att hon på vissa tävlingar går som larg och andra som medium. Blir det inte krångligt om man ska byta? Och vad är det som skiljer large från medium? Är det bara höjd på hindrerna?

Kitten86
2014-04-20 15:49
#26

#25
Vanliga agilitytävlingar är ju nationella. Internationella är om du ska tävla i exempelvis VM, alltså internationellt (utanför Sverige).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

gizmozorro
2014-04-20 18:17
#27

#25

De flesta tävlingar i Sverige är nationella men vissa är internationella. T ex så i södra Sverige i år är det internationell agility på Malmö Internationella utställning (har varit i mars), en internationell tävling i Eslöv i september och sen brukar det vara en internationell i Vårgårda i november.

Det är bara internationella klasser i agility. I hopp är alla klasser nationella i Sverige. Så skulle du t ex vara med i Eslöv så skulle din hund köra large i agility men i medium i hopp.

Internationella klasser gäller bara klass 3. I klass 1 och 2 är det alltid nationella regler som gäller.

Hindren är högre i large. Långhoppet är längre. Däcket är högre.

Skulle ni vara så duktig så ni vill vara med på landslagsuttagning så måste din hund vara med i large i både hopp och agility. Själva landslagsuttagningen är en inofficiell tävling.

Det är lite andra regler i internationella klasser än nationella. Kan tyvärr inte dessa regler.

Susanna

Annons:
Hildgrim
2014-04-28 15:43
#28

#27 Tack så mycket. Som nybörjare än väl klass 3 lite väl hög målsättning så det känns inte som dom olika reglerna är något jag behöver bekymra mig över. XD

Jag läste dock om agility på wikipedia och där stod det att på nationella tävlingar så får hundar som är mellan 43 cm och 45 cm välja om dom ska tävla som medium eller large. 

Vet inte om det ens skulle finnas några fördelar med att tävla i large i så fall? Min hund väger bara 8 kg och det verkar bara konstigt om hon skulle möta hundar som kanske är flera gånger större än henne.

Wellcraft
2014-05-06 19:37
#29

Har hört att lagotto är en utmärkt agillityhund.
Flera jag känner tränar även med tollare, eng springer spaniel & jaktgolden bl.a
De kanske inte är elitraser men för dem funkar det utmärkt, min lagotto kontrar lätt ut kompisens bc :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: