Annons:
Etikettträning
Läst 1234 ggr
[Lillmatten]
2014-04-20 08:04

alltid hund på vänster sida?

Jag och min ettåriga hund har börjat köra lite agility på egen hand. Mest i skogen att han ska hopa över i fall huggna träd, cirkla runt stenar mm. 

Det har bara blivit så att jag alltid har hunden på höger sida. Men när jag kollar på agility bilder med förare så är alltid hunden på förarens vänstra sida.

Så min fråga är om det är en regel att föraren ska ha hunden på sin vänstra sida eller om alla bara väljer att göra så?

Vi ska nämligen börja på agility till hösten så det är ju bra om vi gör rätt från start.

Annons:
Jetaime
2014-04-20 08:57
#1

Det bästa är ju om man kan ha hunden på båda sidorna då man ofta gör byten inne på banan.

[Lillmatten]
2014-04-20 09:01
#2

Jaha okej, så då är det inget fel med det? bara att jag ska lära in att springa på min vänstra sida också?

Jetaime
2014-04-20 09:06
#3

Ja, bra om man kommer igång med det redan i början!

Jag som hade tränat lydnad innan jag körde igång med agilityn hade en väldigt förvirrad hund när hon helt plötsligt även skulle kunna gå på min högra sida! :)

smurfan-13
2014-04-20 10:36
#4

Hunden behöver kunna ta samtliga hinder m dig på båda sidorna! Finns ytterst få agilitybanor idag som går att ta utan att byta sida vid något tillfälle.

VStromberg
2014-04-20 12:59
#5

Nej, det finns ingen regel om att hunden ska vara på din vänstra sida längre. För många år sedan så fanns det som en regel, men den är bortblåst sedan många år tillbaks! Nu väljer du själv vart du vill placera dig och du får byta sida hur många gånger du vill på en bana ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

CelsiusT
2014-04-20 21:12
#6

Man får byta sida hur många gånger man själv vill. Men dom flesta banor är utformade så att det blir naturliga byten någon eller några gånger under banan. Har man som jag en snabb hund så finns det inte en chans att ha hunden på samma sida genom en hel bana. Eftersom en bana kan se ut i princip hur som helst så innebär det att man måste kunna genomföra alla dom olika hindren med hunden på vilken sida som helst (och helst inte bara med hunden vid sidan utan även med hunden framför dig, bakom dig, snett bekom/framför osv osv). Ju mindre beroende hunden är av var du är, desto större frihet har du att kunna handla hunden snabbt och smidigt genom banan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Lillmatten]
2014-04-20 21:21
#7

Tack för alla bra och vettiga svar! Så med andra ord måste jag börja köra på båda sidor för att vänja både mig och hunden med att han inte bara ska vara på en sida. Okej. 

Nu har ju vi inte kommit så långt att det blir några svängar mm utan bara t.ex. Hopp tunnel hopp på raksträckor men kan ju vara bra att öva att hunden är på min vänstra sida även under sådana lätta banor också? :)

CelsiusT
2014-04-20 21:27
#8

#7 Börja direkt! Börja även direkt att lära hunden att hoppa ifrån dig, mot dig osv. Du ska i princip kunna springa åt andra hållet, tex att du springer mot vänster medan hunden hoppar rakt fram. Men för att komma dit måste hunden ha ett eget hindersug, den ska vilja ta hindret som står framför den.

Vill hunden själv suga på hindret, oavsett var du är så är det lättare för dig sedan att handla hunden genom att få den att rikta sig åt rätt hinder, medan du själv kan vara 2-3 hinder i förväg om man säger så. Speciellt om du får en snabb hund. Jag måste alltid ligga 2-3 steg före min hund, annars tar det en sekund så är han långt före mig.

Hindersug fixar du genom att träna hunden på att självständigt hoppa hindren, även om du står kvar. Så som sagt, träna på att vara överallt. Brevid på höger eller vänster sida, snett bakom/framför, osv osv Ju mer variation på din position desto bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Viccan92
2014-04-21 13:41
#9

Kör lika mycket med båda sidorna så slipper du mycket problem i framtiden.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Upp till toppen
Annons: