Annons:
Etikettallmänt
Läst 839 ggr
ElinaS
4/20/14, 10:51 AM

Nybörjarfrågor!

Hej! Jag är helt ny här inne. Så kan ju börja med att berätta om mig och min hund. Jag är 13 år och älskar hundar. Vi har två stycken, en valp som det är tänkt att jag ska tävla med i lydnad och spår samt rapport, rapport verkar så roligt. Vår "gamla" tik (jrt) är 4 år. Hon drar ifrån alla hundar och gör allt med attityden "jag är faktiskt bäst!". Henne tränar jag i rallylydnad men det tycker hon är lite tråkigt, hon vill gärna få arbeta med kroppen. Så jag tror det skulle bli roligare för henne att få kombinera rallyn med agility. När hon var två år testade vi på att hoppa några hinder på vår BK. Och det tyckte hon var jättekul. Grejen är den att hon är så smidig. Smidigheten ihop med fart och fin hoppteknik tror jag skulle bli en bra kombination i agility. Och hon är en jrt så modet är det då inget fel på.. ;) Hon tvekar inte att springa in genom tunnlar med sånt här släp, eller gå på gungbrädor. Men jag är helt grön inom agility så jag har några frågor: ~Hur bygger jag bäst upp hennes kropp? Hur ska jag lägga upp träningen? I dagsläget går hon en eller två långpromenad/-er per dag. Då är hon alltid lös och leker med sina hundkompisar. Jag skulle tippa på att dem springer någon mil tillsammans om dan. På somrarna simmar hon mycket i sjön. ~Hur höga är hinderna i lägsta klassen? Jag tror inte att höjd/bredd är något problem men det är ju bra att veta. ~Hur många hinder består vanligtvis en bana av (även slalom, tunnlar och Balanshinder inräknat)? ~Vilka papper måste en oreggad hund ha? Kanske dyker upp mer frågor senare om jag kommer på några :)

Annons:
VStromberg
4/20/14, 12:57 PM
#1

Hej och varmt välkommen till sajten! 🙂
Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

**~Hur bygger jag bäst upp hennes kropp? Hur ska jag lägga upp träningen? 
**Det du beskriver att ni redan gör (långpromenader där hon får springa lös och leka samt simning) räcker gott och väl. Det viktiga är att ni värmer upp ordentligt innan tränigen, t.ex. en promenad (koppel eller lös spelar ingen roll) på ca 20 min, lite lösgöring (lite små tricks ex. snurra, hoppa osv) och kanske tillochmed ett Back On Track-täcke. Jag brukar kombinera alla dessa. :) Efter träningen får min hund vila med BoT-täcke i några timmar.

**~Hur höga är hinderna i lägsta klassen? 
**Lägsta klassen är small och avser hundar med maximalt 35cm i mankhöjd. Hindren är mellan 25-30cm höga i klass I och II och mellan 25-35cm höga i klass III. En oxer får vara max 30cm djup i small.

**~Hur många hinder består vanligtvis en bana av (även slalom, tunnlar och Balanshinder inräknat)?
**Agilitybanan ska på tävling bestå av minst 15 och max 20 hinderpasseringar. På internationell tävling är det minst 15 och max 22 som gäller.

~Vilka papper måste en oreggad hund ha?
För att få delta på en officiell tävling måste blandrasen ha ett vaccinationsintyg (grundvaccin vid 8v, 12v och 1 år samt påfyllning med DHPPi vart fjärde år) samt en tävlingslicens från Svenska Kennelklubben. Hunden ska enligt lag vara ID-märkt och registrerad i Jordbruksverket.

Hoppas att detta var tillräckliga svar på dina frågor! 😃

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

ElinaS
4/20/14, 3:13 PM
#2

Några mer frågor jag kommit på. ~Hur lär jag min hund att snabbt klara slalomen? ~Hur lär man sig banan på enklaste sättet? ~Blir man utesluten om man river eller glömmer banan?

Frida B
4/21/14, 3:39 PM
#3

Hur lär jag min hund att snabbt klara slalomen?
Det finns olika metoder, och man får känna sig fram vilket som passar en bäst. De metoder som jag vet om är allemetoden, 2x2 metoden, locka-hunden-genom-slalomet-metoden (vet inte vad det heter haha) och bågmetoden. Finns jättemånga videos på youtube om du kollar där :) sedan kan du även googla "slalom metoder agility".

Hur lär man sig banan på enklaste sättet?
Det är helt upp till en själv, själv har jag väldigt svårt för att lära mig banan… Har inte riktigt klurat ut det än. Men det kommer!

Blir man utesluten om man river eller glömmer banan?
River man så får man 5 fel, glömmer man banan och tar den fel blir man diskad. Har jag för mig…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VStromberg
4/21/14, 11:04 PM
#4

#3 Stämmer så bra så! 👍

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Hundtokigast
4/23/14, 3:58 PM
#5

Hej! Kul att du vill börja med agility :)

Jag är en tjej på 14år som är ganska ny i sporten. Agility är en jättekul sport tycker jag. På mina hundar har jag lärt in slalomen genom att locka igenom hunden och min ena hund har blivit riktigt snabb på slalomen, men som 3 skrev ovanför så får man känna vad som passar bäst. Vissa banor har jag lite svårt att komma ihåg men det är alltid banvandringar på tävlingar innan man ska tävla så då får man sprina/gå banan utan hund först och så får man hitta något knep att försöka komma ihåg banan :)

ElinaS
4/23/14, 4:26 PM
#6

Tack för alla svar :) I maj när klubben ställer fram sina hinder ska vi början träna där. Det vi ska börja med att träna är slalomen. Hoppa kan hon och springa över/i saker kan hon. Självklart måste hon ju träna jättemycket på det också med slalomen känns viktigast. Jag kommer nog köra på allémetoden. Den tror jag passar henne bäst. Jag tror att hon kommer bli farlig framöver på tävling ;)

Annons:
Monstertassar
4/24/14, 12:00 PM
#7

Bra att du inte tänkt köra köttbullemetoden aka locka igenom! Tycker inte det är en bra metod att få fart igenom slalom. Inte heller de jag gått kurs för. Bågar eller allemetoden är de som är enklast att köra med sin hund. Jag körde 2x2 och nu är min schäfer på 37 kg lika snabb som en mindre smidigare hund när hon verkligen får tryck under tassarna. Med min bc kommer även jag köra allemetoden nu när min klubb fått in ett sånt riktigt högklassigt slalom 😉

Sen om du inte gjort det så rekommenderar jag en nybörjare kurs! :) Det finns mycket man tränar på innan man sätter upp långa banor på 10+ hinder. Oftast när man tränar i början räcker det med ett hinder att köra där hemma då det finns mycket handling man behöver öva på. Sen rekommenderar jag att sätta typ fyra hinder på rad, men börja med bara ett hinder först och sätt godisskål framför hindret och skicka hunden utan att du följer med. 

Till bygga upp kroppen så rekommenderar jag massa skojiga tricks för balans och styrka! 😃 Finns tiotusentals videos där ute med tips 😉

Sen det där som förare att komma ihåg banan… hahahaha 🤪 Jag tävlade för någon helg sedan och vi diskade oss alla loppen. Matte stod mitt i banan och fick ångest för att hon inte kom ihåg banan så disk när man tog fel hinder och hunden stod och skällde i frustration att matte var så korkad som inte kan visa henne rätt 🤪 Det är svårt det där att komma ihåg banor🤔

Upp till toppen
Annons: