Annons:
Etikettallmänt
Läst 1263 ggr
molam
4/24/14, 9:19 PM

Fel ras för Agility?

Hej

Jag har tänkt ta en Agility kurs med min ena Beardis när hans höfter är Röntgade Och ha tagit kontakt med brukshund klubben här i stan, dom har gett mig som svar "vi ska se vad vi kan göra med förvänta dig inte mycket din ras är lite felaktig"
Finns det nån ras som är "fel" ras för Agility? Vallare har ju dessutom smidigheten och snabbheten för att bli en superb Agility hund

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
AnneN
4/24/14, 9:24 PM
#1

Med ett så trist bemötande så skulle jag nog se mig om efter någon annan klubb eller instruktör som har egna agilitykurser.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

molam
4/24/14, 9:25 PM
#2

Finns ingen annan i närheten som har agility kurser har kollat mig runt i massor

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Jetaime
4/24/14, 9:38 PM
#3

Tycker det är jättehemskt när klubbar/instruktörer/folk säger sådär. Tycker att ALLA hundar, oavsett ras, ska få lov att vara med på alla såna typ av kurser. Finns dessutom inget som säger att man måste börja tävla för att man vill gå en kurs, man kanske bara vill ha någon kul arkivering som passar sig själv och sin hund.

Monstertassar
4/24/14, 9:44 PM
#4

Men usch! D: Vadå fel ras!? Agility är ju inte precis bruks… Gud vad hundmänniskor kan vara ''rasistiska'' :P 
Fråga henne varför hon har sån taskig attityd mot andra raser? Hon känner ju på att låta flera gå kurser som kanske inte har ''rätt ras'' i hennes tankar… 🤪

molam
4/24/14, 9:53 PM
#5

#3 Jo inte kul, fick inte ens gå kurs (för ca 6 år sedan) med min gammtik som hat ALLA Grunderna för hon var för gammal för att börja Agility vid en sådan ålder, hon var då 5 år

#4 Jag har kollat med dom hur en beardis kan vara fel ras och jo men det är pälsen vet du, den tovar och trasslar och fastnar i hindren samt att dom snubblar på den? Förstår inte inte riktigt hur dom tänker där för pälsen släpar ju inte direkt i marken…

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Frida B
4/25/14, 6:09 PM
#6

Det var ju det dummaste jag hört. Har själv sett en lh bearded collie (vissa är ju nedklippta) delta i en agilitytävling, gick jättebra! Självklart finns det ingen ras som är fel för agility :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jetaime
4/25/14, 6:36 PM
#7

I vår agilitykurs jag gick i höstas hade vi alla möjliga raser (Vi hade tex. ridgeback, långhårig kanintax, staffe, corgie, KH collie, brder terrier, boxer, aussie, större bl.ras osv) och våra kursledare/instruktörer tog alla på lika stort allvar som "vilken hund som helst" även om många av dom mest ville lära sig för aktiveringens skull och för att ha kul tillsammans med sin hun! Har ff inte riktigt släppt det här.. tycker det är såååå löjligt och jättedumt!

molam
4/25/14, 6:41 PM
#8

Joo det var inte kul att höra okej dom kanske tyckte att Kazz var Gammal men den hunden jag ska gå med nu är 2 (3 i juni eller juli) och så är han ju verkligen inte för gamma då skyller dom på hundrasen ist ''/

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CelsiusT
4/27/14, 3:29 PM
#9

Då kan du veta att min hund var 6 år när vi började tävla agility och vi har ännu inte gått någon kurs.

Hur en beardis kan vara fel? EHm… hade det varit en väldigt stor och tung ras som kan ha svårt att ta sig över och igenom hinder så…men då behöver man inte säga det så. Alla kan ju vara med på sina villkor. En beardis är ju absolut inte fel ras för agility. Trassla in sig i pälsen.. haha, det borde i så fall vara tusen gånger värre att gå i skogen med en sådan hund. Nä det var det dummaste jag hört. Frågan är om det var någon agilitymänniska som sa detta eller om det var någon gammal brukstant som bara sitter och tar emot anmälningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

molam
4/27/14, 3:51 PM
#10

Jag vet inte vem det var men dom kopplade mig vidare till nått skummis vet dock inte om det var nån Agility snubbe eller anmälnings person ska se om jag kan Skcka ett mail istället kanske jag får bättre respons då?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Oliviahack
4/27/14, 7:28 PM
#11

Schapendoes är det många som har och pälsen är ju den samma.

molam
4/27/14, 9:53 PM
#12

Joo sen pälsen trasslar inte in sig i hindrerna och dom snubblar heller inte på den har Kört Agility med tiken i 10 år Både i full päls och helt rakad, inga problem alls

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cahira
4/29/14, 2:15 AM
#13

Trassla in sig var nog det dummaste jag hört. :O Dom springer ju så all päls står ju rakt bakåt haha! 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
molam
4/29/14, 11:28 AM
#14

Joo, jag tycker ju det, men tydligen trasslar dom in sig och snubblar på pälsen det är liksom de "bästa" svaren jag fått, varför jag inte får ta en kurs med dom

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Cahira
4/29/14, 12:14 PM
#15

#14 Tror vi får ta och berätta det för afghanägare så dom inte testar LC med sina fullpälsade hundar då! 🤪

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida B
4/29/14, 12:17 PM
#16

Låter videon tala för sig själv!

https://www.youtube.com/watch?v=Y0IlzxymyFc

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
4/29/14, 12:21 PM
#17

#16 Och så trasslig hund, djurplågeri! *sarkastisk*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: