Annons:
Etikettträning
Läst 1035 ggr
Jetaime
5/3/14, 11:26 AM

Slalom-fråga!

Vi började med agility i höstas, jag och min aussietik. Men har nu upptäckt lite problem i slalomen som jag önskat att jag tog tag i redan från början så jag slapp börja om nu när vi kommit en bit.

Problemet är att hon kan inte ta slalomen när hon är på min högra sida. Men går jättefint när hon är till vänster om mig.

Hur är det för er?

Annons:
Jetaime
5/3/14, 11:28 AM
#1

Som sagt, hon går fint på min vänstra sida för det mesta, men på höger så blir hon väldigt förvirrad. Så nu har vi fått ta ett steg tillbaka och få tillbaka framåt-drivet istället för att hon ska kolla frågande på mig.

Kitten86
5/3/14, 1:01 PM
#2

Min hund kan slalom från båda sidor.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Jetaime
5/3/14, 1:13 PM
#3

#2 Härligt! :) Vi jobbar på det!

När vi började med agilityn så var hon så fast i lydnaden att alltid gå på min vänstra sida, så hon hade svårt att vara på fel sidan om mig på banan, men det har vi lyckats träna "bort" när vi kör agility - förutom när det gäller just slalomen!

Kitten86
5/3/14, 1:32 PM
#4

#3
Ja, det är skönt. Har alltid jobbat med att kunna ha min hund på båda sidor om mig i vardagen och i vardagslydnaden. Så det vart inte så svårt att överföra det till slalomet, eller överhuvudtaget inom agilityn.

Det min hund kan ha svårt för ibland är istället att komma in från diverse skarpa vinklar. Då kan han ibland få så mycket fart med sig att han inte alltid orkar hålla, och jobba genom, hela slalomet utan kan då ibland kliva ur (då oftast typ näst sista eller sista porten). Men det är något vi jobbar på 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ellensandahl
5/3/14, 4:22 PM
#5

Vi har precis börjat träna slalom så han klara ju inte hela slalomen än men jag ska absolut tänka på att träna på båda sidorna. Just nu kör vi lite på båda! Tack för tipset..

IngaTrnqvist
5/3/14, 4:39 PM
#6

Brownie var mer säker på ingången på vänster innan, nu håller vi på att lära om med 2x2 och som det ser ut nu går det lika bra på bägge sidor.

Annons:
Fruset blåbär
5/3/14, 4:48 PM
#7

Min vuxna hund fixar båda sidor, dock behöver jag vara lite närmare på höger sidan.

Med min valp så försöker jag konsekvent träna båda sidor, men märker att hon tycker att högersidan är lite svårare.

Påminner mina kursare vid varje kurstillfälle om hur viktigt det är att ta från båda håll tidigt i träningen.

Hoppas det går fort och lätt att få ordning på det för er!

[Neoverona]
5/3/14, 10:22 PM
#8

Båda mina funkar på båda sidorna och kan skickas från alla möjliga håll och på distans samt med framför/bakombyte.

Wenniz
5/4/14, 10:08 AM
#9

Min ena springer på slalomet utan problem, hon skiter fullständigt vart jag är då hon vet vad hon ska göra. :)

Min "nya agility hund" fick jag kämpa lite med, fick ett tips om att träna något som kallas barramuda triangeln,  man har tre slalom som står i en triangeln, på detta sätt kunde jag lätt skicka henne till rätt öppning oavsett vilken sida jag stod på. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
smurfan-13
5/4/14, 12:24 PM
#10

Vi är under inlärning just nu, men det är ingen skillnad på var jag är (vilken sida, framför, bakom, stillastående, framförspringande etc)

Jetaime
5/4/14, 10:32 PM
#11

#9 Hm, låter spännande. Hur fungerar det egentligen? Kanske lite som 2x2-metoden?

CelsiusT
5/5/14, 1:37 PM
#12

Jag har länge kämpat för att få ett stabilt slalom på höger sida, vänster sida är inga problem. Men så började jag träna detta i våras och då blev han ganska säker på höger sida, men blir istället förvirrad av vänster sida.. *suck*

Medarbetare på westernridning.ifokus

gizmozorro
5/6/14, 9:09 AM
#13

Mina tre kan slalom lika bra vilken sida det än är. Har lärt dem bägge sidorna från början. Funkar även om jag är en bit bakom, springer före eller är långt ut i sidled.

Susanna

Annons:
molam
5/7/14, 11:23 AM
#14

Min Tik fixar från båda sidor även fast vi bara tränar från ena sidan då det är från den sidan som hundarna ska in i slalomen.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: