Annons:
Etiketttävling
Läst 696 ggr
Frida B
2014-05-03 17:17

Första loppet?

Hur gick det på eran första tävling? 

Jag ska tävla för första gången nästa helg (inoffeciellt), men ser det mer som en träningstävling. Men, det som oroar mig lite är slalomet. Nimbus kan inte slalomet över huvud taget! Vi har tränat på det lite, både med bågar och utan, men han kan det inte. Och vad jag minns rätt får man inte nudda hunden eller hindrena under loppet? Eller? Jag vet säkert att man inte får nudda hindrena.

Så har ni kanske en video på eran första tävling? Eller vill dela med er av era erfarenheter eller tips? Börjar bli riktigt nervös…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fruset blåbär
2014-05-03 18:32
#1

Tja vi DISKADE oss i både hopp och agilitylopp vår första tävling! 😂.

Men det bästa är att vi då liksom nu går ut på planen för att ha roligt i hop! Har vi inte kul utan att det blir en jakt på något hela tiden så är det inte värt det (för mig i alla fall) Visst har jag mål och vill att vi ska ta pinnar och flytta upp och visst vore det kul att kvala till SM men vi har kul och ser varje lopp som en chans att lära oss vad vi behöver trä na mer på tillsammans!

Dessutom ser jag aldrig de andra tävlande som konkurrenter - det enda jag tävlar mot är mig själv och min hund. Att försöka göra ett bättre lopp och färre misstag.

Det är min filosofi och hittills verkar den fungera. Många som ser oss säger att vi ser ut att ha roligt ihop och att min hund ser glad ut! Och för mig är det huvudsaken!

I söndags var vi på tävling men då min hund visade att något inte var bra så bröt vi. (visade sig att hon hade livmoderinflammation - så det var inte så konstigt att hon inte var så sugen)

Du får inte röra hunden och hunden får inte röra dig! Innan ni har startat får du dock pilla hur mycket du vill på din hund för att få den i start possition 🙂 Stort lycka till och kom ihåg att ha KUL!

Frida B
2014-05-03 18:48
#2

#1 det ska jag ta med mig! Att inte se de andra som konkurrenter… Haha jag förväntar mig inte att vi ska klara oss utan att bli diskade, tror vi åker pga slalomet haha… Men som du säger, vi är där för att ha roligt! 

Men antar att man får ta på hunden koppel osv direkt när man är klar? Nimbus är inne i någon fas, så litar inte riktigt på honom och är rädd att han springer iväg när vi sprungit klart om han är utan koppel för länge haha..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fruset blåbär
2014-05-03 21:11
#3

#2 Ja kopplet ska flyttas från start till mål så du kan ta på koppel på en gång!

Jag har dock tränat in min tjej på en målbelöning! Vi har en godispåse som hon springer till efter målgång som vi öppnar tillsammans och hon får godis innan jag kopplar upp. På de flesta tävlingar finns en korg eller liknande som man kan lägga en belöning i.

Vi har en procedur innan, när det är ca 4-5 hundar kvar går vi till korgen och Dizzy får en godis - jag taggar upp henne och sedan lägger jag i påsen så hon ser, sedan går vi och taggar vid start! Funkar bra för oss då hon inte är en hund som skulle springa av banan för att belöna sig själv även om man springer förbi målet!

Det kommer att gå bra och ni kommer att ha KUL! 👍

Frida B
2014-05-03 23:07
#4

#3 Kanske man ska testa, att lära in någonting sådant! 👍

Ja kul kommer vi ha! Hoppas bara att jag kommer ihåg banan nu också…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kitten86
2014-05-13 21:07
#5

I mitt och Rivers första lopp så blev vi diskade innan vi ens hann ta första hindret 😃 River var så taggad att han försökte tjuvstarta, och sticka runt första hindret, vilket jag hann uppfatta och stoppa. River gjorde en loop innan hindret och när han vände tillbaka så snuddade han släpet på tunneln som låg parallellt med första hoppet. Så det blev disk…

Vi gjorde om starten och gjorde därefter ett klockrent lopp med ett underbart flyt vilket var superkul, men som sagt tråkigt då det inte gav oss ett resultat!!

Se verkligen till att inte psyka ut dig själv framförallt. Lägg inte för mycket energi på hur andra ska handla sin hund (visst kan man ta inspiration eller se en person som kommer på en bättre lösning än en själv). Ta vara på tiden för banvandringen så att du är säker på HUR du ska göra med din hund. Själv brukar jag ha både en plan A och en plan B för min handling (plan B kan komma till hands om jag inte hinner till den position som jag skulle vilja hinna till t.ex. beroende på hur banan är byggd). Se till att ha roligt med din hund också!! Eventuella fel ska du inte skälla på hunden för då det i 99% av fallen beror på något du gjort 😉

Lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frida B
2014-05-13 21:11
#6

Haha diskade i båda loppen… Första loppet för att Nimbus kände att han behövde lätta på trycket, så han sprang av plan (artig som han är) och satte sig. Andra loppet diskade vi oss med mening, då jag kände att det inte är någon ide då han var alldeles för taggad för att ta slalomet över huvud taget. Så jag skippade slalomet, men sedan vägrade han på däcket och slog i ryggen på något konstigt sätt så han fick ont och sprang av planen… Men självklart blev jag inte arg på honom, han kan inte hjälpa att naturen kallar ibland! Även fast han var alldeles nyrastad…

Vi var väl inte riktigt tävlingsredo men detta var egentligen bara för att se var vi stod i träningen någonstans och hur han klarade sig på tävlingar när vi väl var på banan, och inte bara satt och tittade på!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Kitten86
2014-05-13 21:16
#7

#6
Så kan det gå 😉

Visst är det så att man även behöver en viss träning på att tävla så att man har koll på sina egna tävlingsnerver samt att lära sig hur ens hund fungerar i dessa sammanhang (hur man kan värma upp/förbereda sin hund t.ex).

Bättre lycka nästa gång! Kan bara bli bättre härifrån!!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Frida B
2014-05-13 21:18
#8

Ja, vi hade åtminstone kul! Så nu blir det många mer träningar på slalomet, däcket och platten haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Michaela-N
2014-05-14 18:20
#9

Haha, oj… Var ska jag börja?

Det var för lite över två år sedan, på Ungdoms-DM. Hugo bröt redan vid startkommando, bestämde sig för att publiken var mer spännande än några sketna hopphinder. Så jag klev av banan och grät resten av dagen haha.

http://mnordlin.wordpress.com/2012/05/20/beslut/

Frida B
2014-05-14 21:06
#10

#9 haha då är det inte bara jag och Nimbus som tabbade första gången! Fast jag hade väntat mig det, och gick av planen med ett leende på läpparna, en glad och icke skitenödig hund i famnen och framför mig hade jag skrattande vänner… Haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ronja06
2014-05-16 00:00
#11

Vår debut var verkligen inget att hurra över. Det var totalt kaos och hjärtegråt. Min första hund, och vårat första lopp skedde år 2008.

Mvh Emelie Förlägen

Wenniz
2014-05-16 09:58
#12

Min första tävling med min gammeltant var rena katastrofen, halva banan gick bra med både slalom och alla kontakt och tunnelhindern, sedan kom vi till Vippen - hon tog kontaktfältet men sedan stack hon och körde sitt egna rejs på agilityplan och sedan sprang hon upp till lydnadsplanen där de tävlade lydnad haha.

En klubbtävling var detta, jag var inte nöjd med hunden tyckte det var roligt. :)

______________________________________________

Detta var ingen tävling men men…

Förra veckan på agilitykursen fick vi testa på en minibana, min nya agilityhund är j*kligt snabb…. en whippet såklart… hon kom från ett hopphinder och skulle sedan in i slalom men hon barshade nästan in i slalomet då hon kom in i för hög fart och hon fick aldrig till något galoppsprång emellan, så såklart missade vi ingången till slalomet hela tiden haha.

Sedan på andra banan som var en "speedbana" gick det inte alls, för hundens del gick det bra men inte för mig. Jag är inte lika snabb som min hund tyvärr så jag virrar bort mig själv och glömmer lite var jag hade min hund haha. :) Händer att jag också springer in i ett hinder eller två. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Upp till toppen
Annons: