Annons:
Etikettinlärning
Läst 1080 ggr
[herdehund]
2014-05-04 22:40

Tips på inlärning av slalom

Behöver tips på hur jag lär in slalomet på det mest effektivaste sättet. Vi har bekantat oss lite med slalomet och då har jag med hjälp av handen hjälpt henne igenom slalompinnarna men det känns som om hon inte förstår innebörden i det hela. Tips? Och sen undrar jag även hur ofta man bör pausa i träningen för att inte trötta ut eller tjata ut det?

Annons:
PudelPepp
2014-05-05 07:27
#1

Jag har klickat in hela slalomet, och nu efter 1,5 år sitter det äntligen:) Börja med två pinnar och gör ingenting, sen när han får igenom klickar och ge belöning vid nästan nästa ingång. Fortsätt så från olika vinklar och sen lägger du till två pinnar i taget. Det ar lite tid men i slutet kan han det utan att du behöver stå där och vifta. Sluta träna när det går som bäst. Det är lätt att man gärna vill fortsätta då men det bästa är om man slutar då. Hoppas det hjälpte:)

Mapel
2014-05-05 08:44
#2

Vi gjorde liknande som #1 vi började när han var en liten valp och lärde honom portar så vi hade två slalompinnar och lärde honom gå igenom dessa och belönade vid nästa ingång så att han kom rätt för att fortsätta med fler portar, använde klicker och shaping. Detta lärde vi in från massa olika håll så att han alltid visste vilket håll han skulle in från, sen la vi helt enkelt på en port till och gjorde samma sak där. Efter att vi lärt honom två portar så slarvade vi lite och började köra lite mer på riktiga slalom men det klarade han galant! Nu är vi uppe i 6 portar utan problem, ska precis börja länga ännu mer. 

Ett tips kan vara att lära hunden fingertarget eller handtarget så att man kan visa vart hunden ska utan att den ska följa en godis, de är ofta lite mer uppmärksamma på vad de gör då än om de bara försöker få tag i godiset :)

Upp till toppen
Annons: