Annons:
Etiketttävling
Läst 711 ggr
PudelPepp
5/5/14, 7:22 AM

Tillåtet?

Är det tillåtet att hunden har färgad päls när man ska tävla? Jag vill ju så gärna göra dipdye på Charlie men är rädd att jag inte kommer få tävla då. Så får man färga hundens päls och tävla i agility?

Annons:
Frida B
5/5/14, 7:55 AM
#1

Tror inte det ska vara några problem, borde ju kunna liknas med att klippa hundens päls? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jetaime
5/5/14, 9:35 AM
#2

Varför ska du färga hundens päls?

smurfan-13
5/5/14, 9:37 AM
#3

Jag skulle inte vara så säker på att det inte räknas som doping. I agility kvittar det ju egentligen, men jag tror dopingreglerna gäller samtliga grenar o i utställningsvärlden är det väl klassat som doping?

Frida B
5/5/14, 9:57 AM
#4

#3 i utställning är det inte tillåtet men i "sportvärlden" räknas det verkligen som doping då?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
5/5/14, 10:05 AM
#5

#4 tror att det är samma dopingreglemente för både utställning och "sportvärlden", och är det det så blir det ju doping hur fånigt det än kan verka

Frida B
5/5/14, 10:11 AM
#6

#5 hmm… vet inte det, de flesta "sporter" (hittar verkligen inget bättre ord just nu) går ju under sbk vilket inte utställningar gör.. Men vet inte haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
5/5/14, 10:22 AM
#7

"Du får inte påverka en hunds prestationsförmåga eller temperament vid träning eller tävling genom att ge den läkemedel, läkemedelssubstanser eller andra ämnen. Du får heller inte påverka hundens prestationsförmåga eller temperament genom till exempel akupunktur och ultraljud. Aggregat eller liknande som påverkar din hund genom en elektrisk stöt eller annan olägenhet får du inte heller använda. 

Det finns karenstider för olika medicinska preparat, substanser och andra behandlingar. I bilaga 2 till föreskrifterna om träning och tävling med djur finns en karenstidslista. Du hittar föreskrifterna till höger."

Detta står på jbv… Man kan även söka dispans från dopingförbudet. Men enligt jbv är färgning av päls tillåtet på agility, då det inte påverkar prestationsförmågan eller temperamentet på något sätt. Men bäst är att fråga någon.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
5/5/14, 10:46 AM
#8

jbv och skk har båda dopningreglementen. Här http://www.skk.se/utstallning/regler/doping/ kan man läsa om skk o det som gäller för hundsport.

Lite snabb koll verkar dock som att färgning gäller enbart vid utställning :)

enbartmalin
5/7/14, 12:57 PM
#9

Dumt att chansa kanske, är det så viktigt att färga hunden?

Hälsningar Malin

molam
5/7/14, 1:36 PM
#10

Jag vet inte, har aldrig funderat på att färga min hund vilken ras det än hade varit, varför vill du färga den?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Michaela-N
5/7/14, 5:08 PM
#11

Tyvärr inte enligt reglerna, men å andra sidan finns det nog inte så många domare som skulle diska hunden för att pälsen var färgad på svansen.

Upp till toppen
Annons: