Annons:
Etikettträning
Läst 683 ggr
Michaela-N
5/8/14, 8:11 PM

Tränar du hela banor?

Tränar du hela banor när du tränar eller oftast bara kombinationer/korta övningar?

Annons:
Ellensandahl
5/8/14, 8:57 PM
#1

Vi klarar nt riktigt av en hel bana än:) Jag å min pudel lär oss så gott vi kan, just nu går vi en handlingkurs super kul!

IngaTrnqvist
5/8/14, 9:18 PM
#2

Mest hinderinlärning och små kombinationer ännu, vi har inte tillgång till bk just nu, så vi kan inte träna hela banor eller alla hinder.

Jetaime
5/8/14, 10:39 PM
#3

Vi brukar köra små enkla baner med kanske 12-16 hinder ibland men då kan det vara att vi stannar upp för ett klätterhinder tex. tar på koppel och går bommen. Eller att jag har en skål med godis efter A:et. Eller stannar och berömmer efter slalomen. Men oftast är det kortare kombinationer.

Tex. slalomen enskild eller tillsammans med nått vanligt hinder. Lite olika kombinationer av hinder för att öva svängar osv. Kortare raksträckor för att öva på att skicka…

Ronja06
5/8/14, 11:21 PM
#4

Tävlar aktivt, men tränar nästan aldrig på hela banor. Förutom att jag är för lat för att bygga upp komplett bana själv, (är vi fler på träningen blir det ofta 15+ hinder dock), så känns det mer givande med att träna korta intensiva kombinationer med fokus på svårigheter vi har. Utveckla, forma och anpassa utefter att träningen går. Att byta vinkel på ett hinder kan spela stor roll på hur man ska hantera situationen mest effektivt! Och det tror jag man gör igenom att bygga kortare kombinationer. 

När jag var yngre byggde jag gärna upp hela banor. Nu i efterhand inser jag att det inte var ultimat eller givande över huvud taget för mig eller hundarna. Blev mer kvantitet än kvalité på träningen. My opinion. Mer "åh vad bra vi klarade banan med inga hinderfel!", men i själva verket var arbetet och handlingen från start till mål inte direkt vackert, smidigt eller av vinnande slag. Likväl körde jag gärna längre kombinationer med hinder innan hunden var säker på hindret enskilt. Ex. självständiga KF, ett slalom med säkra ingångar och stabilitet, eller höger-vänster kommando. Likväl kunde jag gärna introducera byten på banor och kombinationer utan att ha gett hunden goda förutsättningar att utföra det bra osv. Jag har hittat min träningstyp - och det är hindersäkerhet först, sedan kombinationer. Någon gång i månaden kanske köra komplett bana, om ens det…

Mvh Emelie Förlägen

smurfan-13
5/9/14, 10:09 AM
#5

Just nu tränar vi enbart hoppteknik och slalom, men under vinterträningen blev det en bana i veckan m träningsgruppen. Nu har jag springförbud ca en månad till (fick barn för 4 veckor sen) & under den tiden blir det inga banor eller längre kombinationer. Passar dock ganska så bra m slalomtragglande o satsa på en bra hoppteknik under denna perioden ;) Hunden klarar banor i hopp klass 1 förutsatt att det inte är något slalom i. Balanshindren har vi inte påbörjat träningen än.

CelsiusT
5/9/14, 12:23 PM
#6

Här blir det blandat. Mestadels tror jag ändå vi kör kombinationer och svårigheter. Men inför tävling så blir det mer banor för att man ska komma in i det. Skulle nog behöva köra mer banor in imellan också för jag har själv en svårighet och det är att jag har svårt att hålla fokus genom en hel bana, efter halva banan så orkar min hjärna inte riktigt med längre och jag tappar gärna bort mig trots att jag var väl förberedd. Och med tappar bort så menar jag inte väg utan handling och fokus. Tyvärr har det varit det vi förlorat mest på vid tävling, att jag inte håller fokus (stackars min hund som alltid har full fokus och vill prestera på tävling, han borde ha en matte utan ADHD).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Neoverona]
5/9/14, 2:29 PM
#7

Nej det gör vi aldrig, utan bara hinderkombinationer. Hela banor blir bara på tävlingar.

Kitten86
5/13/14, 8:58 PM
#8

Jag tränar blandat med min hund. Ibland mer fokus på vissa enstaka hinder och ibland kortare/mindre kombinationer och ibland större/längre kombinationer för att träna på handling och vissa svårigheter som vi kan ha eller stött på.

Hela, längre banor, brukar jag bara träna någon gång ibland eller när jag är på kurs. Kör jag en hel bana brukar jag bryta ner den i sekvenser först innan jag tar hela. Annars blir det hela banor endast i tävlingssammanhang.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: