Annons:
Etikettinlärning
Läst 944 ggr
josefinb
5/13/14, 8:32 PM

Hopp över hinder

Hejsan! Jag har en liten sheltietik som är lite över året som jag nu börjat träna agility med lite försiktigt då hon tidigare blev opererad mot patellaluxation så tar vi det lugnt. MEN, när jag ska skicka henne över hopphinder så går hon exakt där jag går. Så har ni nått tips på hur jag ska lära henne att hon ska jobba lite ifrån mig & att jag ska kunna skicka henne på ett hinder bara? :) Hoppas ni förstod, vart lite rörigt märker jag…

Annons:
josefinb
5/13/14, 8:32 PM
#1

Kan tillägga att jag verkligen måste dra med henne med handen över hindret :p

Frida B
5/13/14, 8:47 PM
#2

Testa att jobba med extern belöning! Alltså att du belönar på avstånd :) Ett exempel: Du lägger en godisbit i en synlig skål (eller leksak eller vad hunden nu föredrar) och när den tar ögonkontakt säger du varsegod och låter hunden ta belöningen. Lägg då belöningen lite längre bort, så att hunden belönas bort från dig. När hunden lärt sig att den får belöningen på ett varsegod, kan du börja lägga in det i träningen :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

josefinb
5/13/14, 9:14 PM
#3

Jag har kört de, men det är om de är flera hinder som kanske står bredvid varandra så man måste styra i en båge eller emellan hindrena, det är då de krånglar som mest & hon ska gå bredvid mig typ, haha :( Det är inga andra hinder utan bara hopp :$

Frida B
5/13/14, 9:21 PM
#4

Lär "fram"? Att hunden ska springa framåt allt vad den har! Det här förklarade någon på facebook, har kopierat:

"Kasta leksak och säga "fram" samtidigt och hunden gasar iväg. När hunden kommer tillbaka med leksak, så kasta iväg den direkt och säg fram. Efter några gånger kommer hunden förvänta sig att du ska kasta leksaken direkt och börja ge sig iväg, säg då "fram" och sedan direkt efter kasta leksaken. Leksaken blir både som en "dragare" och belöning. 

Med hinder kan man sätta upp en raksträcka, springa med hunden, säga "fram" och kasta leksaken. Att kasta iväg något framåt ger ofta lite acceleration också och det vill man ju ha i fram-kommandot."

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

josefinb
5/13/14, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När man kör dessa tex så måste jag verkligen dra hela handen över hindret, förutom över första hindret. Tror du ett sånt "fram" kan hjälpa på de? :) Tränar ju även med min äldsta men det problemet har jag inte haft med henne, haha :$

Frida B
5/13/14, 9:31 PM
#6

Det kan hjälpa! Om du lär henne att köra gärnet på en raksträcka, med hopphinder, så kommer det kanske av sig självt. Sedan lär jag in den blåa linjen som "ut" (ropar "utututututut", ska han som den gröna säger jag "hopp ininininiin" och visar med handen) :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
josefinb
5/13/14, 9:34 PM
#7

Aaahh, smart! :D Får testa :) hon får ju inte köra järnet än utan måste ta det lite lugnt iaf & får inte hoppa på riktigt så jag har ju inga pinnar uppe utan de ligger på marken, hihi

Frida B
5/13/14, 10:00 PM
#8

Nej juste, men samma princip :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mapel
5/14/14, 7:58 AM
#9

Jag tror också på att lära ett fram kommando. Det har vi på vår kille, annars är han ganska bunden vid mig, men såfort jag använder vårt kommande för fram så hoppar han utan problem. Vi har även använt det på ungefär samma sätt som det du ritade. Men såfort han ska hoppa bort ifrån mig så skickar jag honom framåt med kommandot. Funkar super! 

Lycka till :)

josefinb
5/14/14, 8:23 AM
#10

Åh, perfekt! :D Då får jag lära in henne de, hihi :)

Upp till toppen
Annons: