Annons:
Etikettträning
Läst 2692 ggr
Sheltieliv
5/21/14, 8:43 AM

Öka farten?

Jag har börjat träna en hund i agility, problemet är farten. Hon travar eller småspringer. Hon tar inte leksak i överhuvudtaget, men är en riktig gottegris. Det enda hon dock blir lite snabbare av är korv. Hon taggar väldigt mycket före start, så det jobbar vi mycket med att jag släpper henne när hon är jättetaggad (och tjuvstartar, så starterna förstör vi helt ;) ) och genom det har farten ökat lite. 

Vi försöker köra korta enkla pass, med extern belöning (godis i skål), så att hon inte ska titta på mig. 

Ett stort problem ligger i att hon inte är bekväm med mig, hon är en riktig hussegris och travar ibland sakta samtidigt som hon söker efter blicken med honom. Men får man henne att gå igång så släpper hon det och kör på. Som sagt taggar hon igång väldigt mycket och tjuvstartar och det känns som att hon ska flyga iväg i världens fart - men icke. Någon gång har hon dock lite mer fart när vi kör raksträcka med 1-3 hinder. 

Så jag antar att jag söker både dels hjälp med fartövningar och så, och dels tips för att öka hennes vilja att jobba med MIG, hur vi blir ett team. 

Hon är en klass 3 hund som höll på med agility för några år sedan, men sen inte har gjort det fören nu (började träna henne lite smått förra året, men fick lägga ned det och har nu återupptagit). Men "på sin tid" hade hon fart tydligen, bara det att vi måste hitta den igen. 

Problemet är också att jag som sagt bara lånar henne, så har henne inte hos mig och kan bygga upp relationen på samma sätt och träna henne lika ofta. Ska dock ha henne under helger nu.

Annons:
Michaela-N
5/21/14, 11:26 AM
#1

Har hon tävlat i klass 3 finns ju farten någonstans inuti henne 🙂

Det jag har tränat på när jag velat få upp farten, är raksträckor med enkla hinder, bara hopphinder eller hopphinder och tunnlar. Spring framför så snabbt du kan och vifta med belöningen så att hunden verkligen speedar de sista hindren för att nå belöningen. Använd bara det godaste som hon verkligen kämpar som hårdast för. Däremot kan överanvändning av favoritbelöningen göra det motsatta, att den tappar sin lyskraft. Om du har en svårmotiverad hund dvs.

Monstertassar
5/23/14, 9:54 AM
#2

Även jag kör raksträckor och övar massa fram, fram, fram för att få mera tryck och undviker att krångla till med svängar och så tills hunden börjar få mera fart och börjar sen med lite u-svängar. Min schäfer på 37 kg tik (oftast är hundarna runt 20+- och neråt som presterar snabbast) fick en tid på ca 34 om man bortser från att hon tog ett fel hinder så vi fick ta om och den som vann hade ca 31 sek och då var de medan hon inte var i hennes snabbaste period  och en klass 2 bana.

Så skulle fokusera på att göra det busenkelt för hunden så att den och du tycker att ni lyckas och inte krånglar med massa svängar mm. Ta och kör bara ett hopphinder då och då när du börjar med svängar och beröm direkt efteråt så att han får förväntningar på belöningar bara efter ett hinder och taggar upp sig lite. 

Hon har nu börjat öka fart med mycket framåt övningar. Vet de som har godis i en skål med lock och kastar fram och springer sen för att öppna upp den för att ge hunden. Min egna är galen i leksaker och vägrar ta godisar, vilket jag inte stör mig på direkt.

Sheltieliv
5/27/14, 2:49 PM
#3

Tack för tipsen :)

HannaGeni
6/1/14, 2:35 AM
#4

Binda korven i ett långt snöre så hon får jaga ikapp belöningen?

 Ha godis i en matskål och att ni tävlar om att komma först, är hon för långsam tar du retsamt belöningen och ni provar en gång till. 

Mina hundar har jag tex lärt att när jag tar i halsband/sele så ska de dra framåt och när jag släpper rusar de framåt i full fart. 

Min äldsta hund har jag lärt att leka (hon var totalt ointresserad av lek och leksaker)och visst det tog tid men det är helt klart värt det, har man en matglad hund kan man överföra värden från maten till leksaken. Jag gjorde på flera olika sätt bla gjorde jag sönder en tennisboll (skar en repa i den)och pratade med hemlig/mystisk röst med bollen samtidigt som jag la i godiset. Jag ignorerade hunden hela tiden medan jag pratar med bollen och lägger i godis. Detta väckte min hunds nyfikenhet så hon var ju bara tvungen att undersöka bollen och när hon gjorde det öppnade vi gemensamt bollen och hon fick en jackpottbelöning! Idag springer hon glatt iväg och hämtar en boll i full fart (utan godis i). Jag jobbade också med kamplek och shejpade henne att dra mer och mer och belönade med favvogodiset. Ta gärna en kampleksak som är mjuk och bekväm för hunden att ha i munnen (tex fleece, fårskinn eller liknande). En "leksak" som hon verkligen går igång på är egentligen en kattleksak, en mus som man drar upp i ett snöre och som sen vibrerar. Försök hitta vad hunden går igång på och använd det som belöning!

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Upp till toppen
Annons: