Annons:
Etikettinlärning
Läst 7967 ggr
LekGott
5/31/14, 7:41 PM

Nybörjare-Tips?

Har en aussiekille på 7 1/2mån son jag såsmåningom vill träna och ev tävla agility med. Vad kan jag börja träna redan nu? Vi kör mkt dogparkour och kör mkt självkontroll där o vänta på "hopp upp" osv. Men tar gärna tips :D

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Annons:
Sugar Mist
5/31/14, 7:57 PM
#1

Tunnlar! En massa träning på tunnlar! Började träna det med Flynn redan som 12v valp och han rejsar igenom både böjda, platta, raka, korta och långa tunnlar nu och tycker det är skitkul.

Att kunna följa både från vänster och höger sida är något man kan träna på, och att runda stolpar/träd är också något man kan träna.

-

Summerdogs
5/31/14, 8:13 PM
#2

Som #1 sa tunnlar men också slalom! Jag tränar en hel del slalom (eftersom det är det jag har hemma) med henne. Jag upplever slalom som det svåraste hindret eftersom det krävs en del träning för att få ett riktigt bra flyt. :) Sen är gungbrädan inte heller är jättelätt men det är ju en annan historia.

Sugar Mist
5/31/14, 8:45 PM
#3

#2 Slalom hade jag varit försiktig med, det sliter en del på hundens kropp.

-

LekGott
5/31/14, 8:48 PM
#4

Tack för tipsen :D kommer ni på fler som kan va bra får ni gärna uppdatera :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
5/31/14, 8:52 PM
#5

Att kunna ha hunden på både höger och vänster sida! Sen att skicka mellan två hinderstöd tex. (som ett vanligt hopphinder fast utan bommen mellan, nått litet hinder kan man ju köra) och som tidigare är nämnt så kan man köra tunnlar.

Klätterhinder tycker jag man kan vänta med så man lär in dom rätt och hunden inte skadar sig eller blir rädd för dom.

Jag skulle även börjat med externbelöning och tränat på att hunden inte ska vara så beroende av var du är på planen/banan/runt hinderna.

HannaGeni
6/1/14, 2:44 AM
#6

Handling kan du träna mycket utan hinder (och med hinder fast ingen höjd). Att stanna o inte tjuvstarta, hoppteknik, att lyssna på kommandon i både fart och hög arousal/stress, höger o vänster, tunnlar, tajta svängar, jobba med att springa i full fart på kommando, kontaktfältsbeteende (kan du jobba på utan själva hindrena ibörjan)

Slalom skulle jag vänta med, det sliter väldigt mycket på kroppen! Låt honom växa färdigt ordentligt först.

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Annons:
LekGott
6/1/14, 3:51 AM
#7

Tack för tipsen! Ja höjderna på hindren och slalomen väntar vi med :)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Michaela-N
6/2/14, 7:26 PM
#8

Jag skulle vara mycket försiktig med tunnlar. Främst av orsaken att det är väldigt lätt att få en tunnelgalen hund - många av mina vänner har haft svåra problem med sina hundar som tar alla tunnlar de ser så fort de kommer till en hinderpark. Lär in både korta, långa, böjda och raka tunnlar, och sedan räcker det, träna mycket hellre på att kunna runda hinderstöd med bommen på marken, lär in byten, svängar mm. Du kan göra mycket av det där redan nu. Träna "UT!"/"Fram", dvs. att hunden har som ett sug framåt i riktningen när du ropar ditt kommando.

Det finns MASSOR av grejer du kan träna - men det viktigaste är variation, glöm inte det!

Här är en film med lite tips:

Mapel
6/2/14, 10:54 PM
#9

Min kille är snart ett år och vi har tränat lite smått på agilityn under valp/unghundstiden. Men eftersom vi inte direkt har tillgång till någon agilityplan i närheten så har vi tränat på en massa annat som kan vara bra att ha! Som tex gå åt höger och vänster. gå runt saker till höger och vänster, gå framåt, och lite allmän fjärrdirigering. Vi har lärt in Kontaktfält genom att använda targetplattor som vi lärt in utanför agilityplan och så har vi tränat en del på slalomingångar. Finns massa roligt att träna på innan man kan börja ordentligt! :)

LekGott
6/2/14, 11:44 PM
#10

Jag var med några andra tjejer med aussies idag o tränade/kollade på när dom körde lite lätta agilitybanor. La ner hundren på lägsta o körde lite med Lego, samt en rak tunnel. Han va hur duktig som helst trotts första gången och mig som var överallt o ingenstans haha. Ni behöver inte gå på mig om han han inte ska hoppa, de e som o springa över pinnar i skogen, vilket han gör var o varannan dag… Va väldigt roligt att se att han tyckte de va så skoj, struntade fullständigt i hundarna som satt vid kanten o skällde. (Han är hundgalen o vill leka med alla, får oftast inte ens kontakt med honom) På onsdag börjar vår första agilitykurs och jag längtar. :) Tack för alla tips, ska absolut ta en hel del av dom till mig!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Monstertassar
6/3/14, 5:37 PM
#11

Du har fått många bra tips! :)

Vänta med sånt som kontaktfältshindren, förutom balansen på låg höjd(alltså lyssna nu, låg höjd som under hälften av normala höjden) kan du snart börja med och då i riktigt få repetitioner. Slalom bör du med vänta tills färdigväxt. 

Du kan alltid börja med ''fram'' övningar. Ha en godisskål några meter bort och skicka på ett ''fram'' eller vad för kommando du vill ha när hunden bara ska ta några hinder på rad i framtiden. Har stor användning av det med min schäfer när man inte hinner med i raksträckor och inte vill få massa ful snurrar och hund som tittar tillbaka och missar. 

Ska du även ha 2på2 som kontaktfälts beteende kan du börja träna in target på platta redan nu och börja öva på att kunna skicka framåt till en utan att du måste stå bredvid. Mycket självständighet behövs på banan sen :)

LekGott
6/3/14, 8:02 PM
#12

Tack för svaren =) 

Vrf vänta med Kontaktfält? Ser inget som kan skada hunden där så som ev slalomen eller höga hinder!

Target kan han hyfsat men går alltid att träna mer på =)

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Jetaime
6/3/14, 9:30 PM
#13

#12 Hunden kan ramla/hoppa ner på hög höjd och skada sig eller bli rädd för hindret.

Annons:
LekGott
6/3/14, 11:50 PM
#14

#13 Fast man ser väl till att hålla sig nära hunden? kommer inte släppa upp honom där utan sele att hålla/kunna ta tag i i början!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Michaela-N
6/4/14, 8:02 AM
#15

Balans och gungan tycker jag personligen att du kan börja med redan nu. A-hindret utgör ett enormt slitage på armbågar, så där får du avgöra själv hur du vill göra. Precis som du säger så låter du ju inte hunden ta hindret själv, utan du håller i. Det är kanon att börja med Kontaktfält tidigt. Lägg ett konsekvent beteende redan nu så sparar du massor av tid senare.

Jetaime
6/4/14, 11:03 AM
#16

Det är ju såklart upp till var och en hur man vill göra där. Jag hade personligen väntat med det, eller iallafall varit två personer (speciellt om man har stor hund) så man kan gå en på var sida. Även om man håller i hunden är det lätt att dom hoppa/ramlar av/blir rädda ändå :)

LekGott
6/4/14, 11:57 AM
#17

Självklart! O uppskattar alla tips o råd jag får. :) är inte alltid man tänker på allt själv. Självklart är säkerheten viktig och glad att ni påpekar vad man ska tänka på. Tack igen för alla tips, väldigt uppskattat. Ikv är vårt första kurstillfälle och får se va vi går igenom då :) ska bli riktigt skoj!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Monstertassar
6/4/14, 5:16 PM
#18

Om du kommer ha 2på2 på a-hindret så skulle jag inte köra med stopp nu då de sliter som bara den och även att springa ner för A-hindret sliter så därför säger jag vänta. Balansen är inte så farlig som resten, men som sagt hunden kan flyga av för tidigt på nerfarten vilket gör de i princip som att du skulle låta hunden hoppa ett hinder på höghöjd och därför smart att börja lågt :) Gungan sliter även den när den slår i marken med hunden på, men du kan alltid börja träna in ljudet och bara så bredvid gungan med hunden.

https://www.youtube.com/watch?v=YQR7_dYdrVs7

Ungefär så här gjorde jag, men på steg 2 gjorde jag först bara med att låta hunden sätta framtassarna när den delen som slår den var lite lägre och lätt hunden få fortsätta öva på ljudet och få in att det kommer slå ner under tassarna. 

I den ovan lämpar sig inte början så mycket för en tung hund(finns dock att ta del av), men som de visar sen när de kör hela så bör du ha en medhjälpare som saktar ner gungans fart när den är på väg ner så att hunden aldrig kommer uppleva gungan läskig för då kan ni få riktigt hårt arbete framför er. 

https://www.youtube.com/watch?v=zYHv7Kb3VFY

Efter ungefär halva video visas de hur jag menar :)

LekGott
6/4/14, 10:45 PM
#19

Hmm ja va ska vi säga om den här starten på kursen… Stressade hundar, koppel överallt, trångt och flängit… Förvånande nog gjorde Lego alla momenten med bravur, instruktören fråga om vi hade gått kurs innan. Nej han är bara väldigt våghalsig, på gott och ont. A-hindret provade vi på och han älskade de totalt men hade sjukt brottåm… Vi kommer jobba med att lugna ner honom, farten är nog inte de stora problemet med denna hunden. Tog även tunneln som om han inte gjort annat, även långhindret och balansen va inga problem (vi gick två st, en på varje sida o med en hand i selen), vippen och platta tunneln körde vi inte denna gången men den platta kommer nästa gång. Vippen kommer vi antagligen inte köra alls denna kursen. Lego tyckte de va väldigt skoj men svårt på liten yta med mkt hundar o människor som han älskar.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

HannaGeni
6/6/14, 11:07 AM
#20

Det finns som sagt mycket du kan träna redan nu även om du inte har höjd på hindren. Jag ser inga problem med att börja med balansen redan nu, ska du tex ha running contacts så tar ju det lite tid och då startar du inte på full höjd. 

Här finns en bra film med tips på vad du kan göra redan nu:

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Annons:
LekGott
6/16/14, 11:00 PM
#21

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10152489827234313&id=852544312 Legos första "riktiga" bana på 4de kurstillfället :) om någon vill se så finns den i länken :) inga påhopp tack!!

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Frida B
6/17/14, 12:06 AM
#22

#21 snyggt! Ser riktigt bra ut, av det jag såg! En fråga bara, varför valde ni att ta med bordet? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LekGott
6/17/14, 8:46 AM
#23

Jag vet faktiskt inte vrf dom valde att ha med de på kursen eftersom det inte längre finns med på tävlingarna men för Legos del så va de nog rätt bra o få några sekunder att andas på :p

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Upp till toppen
Annons: