Annons:
Etikettträning
Läst 1057 ggr
[Sara-Kpop]
2014-06-15 18:20

Hopp teknik

Hej jag och min hund Elton (bichon havanias) är ganska nya inom agilityn men har tävlat lite smått och för ett tag sedan så fick han problem med sin nacke, vi gick under tiden problemet uppstod på kurs agility fortsättning. Grejen är den att han inte visade ett enda tecken förens det gjorde jätte ONT! 

Vi gick hos massör och kiropraktor ett antal gånger och han är nu helt frisk. Men under tiden han hade problemet så rev han hinder och en del gånger gjorde det väldigt ont. Efter det så började han stanna upp innan han hoppar tror det heter (taxera? )

Jag gick sedan tillbaka för att få en extra koll så han verkligen inte hade ont men de sa att det var inget som var konstigt. Så sen dess har vi tränat som vanligt och gått ytterligare en kurs men han har aldrig slutat taxera. Jag själv tror det är något som har sätt sig i huvudet på honom " åhh nej det kommer göra ont jag måste taxera innan jag hoppar" 

Men det tar sådan tid när han gör så… Nått tips på hur man kan träna bort det? Det är inte alltid han gör så men väldigt ofta. 

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Annons:
workwithpaws
2014-06-15 21:23
#1

En på min klubbs hund taxerar, vet att dom slet väldigt mycket för att få bort de. Dom la bommar på marken, precis som man kör för hästar och sedan så träna dom mycket raksträckor och så..

VStromberg
2014-06-19 23:31
#2

Jag hade sänkt hindren till att de bara är ett par cm från marken och sedan skulle jag höja successivt tills du är på rätt höjd. Taxerar han fortfarande då, så skulle jag nog fundera på om han verkligen inte har ont längre. 

Hoppar han över andra grejer/hinder?

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Kadoor
2014-06-20 22:33
#3

Är själv inte så insatt men det första jag kom att tänka på var att kanske börja om lite med höjden igen. Att inte börja med höga hinder nu direkt, utan att träna på lägre och visa honom att det inte gör ont om han river. När det går bättre så kan du höja successivt, som #2 skrev! Det känns ju som att han är osäker för att han tror att det kommer göra ont att hoppa, men om han lär sig att det inte gör det så kommer han kanske sluta. 
Jag är som sagt inte så insatt i agility, men ja… Om det inte är något övrigt fel på honom så känns det lite som att han är rädd att det ska göra ont. Hoppas verkligen det löser sig för er!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

smurfan-13
2014-06-22 23:41
#4

Det finns mängder m bra övningar för just hoppteknik och med en hund som din skulle jag nog faktiskt lägga en del fokus på att förbättra tekniken och bygga upp hans självförtroende igen. Jag går just nu en kurs i hoppteknik hos klickerklok (onlinekurs) som jag verkligen kan rekommendera! Tror säkert ni skulle kunna få bra hjälp för era specifika problem på en sån kurs.

Upp till toppen
Annons: