Annons:
Etikettträning
Läst 654 ggr
[Flopppan]
2014-06-17 21:31

Hjälp!

Har en 5 årig papillion (hane) som är duktig på att hoppa. Men han verkar inte alls intresserad av andra agility saker.. Han är också bara intresserad av att hoppa om jag har godis.. Att gå mellan stolpar måste jag leda honom. Och har övat ett tag på det och han lär sig fortfarande inte. Han är också ganska petig, och är i första hand utställningshund. Han klarar t.ex inte av att blöta ner sina tassar, han tar inte heller bollar eller pinnar. Han går bara efter godis och det kommer göra han fet om han måste få godis varje gång jag vill kunna hoppa med honom. 

Tacksam om någon ville ge tips!

Annons:
Frida B
2014-06-18 21:10
#1

Låter som om han inte riktigt förstår grejen, har du verkligen försökt lära och visa honom vad han ska göra? Finns många olika sätt att träna in de olika hindrena, och det finns 1000 olika belöningsmetoder! Men oftast behöver hundarna tänka lite själva för att lära sig. Tänk dig att någon försöker lära dig ett räknesätt. Det räcker ju inte med att dom visar hur du ska göra upprepade gånger, utan du måste tänka lite själv och sätta dig in i situationen för att lära dig på bästa sätt!

Gillar han sin mat? Om han äter torrfoder, kan du ju ta lite av hans torrfoder (ta lite av dagsgivan) och använda som belöning! Annars så kan man använda många saker, kan även träna upp leklusten hos en hund. Ingenting är omöjligt!

Är det något mer du undrar över så är det bara att fråga! Lycka till!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

VStromberg
2014-06-19 23:27
#2

Jag rekommenderar att du anmäler dig till en nybörjarkurs! 🙂 Där får du väldigt bra hjälp med din lille vovve.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Kadoor
2014-06-20 22:44
#3

Försök att göra det till en rolig grej, att ge honom en positiv inställning även utan godiset? Och kanske försöka minska på godiset och, som de andra skrev, hitta andra sätt att belöna på! Det finns ju många olika sätt att göra det på, godis är ju inte det enda. :)
Om inte motivationen finns där utan godis känns det inte som att ni gör det för skojs skull, utan bara för godisets. Men det är väl meningen att det ska vara kul att träna tillsammans, eller i alla fall en väldigt viktig sak. Eller har jag fel haha? Det är i alla fall så jag tänker! Så mitt tips är att försöka motivera honom och visa att det kan vara kul att träna, även utan godis. ;)
Nu ska jag inte skriva hur långt som helst, men jag kom att tänka på att kanske försöka stärka bandet mellan er, ytterligare om det går, kan hjälpa lite? Jag tror att det kanske kan hjälpa att göra så att ni vill jobba tillsammans som ett team och inte behöver använda en massa godis för att få över honom. Då känns det inte riktigt äkta. Om du förstår hur jag tänker, haha…
Vet inte om det är någonting som skulle fungera, men det var en tanke som dök upp och jag var tvungen att skriva ner det. För jag tror att om människa och hund har en bra relation så kommer träningarna bli mer jobb tillsammans, än jobb för godisets skull. Jag vet inte, andra kanske har andra tankar men! 
Kurser är säkert jättebra, som personen ovan skrev. Där får du säkert en massa kloka råd och en massa hjälp på vägen.

Hoppas att tipsen hjälpte lite. Är inte jätte insatt i agility men försöker hjälpa till så gott det går. Hoppas "problemet" löser sig för er. 🙂

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: