Annons:
Etikettinlärning
Läst 2134 ggr
Frida B
6/27/14, 10:28 PM

Vilken slalom metod använde ni?

Som rubriken lyder- vilken slalom metod använde ni när ni lärde in slalomet? Varför just den metoden? Tyckte ni den var bra eller ångrar ni att ni använde just den?

Själv har jag precis börjar lära in slalomet, och använder mig av allémetoden! Ska bli intressant att se resultatet sen :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
smurfan-13
6/27/14, 10:56 PM
#1

Jag började m allemetoden m min valp, men när det började bli dax att dra ihop det så började jag tveka. Dels var det vinter o all träning skedde i ridhus där jag inte kunde köra alle alls & sen hade jag läst att allemetoden ofta ger en hund som använder "enstegstekniken" vilket jag helt inte vill ha på min hund.  Så då blev det m hjälp av bågar istället. Hemma blev det först kompostgaller som bågar och när vi hade ett fungerande 12 pinnars slalom m det bytte vi så sakta ut kompostgallren mot hemmagjorda bågar (m kompostgaller går det verkligen inte att göra fel!). Nu ligger bågarna snart helt o hållet på marken och jag hoppas snart börja ta bort dem helt. Har varit jättenöjd m Knotts teknik, men ibland när det går väldans fort ser jag tendenser till enstegsteknik ändå :P och hur man tränar bort det vet jag inte :P (de flesta verkar vilja ha det på sin hund)

Nu har vi ju inte ett helt färdigt slalom än, men jag räknar m att det kommer bli stabilt, snabbt och bra när vi är klara. :)

josefinb
6/28/14, 10:17 AM
#2

#1 lite nyfiken, men hur gjorde du med kompostgallret? :)

smurfan-13
6/28/14, 11:44 AM
#3

#2 ställde de som V bara. Vet att vissa sätter fast dem m buntband i slalomet, men jag orkade inte det och det funkade ändå. :) Hade dessutom bara 6 par av kompostgaller, så det blev "bågar" i varje ände av slalomet och ett par i mitten (precis som på filmen ovan)

Monstertassar
6/28/14, 1:06 PM
#4

Kör alle och 2x2! Vill med allt få enstegsmetoden då de går som snabbast så för mig med en schäfer och en BC! Sen tycker jag när de skuttar i med båda ser så oproffsigt ut ;) Bågar lägger jag till om hon känner sig osäker på igången för att få henne rätt, men alltid självständig!

smurfan-13
6/28/14, 4:38 PM
#5

#4 oproffsigt utseende eller ej, betydligt mer skonsamt för hundens kropp än enstegstekniken är skuttandet iaf ;)

Monstertassar
6/28/14, 6:26 PM
#6

alltid tyckt de var tvärtom med skonsamt med tanke på att de slår i med skuttandet, men vad är skonsamt i agility? ;)

Annons:
Michaela-N
6/28/14, 8:32 PM
#7

Pekmetoden med båda. Har gett ett väldigt fint resultat med Hugo men det har krävts väldigt väldigt många repetitioner.

smurfan-13
6/28/14, 9:05 PM
#8

#6 bara ett ben som tar all kraft o belastning m enstegsteknik, medan båda frambenen delar på kraften o belastningen när de skuttar. Dock har jag inte hittat nånstans hur man kan lära sin hund skuttmetoden utan alla verkar sträva efter ensteg då det ger ett snabbare slalom. Hastigheten är dock inget problem för min grabb & då ser jag hellre en skonsamare teknik. Men men, väljer han att så småningom gå över till enstegs så får jag väl finna mig i det…

Sugar Mist
6/28/14, 9:06 PM
#9

Testade kompostgallermetoden på min envisa och smått osäkra pudeltjej och JÄKLAR!!! vilket resultat det blev.. på ett pass! kunde ta ett fyrpinnars slalom utan galler efter ett pass, det kallar jag progress! Tack #1 för idén!!

-

smurfan-13
6/28/14, 9:11 PM
#10

#9 så lite så :) Kul att det passade din tös!

irrä
6/29/14, 9:08 PM
#11

Använde mig av allémetoden vilket fått himla bra resultat. Lär använda mig av samma när jag skaffar nästa hund också. Man får ett mycket rakare slalom än med vissa andra metoder då de från börjar lär sig att springa rakt fram :)

Jetaime
6/30/14, 10:09 AM
#12

Jag vet inte vad man kallar den metoden vi körde… Men det blev först att hitta rätt ingång så ställde jag en skål med godis där och hade hunden kapplad, och sen när hon fixade det så blev det en pinne till… osv. För att få lite mer drag framåt, så satt någon annan med skålen i slutet och jag skickade in henne.

Mapel
6/30/14, 1:03 PM
#13

Vi har kört på att lära in ingångar. Så började med bara två pinnar och lärde honom ingångar från rätt håll, detta började vi med som typ 12 veckor valp ;) Sen så la vi på en port till så det blev en in en ut, om ni förstår och så fortsatte så. Detta för att kunna träna på slalomet redan som liten och inte behöva vänta och för att han skulle bli säker på att han alltid går in rätt. Sen har vi kört mycket på 2, 4 och 6 portar för att träna in tekniken och ingångar då han varit för ung för hårdträning av slalom men nu i förrgår körde han sitt första sammanhängande 12 pinnars slalom som nybliven 1 åring och han är verkligen superduktig!! Jätte nöjd med denna teknik! Här är en video från i förrgår, detta är dock gång 3 och han är rätt trött så det går inte lika snabbt som det brukar, men ändå :)

Annons:
molam
7/1/14, 12:26 AM
#14

Tiken körde jag godis och styrde in hon, men vill testa ssånna där gummigrejjer, har glömt vad dom kallas dock xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

gizmozorro
7/1/14, 7:47 PM
#15

Har tre hundar som jag lärt in slalom på olika sätt.

Nr 1, cavalier som nu är 8 år. Han fick lära sig slalom med hjälp av 2x2-metoden. Funkade jättebra. Han älskar slalom och är säker. Farten är bra.

Nr 2: sheltie nu 3 år gammal. Började med 2x2-metoden men hon förstod verkligen inte vad det gick ut på när jag flyttade så att pinnarna stod på rak linje. Gick över till bågar och då trillade poletten ner direkt. Hon gillar också slalom, är säkert och har hyfsad fart.

Nr 3: sheltie, snart 2 år. Här har jag kört allé + bågar. Funkade jättebra. Hon älskar slalom, är ganska så säkert och det går vansinnigt snabbt, betydligt snabbare än mina andra två hundar.

När jag höll nybörjarkurs i agility i våras så körde jag allé + bågar med dem och det gick förvånansvärt bra.

Susanna

workwithpaws
7/2/14, 11:54 AM
#16

Fanta är inlärd på "pingvin"metoden, dvs att man trycker ut hunden med hjälp av kroppsspråket och sen drar tillbaka hunden när du tar ett kliv "utåt".  Det har funkat perfekt på Fanta och hon kan nu 12 pinnars slalom med helt ok fart :)

Wenniz
8/9/14, 12:45 AM
#17

Körde godis i handen och leda genom pinnarna tekniken på min ena hund vilket funkade bra då hon är ganska lättlärd av sig. Har gjort samma sak men min andra hund men henne känner jag att hon aldrig får upp någon fart om jag inte är i närheten. :P Allemetoden tror jag skulle funka nu när man vill öva in mer fart och "självständighet" på hinderna. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Stortroll
8/11/14, 6:50 PM
#18

någon som har film på enstegsmetoden ?

Titta gärna in här ---> Min blogg

Frida B
8/11/14, 9:17 PM
#19

Jag gick faktiskt över till kompostgallermetoden, tack för tipset! Går mycket lättare nu, han fattar så mycket snabbare! Förrut såg han inte riktigt vart han skulle in (när vi körde med allémetoden) men nu går han in jätttefint!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

smurfan-13
8/11/14, 10:02 PM
#20

#18 menar du hundens enstegsteknik?

#19 vad roligt att det funkar för er! Knott kör numera helt utan bågar och klarar av slalomet i kombinationer o banor på hemmamark. Nu skall han klara det ute på klubben & m massa okända hundar som störning med. :)

Annons:
Stortroll
8/11/14, 10:10 PM
#21

#20 ja

Titta gärna in här ---> Min blogg

Upp till toppen
Annons: