Annons:
Etikettträning
Läst 1781 ggr
tnoet
8/4/14, 7:50 PM

SÅ frustrerad!

När jag skaffade min Jack Russell-tik för 2,5 år sedan så var det för att så småningom få en taggad tävlingshund. Tänkte att rasen i sig är så aktiv och att hon kommer kräva att få träna/tävla av mig. Nu lyckades jag få ett exemplar av den riktigt lata sorten. Hon älskar att teknikträna agility, rally, freestyle.. Men när vi ska köra mer än ett moment/hinder i rad så SATSAR HON INTE. Hur jag än gör så får jag inte upp farten/motivationen till max och det är så frustrerande att jag.. jag vet inte.

Nu har vi tävlat 8 gånger den här säsongen, hon har sprungit på bra i 3 av loppen (då har min bästa vän fått hetsa henne i typ en kvart innan, om jag hetsar själv händer ingenting..). Vi har hela hösten med tävlingar kvar och jag börjar känna att motivationen tryter från min sida. När jag går fram till starten så vet jag inte om hon kommer springa med mig eller om jag kommer få skämmas för att hon lufsar runt banan.. Och när jag utstrålar det så blir ju hon ännu mer låg och omotiverad.

Hon är så smart och tekniskt duktig. Det är bara den där förbannade farten vi behöver få upp. SNÄLLA, HJÄLP! Tipsa mig om fartlekar, övningar och fysträning (kan det höja aktivitetsbehovet hos en hund?). Jag vill inte känna mig besviken på min lilla pärla till hund. Jag vet ju att hon kan..

Annons:
Tjeja
8/4/14, 11:03 PM
#1

Hur mycket vardagsmotion får hon i form av långpromenader? Hur långa då?

Jag tänker att du kanske behöver bygga upp grundkondisen hos henne ännu mer så att hon har mer överskotts energi att göra av med när hon får springa så kort som "bara en liten bana" typ…? samt att då förstås kanske inte gå dessa långpromenader då just dagen innan/samma dag som tävlingen är.. för då behöver hon kanske vara lite uttråkad först… så att bana känns jättekul när hon äntligen får komma ut igen?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tnoet
8/4/14, 11:32 PM
#2

Hon får massvis med aktivitet om dagarna, fastän hon inte vill. Säger man "gå ut" så springer hon och gömmer sig, tills man fått på henne kopplet. Gah! 

Hon är med mig på jobbet och leker varje dag (jobbar på hunddagis). Efteråt går vi antingen en lång aktiveringspromenad eller så tränar vi rally/agility 1-2 ggr/vecka. Nu på sommaren får hon simma och apportera leksaker i vatten ca 20 min varannan dag också. 

Jag har testat både att träna/aktivera innan tävling samt låta henne vila flera dagar. Det gör ingen skillnad. Men är också lite inne på det där att man kanske ska "tvinga" upp hennes kondis så hon inte kan vara still. Om jag börjar träna 3 ggr i veckan och helt plötsligt inte får gå på mina pass blir ju jag rastlös, borde det inte funka så för hundar också? Hon har tex aldrig joggat eller cyklat med mig, vi promenerar ju mest.. Hm.

gizmozorro
8/5/14, 9:54 AM
#3

Har själv tre hundar där en av dem är jätteduktig på träningen men tänder inte alls till på tävlingarna. Nu ska jag inte skriva att hon är dålig för då är jag inte rättvis mot henne. Hon har lyckats ta två cert i agility i år och har endast två SM-pinnar kvar för att kvala till nästa års SM, MEN jag vet att hon kan så mycket mer.

Hoppas du får några bra tips för det behöver jag också.

Vad jag brukar göra på tävlingen är att aldrig låtsas om att det blir fel, berömma henne jättemycket medans vi springer och nu sist testade jag flygande start. Ska testa det där med starten fler gånger och se om det kan vara en idé för hon sprang faktiskt riktigt bra i det loppet, även om det blev disk.

Susanna

tnoet
8/5/14, 10:16 AM
#4

Jo, gick en privatkurs får Åsa Emanuelsson och hon sa att det visst finns krut i hunden men att hon har scenskräck. Så just på tävling är det flygande start + bara kul, kul, kul som gäller för oss. Mycket med att bygga självförtroende osv! Men jag tror inte bara självförtroendet är orsaken eftersom hon inte springer på till 100% på träning heller. Hon verkar liksom vara… lat. Har såklart kollat upp att hon är fullt frisk!

Tjeja
8/5/14, 1:52 PM
#5

#2 "Men är också lite inne på det där att man kanske ska "tvinga" upp hennes kondis så hon inte kan vara still. Om jag börjar träna 3 ggr i veckan och helt plötsligt inte får gå på mina pass blir ju jag rastlös, borde det inte funka så för hundar också? Hon har tex aldrig joggat eller cyklat med mig, vi promenerar ju mest.. Hm."

Det är precis så jag tänker och menade också… borde inte även en annars lat vovve reagera så?… så vida hon inte istället redan är överstimulerad till vardags?

Men jag tänker att långpromenader ger ju mer motion än hjärngympa som tex agillity ger… och att det är när kondisen på högvarv som gör att hjärnan vill ha mer stimulans också… om det går att förstå hur jag menar?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

tnoet
8/5/14, 3:07 PM
#6

Vi går ungefär en mil per dag, men det är ju alltid i hennes tempo. Jag ska testa att köra hårdare fys med henne så får vi se vad det ger! Bara det att det är så svårt att veta vad som är för mycket och hur man ska göra. Har en klövjeväska man kanske borde börja använda också..

Annons:
CissiD
8/5/14, 6:55 PM
#7

#6 Nu kan jag inte så mycket om detta men om ni alltid går i hennes takt och hon alltid får göra saker i hennes eget tempo så kanske det är en vanesak? Så du kanske ska testa att bestämma tempot åt henne på promenader både långsammare och fortare så du sen på träningsbanan kan få henne att förstå vilket tempo du vill att hon ska använda. 

Jag har bara en valp ännu så har inte så mycket kunskap om detta med träning och tävling ännu.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lojs
8/6/14, 9:44 PM
#8

Tänker du på att lägga upp träningen agilitymässigt hela tiden? Det tycker jag gör skillnad eftersom hunden lär sig att agility alltid betyder full koncentration och full fart. http://www.carpemomentum.nu/wp-content/uploads/2012/11/AGILITYM%C3%84SSIGHET-hemsida.pdf

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

tnoet
8/6/14, 10:11 PM
#9

Väldigt intressant läsning! Tack!

Upp till toppen
Annons: