Annons:
Etikettallmänt
Läst 871 ggr
Wisby9211
2014-08-10 07:14

Börja med agility

Hej, Jag är en tjej på 22 år som haft hund hela livet och ett svagt agility intresse som nu växt sig starkare och jag har beslutat mig för att börja med det. Mitt mål är att börja tävla inom det och så hur långt man kan gå :) Jag har en pudel men han skulle inte fungera inom det då han har problem med lederna så jag ska börja från start så jag har lite frågor om det är okej?

  1. Är jag för gammal för att börja med det?
  2. Är sporten fortfarande stor eller håller den på att försvinna?
  3. Vilken ras är bra att satsa på? Ser att det finns jätte många olika är det kanske hundens motivation bara?
  4. Vad behöver man för att tävla? inom t.ex ridsport och golf måste man ju ha nått så kallat "grönt kort".
  5. Finns det någon klubb man kan gå med i?

Sen får ni självklart komma med tips och råd, + att jag troligtvis har glömt massa frågor :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Frida B
2014-08-10 14:58
#1

Först och främst vill jag säga välkommen och kul att du fått upp ögonen för världens bästa sport 😃

1. Om du är för gammal? Den var ny, brukar vara att hunden är för gammal… Sanningen är att det saknas yngre människor i agilityn, är mest vuxna som håller på med sporten (iaf där jag är), så du är absolut inte för gammal! Man kan inte bli för gammal för agility! :D

2. Den håller inte på att försvinna, tvärt om. Detta året fick agilityn till och  med en egen "klubb"- svenska agilityklubben :D

3. Du kan träna och tävla med vilken ras som helst! (Alla hundar bör oavsett ras hälsokollas så att lederna är friska, men kör du med en tyngre ras kan det vara extra bra att kolla upp lederna regelbundet) Stjärnorna är väl Border Collies och Shelties skulle jag vilja säga, men även pudlar, golden retrievers, dalmatiners, jrt, staffar, aussies… Ja som sagt, spelar egentligen inte någon roll vilken ras du har! 

4. Är hunden renrasig  (alltså har härstamningsbevis) behövs bara giltigt vaccinationsintyg, medlemskap i sbk, en frisk och glad hund och ett gott humör! Är det däremot en blandras (eller renras utan stamtavla), som jag har, ska man ha en tävlingslicens. Går att ansöka om hos skk :)

5. Absolut! Svenska agilityklubben ;) Och jag föreslår din närmsta brukshundsklubb som har Agilityhinder, för det är så olika att träna i trädgården jämfört med på riktiga hinder på klubben :) 

Kommer du på någonting är det bara att fråga! :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wisby9211
2014-08-10 16:12
#2

Haha bra då är inte jag för gammal :-p. Då hunden självklart ska passa i min vardag också har jag funderat på dvärgpinscher?? Är det svårt att få tävlingslicens? Ska kolla vilka olika klubbar som finns här på gotland :-p

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Frida B
2014-08-10 16:40
#3

#2 sök på youtube på "dvärgpincher agility" eller liknande så hittar du säkert jättemycket! Har sett en del dp på agilitytävlingar också :)

Nix! Kostar en slant men är bara att leta upp det på skk, och följa instruktionerna som står där :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wisby9211
2014-08-10 16:43
#4

Okej, beslutat att jag ska bli medlem i shu och visby brukshundsklubb. Nu ska jag mest börja leta dp att köpa, spara pengar och läsa på :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Upp till toppen
Annons: