Annons:
Etikettallmänt
Läst 1066 ggr
Tindrasmatte
9/8/14, 10:59 AM

Agilitykurs - Rädd för de andra hundarna!

Jag går på Agility-nybörjar-kurs med min lilla vovve.

Hon är 1 år precis och har gått allmänlydnad i våras på samma anläggning, dock med annan kursledare. Hon har alltid varit reserverad och ibland även rädd för nya människor och hundar, speciellt om de är större, men i slutet på lydnadskursen gick det superbra med alla hundarna, även om det var allt från spaniel till rottweiler och labrador. 

Vi har övat under sommaren med nya hundar osv med blandat resultat. 

Förra veckan började vi på nybörjar kurs i agility. Hon gör allt för att fly till mig om nån av instruktörerna ska hålla på ena sidan tunnel eller likn. och är försiktig, går med svansen sänkt (hon är halv shih tzu så den ska ju vara på ryggen).  Första lektionen funkade det endå. En av de andra är en typ 9 år gammal tjej och hon har v äldigt dålig koll på sin hund som upprepade gånger kommit fram till oss, något jvarken jag eller min hund uppskattar spec då den ibland morrar och triggar igång andra. Men i övring Gick det, om än med stor tvekan från min annars superpositiva aktiva  hund. 

Igår var det dags för lektion nummer två. Ska tillägga att vi varit på banan 2 ggr under veckan och tränat och vi kan ta slalom, u-tunnel och diverse hinderkombinationer springande utan vidare när vi är där själv. Efter en kurs! Hon älskar det, springa, hoppa, få beröm….och jag älskar det! Men igår. det är inte ens min hund när de andra är där. hon tar knappt hinder alls, vill inte ha godis(köttbullar som hon äääälskar) tar inte ens rak tunnel på kommando om jag inte sätter henne och står på andra sidan och då går hon igenom, stanna i slutet och ser så att ingen annan är där. Som grädde på moset var det nästan ingen som hade koll på sina hundar igår. Majoriteten av de andra hundarna är jättetrevliga och hon hälsar på dem när de kommer fram, men det finns en stor hund, som igår gjorde utfall mot henne redan innan lektionen börjat, så jag fattar ju att det spär på.

Men huuuur ska jag lösa det här? Nån som har tips? ska man leka med de andra hundarna om hon vill, innan?  Ska jag säga ifrån till de andra?

Annons:
Lojs
9/8/14, 11:08 AM
#1

Just det att hundar kommer fram till din tycker jag du ska ta upp med instruktören/erna, så kanske det går att ordna på ett bättre sätt. I övrigt hade jag försökt öka hundens självförtroende genom att bara vara vid banan andra dagar när det är fler människor/hundar där, för att få en vana för miljön. Det jag hade jobbat på om jag var där då skulle vara belöningar, det är det viktigaste du har att ta till i jobbiga situation. När det är kurs, fokusera på att lyssna på instruktionerna, men bry dig mest om att göra situationen så trygg och trevlig som möjligt för din hund, sedan kan du fokusera på själva agilityträningem mellan kursgångerna, om du har möjlighet att träna utan andra folk/hundar omkring.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Saffran0Spice
9/8/14, 11:12 AM
#2

Tycker du borde prata med kursledaren så hen hjälper dig, om din hund inte vill träffa andra just nu så ska hon inte behöva göra det mer än nödvändigt - säger du till så kan hen hjälpa dig att hålla undan andra hundar från din.
Sedan tycker jag att ni ska hälsa på andra hundar i din hunds takt, om hon visar att hon vill hälsa så låt henne göra det (om andra hunden också vill så klart!)

Ta det lugnt och försiktigt, och belöna henne när det är andra hundar och folk nära, så hon får en positiv känsla över det.
Hon ska känna att hundar/folk = något bra!

Hunden som kastar sig mot er skulle jag kanske undvika så mycket som möjligt, betyder inte att hunden är elak/ilsk, men den kanske är minst lika osäker som din och svarar med utfall. En rädd hund är enligt mig farligare än en arg hund =)

Tindrasmatte
9/8/14, 11:31 AM
#3

Tack för era svar!

Nästa vecka ska jag prata med instruktrerna tror jag, och hälsa på dom som verkar lugna innan vi börjar. Ska tilläggas att en av dem aktivt skrämde bort den lilla tjejjens hund som rusar runder.

Jag har som sagt varit där två gånger i veckan utan att någon mer varit där och även kört där förbi flera gånger utan att se någon… menm an kanske kan samordna med nån av "kursarna" så man kan träna samtidigt

=)

Lojs
9/8/14, 11:38 AM
#4

Jag brukar försöka undvika att hälsa på de andra hundarna alls, för att inte det ska bli hundens förväntan när man åker på agility.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: