Annons:
Etiketttävling
Läst 690 ggr
MissanTissan
2014-09-29 23:38

Jag ska tävla för första gången.

Jag har nu bestämt mig att jag och min hund Chip ska tävla om två månader.

Han kan hopp, tunnel, däck, den där saken som går rakt upp sen rakt ner, men behöver träna på balansbommen, gungbrädan och slalom. Någon som har några tips?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Frida B
2014-09-30 10:17
#1

Bestäm inte tävling i förväg, då blir det lätt att ni stressar fram och du sätter press på hunden. När hunden kan alla hindrena kan ni börja titta på tävlingar, tycker jag :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

MissanTissan
2014-09-30 13:29
#2

Okej

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

drika
2014-10-02 14:50
#3

håller med att det är viktigare att du tränar in alla hinder först:) kan ni släptunnel med? Du vet om kontaktfälten på gunga och balans?:)

Hälsningar

Fredrika

MissanTissan
2014-10-02 20:31
#4

Ja släptunnel kan han och jag är fullt medveten om kontaktfälten! :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

VStromberg
2014-10-02 21:34
#5

Låter som att ni kan tävla i hoppklass! 😃

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

VendelaS
2014-10-03 06:30
#6

Håller med #5 Starta i hoppklass och träna på balanshindren i lugn och ro tills ni är redo för agilityklassen också! :D

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Annons:
drika
2014-10-03 12:13
#7

Låter bra:D men man kan ju iförsig starta också för att det är kul o lära sig på vägen:)

Hälsningar

Fredrika

Monstertassar
2014-10-03 13:04
#8

Vänta med hoppklass med om hunden inte kan slalom! 

Rekommenderar bågar, alle eller 2x2 när du lär in slalom :) I värsta fall om din hund inte funkar på nån av de så kör ''locka lura'', men det krävs att du lär dig banta bort handen, får till det självständigt sen och får upp farten. Ett segt slalom kan ledda till tidsfel eller nollat.

MissanTissan
2014-10-03 17:22
#9

Okej!

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Kitten86
2014-10-10 17:58
#10

Jag håller dem som säger att du kanske bör vänta med att starta din hund… Varför stressa? Se till att träna in alla hinder i lugn och ro och när du känner att han kan dem skapligt så kan du alltid starta inofficiellt vilket ger mycket bra övning för en själv inför att tävla. När man vet att det är tävling så beter man sig omedvetet annorlunda och kan lätt sätta krokben för en själv och det påverkar även din hund 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: