Annons:
Etikettträning
Läst 706 ggr
luckysheltie
10/4/14, 6:58 PM

Börja

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min sheltie är nu 6 ½ månad. Han är 42 cm i manken och väger runt 9,7 kg. 

Jag undrar när ni tycker att man kan börja testa agility lite smått med hunden? Jag menar när man kan börja hoppa lite lågt och träna lite slalom. Tunnel har vi redan testat på (+lite hopp) och de andra hindren ska vi vänta med eftersom att de är så pass branta.

Jag ska inte börja träna "på riktigt" förens han är 1 år gammal men är ju roligt om man kan börja åka ner till klubben ibland och köra lite själv eftersom att hindren står ute hela tiden.

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
VendelaS
10/4/14, 10:40 PM
#1

Jag själv vill inte börja träna agility innan min hund är 1år och någorlunda färdigväxt i kroppen. Det jag har börjat med är tunnlar. Att hon ska kunna ta tunnlarna med mig på båda sidorna om tunneln, nära och långt ifrån, söka tunnelingången, ska även börja jobba med flera tunnlar och olika byten. Till exempel framförbyten och bakombyten. De andra hinderna låter jag i princip vara till och med att hon är 1år. Det man dock skulle kunna börja göra är att träna slalomingångar och ev. runningcontacts om du vill köra på det. Jobba mycket med att få hunden följsam och jobba på både höger och vänster sida om dig. Träna med måtta så att hunden tycker det är kul och överansträng inte din unga hund. Lycka till! :D

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

Kitten86
10/10/14, 5:52 PM
#2

Det finns så mycket man kan börja träna in med den unga hunden utan att man behöver lägga belastning på deras ledar medans de växer. För hopp och Balanshinder skulle jag säga att man kan börja när hunden är runt året.

Men innan dess kan man börja med tunnel/tunnlar, säcken, springa mellan hinderstöd (antingen helt utan bom eller med bom på marken) och sen med diverse övningar för kontakt och styrning (sk. torrhandling). Vet vissa som även tidigt /typ runt halvåret) börjar träna in Kontaktfält t.ex. genom att koppla loss balansbommens nerfart och lägga den på marken eller med en mycket lätt lutning (från t.ex. agilitybordet om det finns tillgängligt) och sen träna på att hunden ska stanna på kontaktfältet på vägen ner. Slalom i sig är inte jätteslitigt, och är ett hinder som i regel tar tid att lära in, så det är ett hinder som jag skulle säga att man kan börja lära in port för port (om man kan det) när hunden är kanske 8-9 mån. Glöm inte heller att all träning med valpen/ den unga hunden ska vara rolig. Sikta på korta stunder, belöna rikligt och sluta alltid på topp 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: